Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe inför studentpriser

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Saxat från IDG.se:

Nu gör Adobe som Microsoft och låter studenter köpa programmen till lägre pris. Photoshop CS 2 kostar exempelvis 2 260 kronor mot 8 000 kronor normalt.

-- Nicke

Vore ännu bättre om man införde pris för privatpersoner respektive företag.

Nu kan jag köpa Adobe program på företaget men att som privatperson köpa CS2 för icke kommersiell verksamhet känns tveksamt.

Rätta mig om jag har fel men kan man inte köpa deras produkter via nedladning från USA för en spotstyver av det svenska priset? Visserligen på engelska men who cares!? Har för mig att hela Adobe Creative Suite Standard (PS, illustrator, InDesign mm) går för 900$ (6670kr).
Bara PS CS2 går på 600$ (4450kr).

En sak man bör tänka veta är att utbildningspriser finns bara för första köpet. När CS3 kommer finns inget student-uppgraderingspris utan det blir till att pröjsa samma kostnad som alla andra, alternativt köpa en helt ny box till studentpris. Det är samma kostnad.

Rabatten finns alltså bara på första köpet. Å andra sidan är det en billig väg in i lagliga licenser. Du kan köpa programmet billigt medan du är student för att komma över den första, stora och dyra, tröskeln. Sen kan du fortsätta med de “mindre” smärtsamma uppgraderingskostnaderna när du är ute i verkligheten.

Jag reder mer i problematiken i min blogg: http://blogg.moderskeppet.se/arkiv/2005/student-och-lararpriser-pa-adobe/

Clouseau skrev:
Rätta mig om jag har fel men kan man inte köpa deras produkter via nedladning från USA för en spotstyver av det svenska priset? [...] Har för mig att hela Adobe Creative Suite Standard (PS, illustrator, InDesign mm) går för 900$ (6670kr).
Det beror på vad man menar med spottstyver men med tanke på att det svenska studentpriset för Adobe Creative Suite 2 Premium är 4675kr inkl moms (exkl frakt) så är det nog mindre förmånligt att skaffa det från USA.

Vid nästa penninginflöde på kontot så kanske man får ta och uppgradera sig från Elements.

Clouseau skrev:
Rätta mig om jag har fel men kan man inte köpa deras produkter via nedladning från USA för en spotstyver av det svenska priset? Visserligen på engelska men who cares!? Har för mig att hela Adobe Creative Suite Standard (PS, illustrator, InDesign mm) går för 900$ (6670kr).
Bara PS CS2 går på 600$ (4450kr).

Jag klurade vidare på detta. Det visar sig att Adobe priser, även om momsfaktorn i Sverige räknas med, ligger 30-40% högre i Europa över hela sortimentet.

Lägg på detta att den svenska versionen kostar ytterligare 50% mer än den engelska i Sverige.

Den som vill läsa hela "undersökningen" kan kolla på http://blogg.moderskeppet.se/arkiv/2005/mer-om-adobes-svenska-priser/

snacka med en data kille för någon dag sen. om photo shop.

och han sa att. något i elements program. fanns det något fel så om man uppgradera detta men en nyare version så skulle det klassa cs2.
för en väldigt billig peng.
låter ju för bra för att vara sant. om man nu är student.!?

någon som vet vad detta handlar om.????

mvh anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar