Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jämförelse mellan Canon 24-70/2.8 vs 24-105/4

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man ser i taket på bilderna (24-70 vs 24-105) vid 24mm f8 så tycker jag att det är lite sämre skärpa om man ser i lamfästena,,eller? Till 24-105,ans nackdel alltså...
 
Huff, nu blir jag osäker igen,, de är faktiskt väldigt lika. Och skärpan duger ju fint iaf för mig i 24-70 så om den nya 24-105 håller det måttet så får man väl vara glad..

MVH Niclas,
 
Oj vad lika det var! Svårt att säga, men är det inte egentligen så pass lika att det mellan objektiv av samma modell skulle kunna vara större skillnad!
 
Ja, nog var de lika där i alla fall.

Blir spännande att höra/se när konsumenttesterna börjar hagla in här på fs om ngn månad.


MVH Niclas,
 
Har nu kollat igenom samtliga bilder vid bländare 4.0 och på samtliga plockar 24-105 fram mera detaljer än 24-70/2.8L. Dock verkar 24-70 ha längre brännvidder än vad den rapporterar, eftersom den i alla exempel har en något snävare bildvinkel än de andra.

17-40 verkar sämst vid 35mm och det köper jag, då även mitt exemplar är skarpare vid de vidare vinklarna än mot 40mm. Men att 24-105 verkar skarpare än 24-70 tycker jag verkar jättetrevligt faktiskt. Även då 2.8:an har fördelen av ett stegs nedbländnng.

/Micke
 
AlfaGTV skrev:
Har nu kollat igenom samtliga bilder vid bländare 4.0 och på samtliga plockar 24-105 fram mera detaljer än 24-70/2.8L. Dock verkar 24-70 ha längre brännvidder än vad den rapporterar, eftersom den i alla exempel har en något snävare bildvinkel än de andra.

17-40 verkar sämst vid 35mm och det köper jag, då även mitt exemplar är skarpare vid de vidare vinklarna än mot 40mm. Men att 24-105 verkar skarpare än 24-70 tycker jag verkar jättetrevligt faktiskt. Även då 2.8:an har fördelen av ett stegs nedbländnng.

/Micke


Ja, det var ju lite lustigt att de inte varit mer noga med utsnittet på 70mm...

Ja, visst är det en trevlig överaskning. Roligt att höra din värdering då jag först såg minimal diff, de emellan.

Precis som du säger så har ju 24-70 en fördel eftersom den är nedblandad ett steg, hade vairt intressant att se hur mycket den linsen förbättrar i och med det steget eller om den ligger sådär ca på den nivån på 2,8 också.

Mvh Niclas,
 
Om 24-70 är någerlunda lik 28-70/2.8L så tyckte jag att min 28-70 (ej längre i min ägo) var lite "fuzzy" upp till f5.6 på de flesta brännvidder. Mest så vid 2.8 naturligtvis.
Jag kan inte heller svära vid att det är oskärpa, för den är skarp, men det låg lixom en halo runt högkontrast föremål. Denna slöja eller vad man ska säga, verkade försvinna helt vid 5.6 och uppåt.

men men, skall bli kul att läsa några proffsutvärderingar sen när linsen börjar bli tillgänglig.

24-105:an verkade tappa en del "krispighet" på längsta brännvidden dock, men det var väl inte alldeles oväntat.

MVH /micke
 
Ja, de där mm,arna över 100 ser jag som en bonus i en sådan lins om den skall hålla högsta klass. Jag fattade intresse momentant när jag höre att den gick mot och över 100mm, det saknade jag hos 24/27-70 som iaf lite därav aldrig blev min.

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.