Annons

Nikon 80-200 2.8 till D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Har varit en trogen läsare här ett tag nu. Kanon site! Är påväg och köpa en begangnad Nikon 80-200 2.8 Glugg. Men till frågan, Vilken modell av 80-200 2.8 ska man kolla efter eller rättare sagt är det någon av dom som man bör undvika? Fotar med en Nikon D70.
Är även intresserad av vilken Nikon vidvinkel zoom som ni rekomenderar till D70? Har kitt gluggen 18-70 3.5-4.5 men är ute efter en mer ljusstarkare lins.

Undrar Patric....
 
Sigma 18-50 2,8

Har själv köpt denna lins och är supernöjd om man skall ha en vidvinkelzoom. Enligt flera här på Fotosidan har det förekommit bakfokus på detta objektiv men ej på mitt.
1. Skarpt.
2. Ljusstarkt.
3. Mycket bra pris.

Lycka till Jonta.
 
Patric Söderström skrev:
Har varit en trogen läsare här ett tag nu. Kanon site! Är påväg och köpa en begangnad Nikon 80-200 2.8 Glugg. Men till frågan, Vilken modell av 80-200 2.8 ska man kolla efter eller rättare sagt är det någon av dom som man bör undvika? Fotar med en Nikon D70.
Är även intresserad av vilken Nikon vidvinkel zoom som ni rekomenderar till D70? Har kitt gluggen 18-70 3.5-4.5 men är ute efter en mer ljusstarkare lins.

Undrar Patric....

Jag tycker att om du har pengarna, så försök få tag i en AF-S Nikkor 80-200 2,8. Den har inbyggd fokusmotor, därmed snabbare skärpeinställning. Annars är skjutzoomen och tvåringsmodellen lika skarpa. Dock, kan skjutzoomen ibland ha lite problem med fram och bakfokus med nyare digitalkameror, och den har inget stativfäste heller. Men den är klart billigast.
 
Vad gäller 80-200:n så se till att du inte köper den allra första modellen som saknar stativfäste, i övrigt kan du inte göra fel oavsett vilken version du köper, även om AF-S-versionen är trevlig med snabbare fokus.

Vidvinkel...
Sigman som nämnts är ju ljusstarkare. I övrigt är det inte mycket till uppgradering.
Enl. vad som framkommit vid en del jämförelser bland annat här på fotosidan så presterar inte 17-55:an riktigt vad som kan förväntas av en glugg med det priset. 17-35/2.8 verkar det som att man kan få testa ettatal olika exemplar innan man hittar rätt, avv ad jag läst att döma.
Jag tänker behålla min 18-70 tills jag har råd att köpa Tamron 28-75/2.8 + Tokina 12-24/4, men den lösningen passar kanske inte dig... :)
 
Hej,

Jag har själv haft en av dessa (tvåringars AF-D-versionen) och har i stort sett varit mycket nöjd med den. Dess enda svaghet är att du måste fokusera manuellt på en D70 i omfånget 150-200 mm för att inte få en rejäl bakfokusering. Det är inget fel på vare sig objektivet eller kameran utan kombinationen. Nikon själva är medvetna om detta och skriver till och med detta i handboken till D70 i kapitlet om objektivkompabilitet (sidan 183 punkt 8).

Mvh
Tompa



Patric Söderström skrev:
Har varit en trogen läsare här ett tag nu. Kanon site! Är påväg och köpa en begangnad Nikon 80-200 2.8 Glugg. Men till frågan, Vilken modell av 80-200 2.8 ska man kolla efter eller rättare sagt är det någon av dom som man bör undvika? Fotar med en Nikon D70.
Är även intresserad av vilken Nikon vidvinkel zoom som ni rekomenderar till D70? Har kitt gluggen 18-70 3.5-4.5 men är ute efter en mer ljusstarkare lins.

Undrar Patric....
 
Det finns tre olika versioner som jag är medvetna om. Det fanns ju säkert manuella varianter innan men det är inte intressant på en D70.

1. 80-200 med skjutzoom, utan stativfäste. Detta objektiv är skarp men autofokusen är långsam. Den är helt okej.

2. 80-200 med en zoomring och en fokusring. Detta har stativfäste. Det är betydligt snabbare än skjutzooms modellen. Jag har ett sånt här och är mycket nöjd.

3. AF-S 80-200 är den tredje varianten. Den ser ganska mycket annorlunda ut än de två andra 80-200 och har såklart snabbare autofokus. Detta är något tyngre än de andra två.

Ifall du vill ha något värre ska man ju satsa på 70-200 VR vilket är ett sjukt bra objektiv. Men det kostar ju också cirka 18-20000 nytt.
 
FelixSwensson skrev:
Ifall du vill ha något värre ska man ju satsa på 70-200 VR vilket är ett sjukt bra objektiv. Men det kostar ju också cirka 18-20000 nytt.


Jag håller med om det - jag har nyligen bytt upp mig från 80-200 AF-D till 70-200 VR och skillnaden är väsentligt större än vad jag trott att den skulle vara.

80-200 AF-D är som sagt inte 100% kompatibelt med D70, så med detta objektiv får man en ganska undermålig skärpa i 150-200-omfånget såvida man inte fokuserar manuellt. På D70 är AF-S versionen oerhört mycket bättre. Dessa kan dock vara svåra att få tag på i fint begagnat skick. De flesta har använts i proffssammanhang och är ganska kantstötta.
 
Det problem som du beskriver har jag själv inte märkt någonting utav. Jag har faktiskt prövat att först använda manuell och sedan autofokus och båda är skarpa.
 
Det är nog inget generellt problem. Jag provat febrilt under dagen och har inte kunnat konstatera någon felfokusering.

Detta problem ska om jag inte har helt fel kunna uppkomma vid 200mm@2,8 vid närgränsen men inte ens där har jag några problem.

Å andra sidan är det inte länge sedan jag hade det inne på service. Det kanske fixades då...?
 
Hej,

Det är dessvärre ett välkänt och generellt problem, som Nikon själva är medvetna om. I handboken till D70 (sidan 183, punkt 8) står det:

"Om objektivet AF80-200 mm f/2.8S ... zoomas in med fokuseringen inställd på kortaste läget, kan det hända att bilden i sökaren inte är i fokus trots att fokus-indikatorn visas. Fokusera manuellt utifrån bilden i sökaren."

Det har skrivits ganska mycket om detta på Internet och det är tämligen lätt att bekräfta att 80-200 AF-D bakfokuserar i intervallet 150-200 mm på kort håll med öppen bländare. Det är bara att fokusera på något föremål på tre meters håll med bländare f/2.8 och zoomen på 200mm. Skärpeplanet kommer att hamna snäppet bakom det avsedda objektet. Resultatet vid vanlig fotografering blir att den upplevda skärpan inte är optimal vid öppen bländare och att svagt lilafärgade halo-effekter ses omkring ljusa föremål i bilden.

Tompa




boris.bonasin skrev:
Det är nog inget generellt problem. Jag provat febrilt under dagen och har inte kunnat konstatera någon felfokusering.

Detta problem ska om jag inte har helt fel kunna uppkomma vid 200mm@2,8 vid närgränsen men inte ens där har jag några problem.

Å andra sidan är det inte länge sedan jag hade det inne på service. Det kanske fixades då...?
 
Finns problemet med bakfukus:en även med i D70s manual (om någon orkar kolla)? Antar detta då kamerorna är så lika, men man kan ju alltid hoppas dom på något magiskt sätt fixade till det!
 
skjutzoomen

Har den sk skjutzoomvarianten.
Ett objektiv som jag köpte till min analoga
801s. Har alltid varit mitt bästa objektiv.
Skärpan är fenomenal och bokeh superb.
Dock fokuserar den inte snabbt.

Tagit en del panoreningar och det har funkat.
Men visst, för snabb action får du nog kolla
något annat.

Använder nu min klassiker, jäpp 11 år, till
min D100, och det funkar super.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.