Erik Schalin skrev:
Hej Anneli & Richard
Jag har en porträttbild kopierad på Ilfords FB 1K.
Jag skulle verkligen vilja testa att handkolorera rosen som hon håller i handen.
Den kopierade bilden är körd i HCA och Selenium.
Jag har massor av frågor.
Ändras färgen/karaktären på bilden i stort?
De bilder ni har gjort håller de än i dag, både med avseende på själva bilden och handkoloreringen?
Kladdar det(smetar av sig)?
Om det nu inte kladdar så hur fort torkar det?
Är det dyrt och vart vänder jag mig för att få tag på materialet? Finns det att få tag på på nätet?
Jag är inte rädd för att färgen skulle tränga ner i emulsionen utan i så fall mer rädd för att färgen skulle missfärga kopian. Ungefär som taskigt sköljda bilder får fula gula fix-ränder.
Hoppas på många svar.
/Erik Schalin
Jag tror att det fortfarande kan finnas färgretuschfärger att få tag på. Med dem skulle du kunna måla en detalj av din utan att färg eller yta för övrigt påverkas. Retuschfärger går in i emulsionen och går inte att få bort om man råkar göra fel.
Jag brukar i stället använda oljefärger för att kunna jobba bättre med färgskiftningar, lyfta bort färg om det behövs osv.
Jag har nu slutat med Windsor & Newtons oljefärger, och i stället hittat en konstnärsoljefärg med riktigt mycket pigment som är suverän för handkolorering. Ottosons heter den, finns bl.a. på Konstbutiken vid Bron i Filipstad. Där finns också övriga ingredienser. Jag tror nog att hon kan skicka om du beställer. Windsor & Newton och övriga ingredienser finns annars att få tag på i andra konstmaterialbutiker. En tub kan kosta allt mellan 40-150 kronor beroende på vilket pigment som används, men å andra sidan räcker de hur länge som helst. Man kan förvara tuberna i kylen eller t.o.m. i frysen så torkar de inte med tiden heller. Linolja, balsamterpentin och Damar Varnish minns jag inte vad det kostar, men det är inte jättedyrt. Fixativet drygt en hundring har jag för mej.
Hemsida Konstbutiken vid Bron:
http://www.konstbutikenvidbron.tk
För oljefärger enligt den metod jag beskrivit i inlägget ovan:
Färgen på fotot ändras inte om du bara ser till att det inte blir för tjockt med grundfernissa. Vill du vara på den säkra sidan använder du sesamfröolja i stället för linolja. Linoljan KAN gulna med tiden om du brer på för tjockt.
Grundfernissan ger en lite glansig yta, sen gör färgen att det blir matt just där du målat. Tar du fixativ på, så får du en mer homogen yta, men ta det försiktigt och spraya helst i flera omgångar så inte fixativet rinner eller kryper ihop och blir flammigt.
Oljefärg smetar av sej! (Börja måla från vänster till höger om du är högerhänt, så du inte lägger handen i det du redan målat). Så tunna lager som du ska ha här torkar relativt fort. Över en natt eller så. Fixativ påskyndar torkningen. Du KAN spraya med fixativ genast när du har målat klart, men riskerar då att färgen börjar rinna. Vänta gärna tills dagen därpå.
Mina handkolorerade bilder håller. Det kritiska är dels att fotot är arkivhanterat med avseende på fixering, sköljning, toning och torkning. Dels att du verkligen använder material som fernissa, färg och fixativ, som är avpassade för fotografiskt papper. Metoden med oljefärger har använts i stort sett sedan fotografins födelse, och är väl beprövad för arkivbeständighet.
Jag har också provat vattenlöslig flytande tusch i flaska. Det ger intensiva färger, med en färg som lägger sej ovanpå fotot, men kan vara svårt att få bort om man gör fel. Den liksom klumpar ihop sej om man försöker måla mera på också. Den ger en lite akvarell-liknande effekt. Någon jag pratade med idag, hade testat någon typ av textilfärg som gick in i emulsionen. Flytande textilfärg i flaska. Minns inte vilken sort.
På Rickards frågor (om du fortfarande är intresserad, det var ju ett tag sen) kan jag svara att ja, det är för att plastpapperet inte "suger" åt sej färg som det är svårt att få tillräckligt med färg att fastna. Det blir liksom så att man bara föser runt färgen, och det är svårt att få jämnt. Ev. kan det gå lättare med Ottosons färger eftersom de har mera pigment.
Jag har inte provat att måla på flera lager på plastpapper. Risken är att man lyfter upp underliggande lager och färgen blir flammig i stället. Men om man tar det försiktigt, så kanske... Jag tror att det i så fall är bäst att låta färgen torka av sej själv, och inte använda fixativ. Fixativet ger en lite "grynig" yta, som jag misstänker att färgen kan fästa väldigt ojämnt på.
Lycka till!
/Anneli