Annons

4 MP från D2H räcker fint till en affisch

Produkter
(logga in för att koppla)

l-malmqvist

Aktiv medlem
Såhär i sommarvärmen och alla (förvisso intressanta) megapixeldiskussioner på sidan så kände jag för att prova en större förstoring från min trogna D2H. Jag tog en fin bild i Norge som jag ville dra upp i 75x50 cm. Hur gå till väga?

Utgångsmaterialet var en välexponerad RAW-fil tagen med ISO 400. Jag valde i Photoshop CS2:s rawkonverterare att interpolera upp den så mycket det gick, till ca. 3400x5200 pixlar. Därefter färgjustering och skärpning med nik Sharpener Pro. Sparad som JPG och ivägskickad till Crimson i Stockholm, via deras hemsidas länk för affischutskrifter.

Nåväl, idag fick jag pappröret på posten. Och jag kan meddela att bilden ser alldeles strålande ut! Den tål inte riktigt att tittas på närmare än ca. 50 cm, men från knappt en meter eller mer ser den helt perfekt ut. Bifogar ett par bilder som förhoppningsvis uppmuntrar alla D1, D2H, D2Hs, Canon D30 osv.-ägare, dvs. ägare av fina kameror med förhållandevis låga MP-tal. Megapixlar är inte allt. Trevlig sensommar på er!
 

Bilagor

  • d2h00001.jpg
    d2h00001.jpg
    55.1 KB · Visningar: 2,588
Japp, verkligen snygg bild och ett bra exempel på att MP inte är allt. Även om det nu inte skadar att ha lite extra... :)
 
AndersGbg skrev:
Japp, verkligen snygg bild och ett bra exempel på att MP inte är allt. Även om det nu inte skadar att ha lite extra... :)

Absolut, jag skulle inte säga nej till en D2X eller 1DS Mk II. Men ibland är det lätt att glömma bort att de "gamla" modellerna tar helt okej bilder de med ;-)
 
Inponerade!
Själv ska jag nog inte leka med fler kameror högre än 8 megapixel. Tycker det räcker för mej då!

Mvh Markus
Ps, Mycket fint inlägg
 
Instämmer mycket bra inlägg.
Som tidiagare sagt ångrar jag inte att jag satsade mina slantar på en begagnad D1, komplett, servad med laddare MH-16 för 5000kr. framför en ny D70.

Föär dessa pengar fick jag en upplösning som räcker gott och väl, bättre ergonomi & snabbara AF.

Om 1-2 år kanske jag byter upp mig. Då får det bli en D1x eller D100 med grepp.
 
Hej,

Jag håller med. Bra inlägg! Många koncentrerar sig på antalet pixlar men skänker sällan en tanke till hur stort de någonsin kommer att behöva trycka/printa bilden.:) Jag vet t.ex. att H&M-affischerna på stan plåtades med D2H innan D2X kom...så att jorå.:) Nu är iof de affischerna inte goda för att granska med lupp, men det visar ändå på hur sjuka proportioner pixelracet har tagit, både i form av foruminlägg och ute i yrkeslivet.

Inför en plåtning åt en reklambyrå fick jag, efter en genomgång med AD:n ang. vilka bilder de ville ha, frågan om jag planerade att använda mellanformat till de bilder han behövde. Ehh...bilderna skulle tryckas i en storlek som motsvarar 1/3 A5! Han tittar sedan misstänksamt ner i min kameraväska och säger: "Aha, det är en sån där D1 va? De ger ruskigt bra bilder, kör med den."

En liten utsvävning, men som sagt belyser den här tråden ämnet ganska bra.:)

Hade bra och plåta på bara!:)

/Martin
 
Härligt! bra inlägg.
Ska skicka iväg lite större förstoringar till crimson snart jag oxå.
En sak jag undrar är hur gick du tillväga när du interpolerade?
Jag är inte så bra på det där med interpolera.
/Alex
 
Om någon vill räkna pixlar...
Bilden är från en affisch i busskur, kanske 1800x900mm. Linjalen som finns med är graderad i mm/cm.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    19.2 KB · Visningar: 2,184
Välkommet och fräscht inlägg!
Jag plockar själv fram min gamla dinosaur ibland, Canon D2000, med endast 2 Mp, och ja, jag har gjort A4:eek:r som är briljanta, och A3:eek:r som ser utmärkta ut så länge man inte trycker näsan mot dem.
Tummen upp!
 
Jovisst så är det ju... Huvudskälet till att jag gärna skulle vilja ha lite fler pixlar är dock att det ger mig möjlighet att beskära bort en del pixlar och ändå ha tillräckligt många kvar. Måste nämligen erkänna att jag inte alltid komponerar bilden helt perfekt i sökaren...
//Anders
 
grattis bra jobbat, har en fuji kompakt på 6MP men kan interpolera till 12MP och kollade på bild tagen med en DSLR som har 12MP på sensorn och det vr inte stor skilnad på bilderna.
 
FILM) (ulltand skrev:
Om någon vill räkna pixlar...
Bilden är från en affisch i busskur, kanske 1800x900mm. Linjalen som finns med är graderad i mm/cm.

Det verkar vara runt 50 dpi, men det ser ju inte speciellt bra ut på det här avståndet heller ;)
 
trasselfluff skrev:
Härligt! bra inlägg.
Ska skicka iväg lite större förstoringar till crimson snart jag oxå.
En sak jag undrar är hur gick du tillväga när du interpolerade?
Jag är inte så bra på det där med interpolera.
/Alex

I rutan där man ställer in exponering, kontrast och andra inställningar när man öppnar en RAW-fil med Photoshop CS eller CS2 (kanske även gäller tidigare) så finns det en dropdown-meny för storlek, den ligger i nederkant under förhandsvisningen någonstans ;-) . Där kan man välja om bilden ska "framkallas" i originalstorlek eller om den ska förstoras/förminskas. Har du en JPG-fil så kan du ändra storlek på den med nästan vilket program som helst, räkna på ca. 100 pixlar/cm för större kopior.

Tack för alla trevliga svar förresten! Det här är verkligen Sveriges bästa fotosida ;-)
 
Grattis till insikten, det krävs ofta att man går igenom processen själv för att inse hur bra det kan bli. Min insikt kom när jag skapade en 50x70 affish från en 2 megapixel Olympus kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.