perado
Avslutat medlemskap
Jag har ett lustigt problem som jag inte föstår mig på men som måste vara en inställning i PS CS. Jag fotar i RAW med min Nikon D70 och jobbar med RawShooter. Normat lägger jag på adobeRGB vid konverteringar till tiff. Jag jobbar vidare med tiff-bilden i CS. OM bilden ska upp på fotosidan så sparar jag den sedan i ett komprimerat format så som JPG.
Nu till mitt problem. När jag ska spara bilden till jpg konverterar jag profilen ifrån adobeRGB till sRGB. Skillnaden syns direkt MEN när jag sedan väljer att spara som jpg skiljer det enormt mycket. Jag har dumpat med en bild på det som kanske kan förklara mitt problem.
OM jag istället konverterar min RAW till jpg i färgrymden sRGB direkt i RawShooter blir allt rätt... Alltså måste det vara någon inställning i CS som jag inte förstår mig på...
Förklaring till bilden är:
Tiff 8 bitar är OK (Konverterad i RawShooter)
sRGB Jpg är OK (konverterad i RawShooter)
Förhandsgranskning vid konvertering i CS till JPG med sRGB profilen vald. EJ OK...
Vad göra?
Nu till mitt problem. När jag ska spara bilden till jpg konverterar jag profilen ifrån adobeRGB till sRGB. Skillnaden syns direkt MEN när jag sedan väljer att spara som jpg skiljer det enormt mycket. Jag har dumpat med en bild på det som kanske kan förklara mitt problem.
OM jag istället konverterar min RAW till jpg i färgrymden sRGB direkt i RawShooter blir allt rätt... Alltså måste det vara någon inställning i CS som jag inte förstår mig på...
Förklaring till bilden är:
Tiff 8 bitar är OK (Konverterad i RawShooter)
sRGB Jpg är OK (konverterad i RawShooter)
Förhandsgranskning vid konvertering i CS till JPG med sRGB profilen vald. EJ OK...
Vad göra?