Annons

Handkolorering

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag är väldigt sugen på att prova på handkolorering, främst av landskapsbilder men kanske ett och annat porträtt också. Men det är lite svårt att veta vad man behöver för grejer.

På Scandinavian Photo finns det lite grejer men det är väldigt lite information om dem. Tetenals hemsida säger inte mer.

Är det någon som har erfarenhet av hantverket och kan ge lite råd för att komma igång?
 
Det bästa jag hittat för handkolorering är konstnärsoljefärger. Det finns särskild oljefärg för handkolorering, Marshall's Oils, men de går inte att få tag på i Sverige. Skillnaden är bara att de senare har mera koncentrerat färgpigment, annar går det lika bra.

De färger/penn-set som säljs av Scandinavian och Tetenal bl.a. är visserligen färdigblandade, och lätta att måla med, men gör du fel, så är det svårt - om inte omöjligt - att få bort dom. De går nämligen in i emulsionen.


Du behöver:
*Färg: Windsor & Newtons WINTON OIL COLOR är bra:
Nr. 3 Burnt Umber
Nr. 6 Cadmium Deep Red Hue
Nr. 8 Cadmium Yellow Pale Hue
Nr. 9 Cadmium Yellow Hue
Nr. 21 French Ultramarine
Nr. 43 Viridian Hue
Med ovanstående färger kan du blanda
till vilken nyans som helst.

*Bomull o bomullstopz

*Till grundfernissa: Rå linolja
Dammar Varnish
Balsamterpentin

*Cellulosafixativ, spray

*"Palett": Ta en tom fotopapperlåda. Lägg ett fotopapper upp-o-ned i botten. Kläm ut små färgklickar på den. (När du målat färdigt, lägger du på locket, och in med det hela i frysen. Färgen håller sej jättelänge, och kan användas direkt från frysen, eftersom oljefärgen är mjuk)


Gör så här:
"Grunda" först fotot (helst fiberpapper) med en blandning av lika delar rå linolja, Dammar Varnish och balsamterpentin. Använd en bomullstuss och gnid ut grundningen tunt. Det ska bara bli som om du tänker dej att du putsar ett träbord med teakolja, alltså inget "vått" lager.

Lägg på färg tunt med bomullstopz - gnid ut den MYCKET tunt och transparent. Mindre detaljer färgläggs med pensel, eller med en tandpetare med lite lite bomull tvinnat runt spetsen. Se upp så det inte blir täckande - det är meningen att fotot ska synas genom färgen. Sånt som blivit fel tas bort med en topz med alldeles lite "grundfernissa" på, om det inte går bort med bara ren bomull.
Glansdagrar i t.ex. ögon lyfts fram med en ren bomullstopz, alt.med lite grundfernissa.

Vänta tills det är torrt (några dagar?), spreja sen med CELLULOSA fixativ. Du kan spreja direkt efter kolorering om du är försiktig. Fixativet påskyndar torkningen, men se upp så det inte blir för mycket - då börjar det rinna, och hela bilden är förstörd.

Även om du bara tänker måla en liten del av bilden, skulle jag nog rekommendera att du både grundar och slutligen sprejar alltihop. Detta för att få en homogen yta på den färdiga bilden.

Lycka Till!
Anneli

PS. Du kan se mina handkolorerade foton på http://geocities.com/anneli_lundberg/handcolored.html
 
Testade häromdagen att tona en bild på sättet Anneli beskriver ovan. Detta på AGFA multicontrast premium MPC 312 RC (pearl yta och inte fiberpapper utan RC). Det verkade fungera men tonerna blev lite tunnare än jag hoppats på (tjockare lager var svåra att få jämna).

Funkar det att lägga flera lager efter att det första oljelagret torkat? I så fall bör man lägga på fixativ mellan lagren? (jag kan ju naturligtvis prova mig fram)

Anneli, du skriver att man helst skall köra med fiberpapper, innebär det att oljan tränger ner i papperet och inte enbart ligger ovanpå papperet och emulsionen som på RC papper?
 
Hej Anneli & Richard

Jag har en porträttbild kopierad på Ilfords FB 1K.
Jag skulle verkligen vilja testa att handkolorera rosen som hon håller i handen.
Den kopierade bilden är körd i HCA och Selenium.

Jag har massor av frågor.

Ändras färgen/karaktären på bilden i stort?

De bilder ni har gjort håller de än i dag, både med avseende på själva bilden och handkoloreringen?

Kladdar det(smetar av sig)?
Om det nu inte kladdar så hur fort torkar det?

Är det dyrt och vart vänder jag mig för att få tag på materialet? Finns det att få tag på på nätet?

Jag är inte rädd för att färgen skulle tränga ner i emulsionen utan i så fall mer rädd för att färgen skulle missfärga kopian. Ungefär som taskigt sköljda bilder får fula gula fix-ränder.

Hoppas på många svar.
/Erik Schalin
 
Erik Schalin skrev:
Hej Anneli & Richard

Jag har en porträttbild kopierad på Ilfords FB 1K.
Jag skulle verkligen vilja testa att handkolorera rosen som hon håller i handen.
Den kopierade bilden är körd i HCA och Selenium.

Jag har massor av frågor.

Ändras färgen/karaktären på bilden i stort?

De bilder ni har gjort håller de än i dag, både med avseende på själva bilden och handkoloreringen?

Kladdar det(smetar av sig)?
Om det nu inte kladdar så hur fort torkar det?

Är det dyrt och vart vänder jag mig för att få tag på materialet? Finns det att få tag på på nätet?

Jag är inte rädd för att färgen skulle tränga ner i emulsionen utan i så fall mer rädd för att färgen skulle missfärga kopian. Ungefär som taskigt sköljda bilder får fula gula fix-ränder.

Hoppas på många svar.
/Erik Schalin

Jag tror att det fortfarande kan finnas färgretuschfärger att få tag på. Med dem skulle du kunna måla en detalj av din utan att färg eller yta för övrigt påverkas. Retuschfärger går in i emulsionen och går inte att få bort om man råkar göra fel.

Jag brukar i stället använda oljefärger för att kunna jobba bättre med färgskiftningar, lyfta bort färg om det behövs osv.
Jag har nu slutat med Windsor & Newtons oljefärger, och i stället hittat en konstnärsoljefärg med riktigt mycket pigment som är suverän för handkolorering. Ottosons heter den, finns bl.a. på Konstbutiken vid Bron i Filipstad. Där finns också övriga ingredienser. Jag tror nog att hon kan skicka om du beställer. Windsor & Newton och övriga ingredienser finns annars att få tag på i andra konstmaterialbutiker. En tub kan kosta allt mellan 40-150 kronor beroende på vilket pigment som används, men å andra sidan räcker de hur länge som helst. Man kan förvara tuberna i kylen eller t.o.m. i frysen så torkar de inte med tiden heller. Linolja, balsamterpentin och Damar Varnish minns jag inte vad det kostar, men det är inte jättedyrt. Fixativet drygt en hundring har jag för mej.
Hemsida Konstbutiken vid Bron: http://www.konstbutikenvidbron.tk

För oljefärger enligt den metod jag beskrivit i inlägget ovan:
Färgen på fotot ändras inte om du bara ser till att det inte blir för tjockt med grundfernissa. Vill du vara på den säkra sidan använder du sesamfröolja i stället för linolja. Linoljan KAN gulna med tiden om du brer på för tjockt.
Grundfernissan ger en lite glansig yta, sen gör färgen att det blir matt just där du målat. Tar du fixativ på, så får du en mer homogen yta, men ta det försiktigt och spraya helst i flera omgångar så inte fixativet rinner eller kryper ihop och blir flammigt.

Oljefärg smetar av sej! (Börja måla från vänster till höger om du är högerhänt, så du inte lägger handen i det du redan målat). Så tunna lager som du ska ha här torkar relativt fort. Över en natt eller så. Fixativ påskyndar torkningen. Du KAN spraya med fixativ genast när du har målat klart, men riskerar då att färgen börjar rinna. Vänta gärna tills dagen därpå.

Mina handkolorerade bilder håller. Det kritiska är dels att fotot är arkivhanterat med avseende på fixering, sköljning, toning och torkning. Dels att du verkligen använder material som fernissa, färg och fixativ, som är avpassade för fotografiskt papper. Metoden med oljefärger har använts i stort sett sedan fotografins födelse, och är väl beprövad för arkivbeständighet.

Jag har också provat vattenlöslig flytande tusch i flaska. Det ger intensiva färger, med en färg som lägger sej ovanpå fotot, men kan vara svårt att få bort om man gör fel. Den liksom klumpar ihop sej om man försöker måla mera på också. Den ger en lite akvarell-liknande effekt. Någon jag pratade med idag, hade testat någon typ av textilfärg som gick in i emulsionen. Flytande textilfärg i flaska. Minns inte vilken sort.


På Rickards frågor (om du fortfarande är intresserad, det var ju ett tag sen) kan jag svara att ja, det är för att plastpapperet inte "suger" åt sej färg som det är svårt att få tillräckligt med färg att fastna. Det blir liksom så att man bara föser runt färgen, och det är svårt att få jämnt. Ev. kan det gå lättare med Ottosons färger eftersom de har mera pigment.
Jag har inte provat att måla på flera lager på plastpapper. Risken är att man lyfter upp underliggande lager och färgen blir flammig i stället. Men om man tar det försiktigt, så kanske... Jag tror att det i så fall är bäst att låta färgen torka av sej själv, och inte använda fixativ. Fixativet ger en lite "grynig" yta, som jag misstänker att färgen kan fästa väldigt ojämnt på.

Lycka till!
/Anneli
 
En variant vid handkolorering är att bruntona
före handkoloreringen. Det ger lite mer must i bilden. Lärde mig det av en äldre fotograf som
kolorerade porträtt ofta. Agfa Portriga Rapid
och sedan viradon bruntoning. Det finns nog liknande materal i dag.

mvh

Lasse
 
Bruntoning blir speciellt snyggt för porträtt. Då får skuggorna rätt färg. Svarta skuggor i ett ansikte kan annars bli lite som skäggstubb...

Ska man handkolorera hela bilden, är det bra om den inte är alltför mörkt kopierad. Färgerna ger då det extra sting som behövs.

Är bilden selentonad får du ingen effekt med andra tonare. Bruntoning (viradon- svavel- eller tiokarbamid-) skyddar också bilden. Med dessa byts silvret ut mot ett annat ämne - selentonare däremot lägger sej som ett skal över silvret och skyddar på det sättet.

mvh/Anneli
 
Modellen har vita underkläder inför ett bröllop och en bruntoning ser jag som att det skulle minska oskuldsfullheten.

Viradon har jag inte testat ännu men väl Kodaks sepia. Det blev perfekt med den asiatiska modell jag använde. Hennes hudfärg fick en underbart verklig ton och lyster.

Hmmm boken var ju intressant och vettigt pris. Skall kolla närmare snart.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar