Annons

Nikon D200 tävling!

Produkter
(logga in för att koppla)

Clouseau

Aktiv medlem
Nikon D200 tävling!

Sorry det det här är ingen riktigt tävling utan bara en gissningslek vi alla Nikonister kan roa oss med! Naturligtvis får även Canotister, Fujister, Koniklister, Kodister, Olympister mfl vara med! Priset blir att vinnaren får rätten att kalla sig Nikonsiaren numero uno samt uttala de magiska orden "I told you so", alternativt "Det var ju det jag sa". Så häng med och skåda in i den ljuva, megapixelstinna framtiden med drömsk blick (alt. rosa vaselinfilter)! Den som får flest rätt vinner! (Helt enkelt)

http://www.fotosidan.se/forms/response.htm?form=10
 
[Tidigare inlagda svar rensade - använd detta formulär istället]

Här får ni ett formulär för denna lilla tävling:
http://www.fotosidan.se/forms/response.htm?form=10

Ni som svarat redan kan väl regga om ert svar där.

Jag vet svaren (men yppar jag något får jag sju samurajer efter mig!), så jag tar på mig att rätta detta till den 1:a november
 
clindh skrev:
Jag vet svaren (men yppar jag något får jag sju samurajer efter mig!)

Betyder detta att Fotosidans redaktion f n står under ett avtal om tystnadsplikt med Nikon?

Edit: Sorry, missförstod (läs: läste det jag önskar att det stod...) ditt inlägg. Glöm den frågan.
 
Men nu kan man inte se vad andra gissar... och kommer tråden att synas i senaste inlägget varje gång någon gissar?
 
froderberg skrev:
Christer, får jag också vara med och gissa? :)
Nja, jag trooor inte det :)

Vi kanske skall ha en tidigare sista-dag? Nikon börjar visa *** för media nu, under ND-avtal förståss men alla har nog inte samma respekt för japanska advokater som Magnus och jag - så det kommer nog att läcka i vanlig ordning...
 
clindh skrev:
Nikon börjar visa *** för media nu, under ND-avtal förståss men alla har nog inte samma respekt för japanska advokater som Magnus och jag - så det kommer nog att läcka i vanlig ordning...

Vilken kamera? *tittar mig oförstående omkring*
 
Jag har idag fått den nya kameran för test från Nikon. Namnet är DX3 inte 200D och med en fujisensor på 23Mpix sensor med dynamiskt omfång på 16 steg och iso 50-8600 .
Fördelen med denna kamera är attt jag kan välja mellan olika objektiv, allt från Hasselblads Fujinon till storformatsobjektiv med den medföljande adaptern.
Sökaren påminner om Mamyias 22mpix kamera. Förutom all information kan histogram i alla kanaler ses direkt i sökaren innan bilden är tagen . Vitbalansering sker genom ett knapptryck eller med röstkommando. Röstkommando kan programmeras in för all annan åtkomst.
Sensorn ställer in sina microlinser efter vilken optik jag använder, därmed ingen besvärande vinjettering eller skärpebortall ens med extremt vidvinkliga objektiv.Borttagning av damm från sensorn sker med ett vibrerande pizoelement a la Olympus vilket tar ca 2 sek.
Upp till en sekunds exponering kan ske utan skakningsoskärpa med exv 400 mm/2.8 handhållet genom den multiinbyggda stabiliseringen i hus och objektiv.
Oskarpa bilder räknas fram med genom en ny inbyggd omvänd allgoritm som bygger på gaussiskoskärpa. Allt oskarpt blir därmed skarpt.

Nyhet är att Aimpoint kikarsikte är inbyggd i kameran , Aimpoint hjälper till med inriktning av zoomlinser /långa telen i kniviga situationer och dunkla förhållanden som nattfotografering. I high läge kan 120 nef bilder tas med 17 bilder i sekunden eller 1144 jpg i high läge.
Nikon ger ett års garanterad bildtagning på en bateriladdning.

Den inbyggda Ftp uppkopplingen medger 100Mbit bildöverföring på3G nätet till bildredaktioner WORLD Wide.
Pris för kameran är 14500:- inkl moms och medföljande kit optik är 8-135 och 135-2600 mm
Båda med ljusstyrka 1,4. De nya glassorterna borgar för minimala brytningsfel och medger enkel och liten objektivkonstruktion. Vikt totalt 535 gram eller som ett Bregottpacket. Kameran kan väljas i olika luktdofter, min luktar lakrits.

Mikael
 
Senast ändrad:
Jag fick titta på F7. Nikon vill ju ligga i framkant på den analoga sidan. Till den kommer en kombinerad fickframkallningsdosa och skanner.

Nikon har förbättrat filmplanhållningen med vacumplatta så att skärpan motsvarar 24 megapixel med iso 100. Med iso 400 sjunker upplösningen till motsvarande 16 MP. Men man måste ladda med den nya filmen Nippochrome.

När de sju samurajerna kommer så pekar jag på Christer och skvallrar att han började. Sen påpekar jag att jag inte skrivit på något.. :)
 
Antingen är vi sorgliga för att vi sitter hemma och surfar på forumet en fredag, eller så är alla på fest,småpackade, och surfar det här forumet via sina telefoner eller dylikt. Med tanke på inläggen gissar jag det senare! :eek:)

Tack föresten Christer för att du behöll min fina, stora, turkosgröna rubrik! Första gången jag använt det där semikodsnickarverktygsfältet och jag är STOLT! :eek:)
 
Replikationen är klar, barnen är stora och utflygna, elräkning och vattenräkningen har gått ner, huset står tomt , vad annars kan man göra en fredag efter en veckas hårt arbete, titta på Idol?. I morgon är vi bortbjudna. Till dess pillar jag vidare på morgondagens Nikonkamera.

Mikael (som gillar hockey och NHL på nätterna)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.