** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

E-330

Produkter
(logga in för att koppla)

michagg

Aktiv medlem
Här är bilder som läkt ut på nätet, har dock ingen aning om "äktheten" men om nga timmar får vi alla veta

Bilagor

• e-330.jpg
    e-330.jpg
    31.1 KB · Visningar: 644
Intressant. Liknar gamla E-300 ganska mycket (även om bilderna var ganska suddiga), dock såg den vikbara skärmen fin ut :)

Undrar hur lång tid det tar innan de kommer med en ersättare till E-1. Inte för att jag kommer ha råd att köpa den, men det ska bli intressant vad den kommer ha för prestanda.

Så att ingen missar det så berättar jag att den stora grejen med E-330 att den har EVF och live-visning på displayen.

Om den har EVF kommer jag fan smälla av... ok livevisning är väl bra men inte evf... kan man inte köra med en halvgenomskinlig spegel eller vad som helst?..

Coolt med liveview på en DLSR, men en sak förstår jag inte..? Varför gör olympus så fula kameror!? E-500 ser ju okej ut, men inte denna och inte E-300..

Intressant pryl, men jag har en fundering efter att ha läst previewen på dpreview; I det där makroläget där spegeln är uppfälld och man kan ha en tio gångers förstoring på skärmen så är fördröjningen vid avtryck en hel sekund. Det kanske är jag som är kass på makrofoto, men på en sekund och med det korta skärpedjup man har vid makro så hinner jag många gånger om flytta kameran så mycket att skärpan kommer att sitta helt fel.

Jaja, jag kanske har missat något, för varför måste det ta en sekund när spegeln ändå är ur vägen? Det kanske har att göra med sensorns förmåga att koppla om mellan videostream och att faktiskt registrera bilden, vad vet jag.

Nu skall jag läsa previewen, kanske får jag en förklaring där. :)

Anledningen till delayen är att spegeln måste ner igen för att ljusmätningen ska fungera. Kanske är bättre att ha stativ och fast objekt när man ska fotografera macro i det läget.

Allt detta låter ju som odiskutabla framsteg... - men var inte knixet med föregångaren (efacto alla tidigare modeller) att 'anti-damm'-funktionen inte gick att stänga av och på manuellt så att start-up tiden blivit orimligt lång!?!

Hur är det med detta på denna modell, samt varför (om riktpriset ligger över 9000 pix) har inte kameran möjlighet att ta upp till 5bps?

Eljest börjar det verkligen brännas för ett medlemsskap i 'Olympus'-klubben.

För de som måste ha live-preview är det ett steg framåt. För de som faktiskt vill använda en optisk sökare är det ju ett steg bakåt.
Olympus har här gjort en redan tämligen liten sökare till en tämligen liten och mörk sökare.

Visst vore det snajsigt med möjlighet till livepreview, men inte på bekostnad av att sökaren blir mörkare.
Bättre isf att ha en rörlig spegel uppe i sökaren så att man kan välja antingen eller, istället för att alltid dela upp bilden i två - en för sökaren och en för livepreviewn.

dumbo skrev:
För de som måste ha live-preview är det ett steg framåt. För de som faktiskt vill använda en optisk sökare är det ju ett steg bakåt.
Olympus har här gjort en redan tämligen liten sökare till en tämligen liten och mörk sökare.

Ett citat från http://www.myfourthirds.com/document.php?id=19820
"The viewfinder itself provides a 95% view of the final image and is larger than the viewfinder found on the E-500. At the same time, it can obviously be paired up with the Olympus eyecup magnifier for those who prefer the larger view"

Så kanske den optiska sökaren inte är helt undermålig. Men helt klart är att E-330 konstruktionen kommer att skapa förtjänat intresse. Den nya sensorn verkar också vara bättre på att hantera brus.

Tänk på E-330 tillsammans med 50mm 2.0 makron ...

E-330 verkar vara en E-500 med extra funktionalitet anpassat för makro, studio och kanske undervattensfoto.

Intressant experiment av Oly. Jag tror E-330 är anledningen att Oly väntar med att släppa nästa "pro"-modell(er), som jag misstänker finns i två skepnader.

Spekulationer:

E-1: Pro, konvetionell, välbyggd och väderskyddad. Oly's intåg.

E-300: släpps för att se hur en "ny form" mottas. Planen är att implementera live-preview i denna sökare (annars skulle de aldrig gjort en sådan sökare från början). Hyfsat välbyggd. Den säljer också hyfsat.

E-500: släpptes pga av att det fanns de som vill ha en konventionell prism DSLR till lågt pris (alt till Canon/Nikon). Säljer säkert bra.

E-330: programmet med att utveckla live-preview fortsätter. Första modellen ute. Hur kommer den mottagas?

Näst...

E-? (uppdaterad konventionell promodell, väderskyddad, E-5?, ej längre Kodak-sensor, lägre brus, snabbare)

E-? (promodell med spegelsökare, uppdaterad live-preview, väderskyddad, E-3?)

Vad beträffar sökaren så får man väl hoppas på de bästa då man i mars(?) får testa! Sökaren är nog en viktigt - viktigaste - del med tanke på lyckad fotografering.

Och visst är det just nu intressant att följa med Olympus innovativa produktutveckling. Kontraster finns det idag på marknaden i alla fall. Jag tycker det var mycket synd att KM beslöt att avstå. Hoppas Sony klarar av förvalta arvet.

Redan många intressanta kommentar och info i denna tråd...

Det finns en ambitiös sida på nätet som heter FourThirds Photo där jag hittade referensen till denna intervju (se ref. nedan) med en produktansvarig på Olympus om just den nya E-330. Här förklaras lite om de olika visningsmoderna, samt lite om den nya unika sensorn.

Även länken till MyFourThirds gav exempel på "Triple Twist" - Tack för tipset T Stoor!

Jag har ju en E-300 som jag är mycket nöjd med. Det finns en del intressanta detaljer med E-330 som man har lyckats lösa, och jag ser många nya möjligheter med sökarsystemets olika moder.
Jag får ta fram min gamla Canon Digital Ixus och träna lite på att med raka armar hålla kameran i det s.k. berömda Ixus-greppet, vilket kan vara bra innan man besöker en handlare i vår för att leka lite med denna nya kameratyp. Det ska även bli intressant att se hur bilderna från den nyutvecklade sensorn blir. Undrar just hur E-330 kommer att fungera med gamla manuella makro- och långa teleobjektiv? Kanske det blir riktigt enkelt att ställa in skärpan, när man nu kan delförstora och se på den jättestora LCD-skärmen?? Hur kommer Olympus Studio att fungera i moden "Remote Capture"??

Ref:

Interview With Olympus Product Managers

Från DigitalCameraInfo.com kommer denna intressanta och lite längre intervju med två produktansvariga på Olympus.

Sally Smith Clemens, Product Manager, and Richard Pelkowski, Product Manager-DSLRs at Olympus took the time to talk with DCI and share with our readers how Olympus came to be the first manufacturer to produce a digital SLR with a full live view LCD. Throughout the course of the conversation, they detail the technology, construction and feature set of the E-330 as well as its potential impact on the digital camera marketplace. In an effort to help readers navigate through the interview, the discussion is broken into three segments. Below each section heading is a brief description of its contents.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar