Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macrofilter? Skylightfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

nilla_nilla

Ny medlem
Hej,

jag har en Minolta 505 si och ett 28-80- och ett 75-300-objektiv. Jag saknar dock macrofunktionalitet. Men så har jag hört talas om macrofilter som ska vara betydligt billigare än objektiv med macro. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

-Fungerar de lika bra som ett riktigt objektiv?
-Till vilka av mina objektiv ska jag köpa ett sådant?
-Hur nära kan man komma med ett sådant filter?
-Vad kostar det?
-Andra för/nackdelar??

Jag undrar också om det vid vissa tillfällen är fel att använda ett Skylightfilter, eller om det alltid är bra att ha det på.

Tack på förhand!
/Nilla
 
Jag har testat sådana närbildslinser, (+1, +2, +3) och var inte sådär överlycklig att se resultatet. Fast det beror på vilka krav man har. För att ha och testa med så är de helt ok.

Priset ligger runt 250-300 för 55mm som du skall ha.
Du kan antingen ha varje filter för sig eller kombinera två eller tre.
Angående närhet/avbildningsskala så kommer jag inte ihåg men det kan du säkert fråga i butiken.
Nackdelar förutom själva resultatet är att det är extra och obehandlade glasytor och är lite känsliga för ströljus.

Ang skyfiltret så kan du ha det på jämt, om du är rädd om dina objektiv. Det är roligare att köpa ett filter för 200:- än ett objektiv för...

/Stergios
 
Som sagt var det beror nog på vilka krav man har. Jag köpte ett kit med 3 Hoya makrolinserlinser för ca 500-700 kr. Jag har haft jätteroligt med dem. Nu har jag aldrig fotat med riktigt makroobjektiv så jag inser kanske inte hur bra det kan bli.

Men kul sätt att komma igång med närbilder billigt tycker jag!
 
Fördelen med försättslins är ju att ljusstyrkan inte försämras, det finns all anledning att prova och visar det sig att du tycker det är intressant så kan du fixa dig en mellanring eller ett billigare macroobjektiv.
mvh/gunte..
 
Nilla,

Minolta m fl tillverkar s k akromatiska närbildslinser med två linselement. Dom ger bättre skärpa än dom vanliga, men är också dyrare.

Till ditt 75-300 mm borde Minolta No 0 (+0,94 dioptrier) och No 1 (+2 dioptrier) med 55 mm gänga passa.
Med No 0 kan du fota mellan ca 55 - 105 cm och med No 1 ca 35 - 50 cm.

Om inte din fotohandlare har dom på lager kan dom säkert ta hem dom.

Ditt 28 - 80 mm har 62 mm gänga, tror jag. Minolta har ingen försättslins med den gängan, så vitt jag vet, men Nikon 6T (+2,9) bör du kunna använda åtminstone i teleläget.

Olle
 
Man tackar, man tackar... :)

Tack alla för all intressant informaion och alla viktiga synpunkter! Det är verkligen suveränt att få ta del av era erfarenheter och åsikter!!

//Nilla
 
Exempel på närbilder med hoyas macrolinser: sök på bilder av Lena Rönn här på fotosidan- samtliga där är tagna med hoyas macrolinser-kit (+1, +2, +4)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.