Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

16.000-17.000 att handla digitalkamerautrustning för

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på en Canon 20D med kitobjektiv (http://www.scandinavianphoto.se/?504067), minneskort på 1gb och batterigrepp. Summan för detta blir 16.885:-. Kan man få mer digital systemkamera än detta? Hur står sig 20D jämfört med den billigare 350D och Nikon D70? Skulle ni kunna hjälpa mig att lista lite för- och nackdelar?

MVH

Johnnie

hakanv skrev:
...lite nyfiken bara, varför vill du ha batterigreppet? Porträttfoto?

/Håkan

350D är liten & nätt. Vertikalgreppet ger lite mer tyngd & storlek åt kameran. För övrigt är vertikalgrepp underbart just för vertikalbilder, vill du ha kameran kompakt så kör du dock utan...

Som sagt så är nog 350D med finare optik en bättre lösning bildkvalitetsmässigt än en 20D & kitoptik vilket känns som en mycket "sned" lösning då den inte riktigt matchar kameran.

20D är dock, i känsla & hantering, klart mer kamera än 350D så jag föreslår att du känner på dem & gör en bedömning av vilken du vill ha.

Annars så finns ju D70 som du också då kan köpa med en finare optik (för den summan du tänkt dig) eller Pentax *IstDS. Konica Minolta Dynax 7D är en annan aspirant som ligger mellan 20D & 350D i pris (mer åt 20D)...

Känn på alla & gör en bedömning!

//Larsa

Senast ändrad:
Det kan vara värt att kolla in denna bild innan du bestämmer dig för att köpa objektiv.

Vet inte om det är kit-objketivet eller om det är 17-85. Med tanke på hur bilden se ut så hade i alla fall (diplomatiskt sagt) jag unvikit det objektivet.

Hej och tack för tips och råd!

Det här är verkligen svårt.

Vertikalgreppet har blivit en vana sedan jag köpte min F90X. Det är förstås inte livsviktigt men kameran ligger mycket bättre i mina händer med vertikalgrepp. 350D:n tycks vara snäppet vassare än D70 (om man läser senaste FOTO t.ex.) samt har möjlighet till vertikalgrepp. Därför faller D70 bort en aning.

Det är bland annat på grund av att 20D:n är större och lite kraftigare än 350D:n som jag funderar på den förra. I övrigt verkar det inte vara mycket som skiljer kamerorna åt om man läser specarna på Scandinavian Photo. 20D klarar 5 bilder per sekund medan 350D klarar 3, vilket inte är så viktigt. Jag antar att rattar och knappar sitter annorlunda också. Detta ska dock motivera en rejäl prisskillnad.

Jag ska som ni säger klämma på dem ordentligt. Om 350D känns ok vore det ju kul att få ett så bra objektiv till. Annars kanske en 20D-paketet skulle kunna kompletteras med ett ljusstarkt fast objektiv. (30mm eller 50mm t.ex.) Prisskillnaden mellan bara huset och huset med kitobjektivet är så litet att man lika bra kan köpa paketet med objektivet.

KonicaMinolta:n såg riktigt fin ut. Får titta på den också. Finns det någonstans en jämförelse mellan D70, 350D mfl?

MVH

Johnnie

Vissa kameror tar lite bättre bilder än andra. Dock tror jag att skillnaderna är så små att de är försumbara. För att överhuvudtaget kunna se någon skillnad på 6 eller 8 miljoner pixlar måste man till att börja med förse kameran med riktigt bra optik.

Jag hade inte köpt en 20D + 17-85 för 20000 kr när man kan köpa en D70 + 18-70 för 9000 kr. Men det är jag. Jag är lite snål. Bara bilderna blir bra så duger de flesta kamerorna.

Pentax digitala systemkamera har en lite bättre sökare. Konica Minolta är skön att hålla i och har antiskak i kamerahuset.

Det viktigaste är att kameran är skön att hålla i och att systemet erbjuder de objektiv som man vill ha.

En 20D + kitobjektiv är ingen smart lösning om du är ute efter få bra bilder för pengarna. Om du skall köpa en 20D så bör du också köpa ett objektiv som matchar kameran, tex, Canon 17-40 4L eller Sigma EX 18-50 2.8.
Om jag vore du och hade 17000 att spendera skulle jag valt en 350D med något av ovanstående objektiv istället + lite annat godis som du kommer vilja ha. Kamerahuset kommer du troligen byta ut i framtiden när det kommer bättre och intressantare modeller, objektiven har man ju kvar, om man nu satsar på bra gluggar från början.

Lycka Till Kent.

Hej igen!

Det är verkligen inte lönt att fråga om råd om man inte är beredd på att ändra uppfattning. En 20D ger mig för lite ekonomiskt utrymme till optik, det känns mer och mer uppenbart. En 350D med vertikalgrepp och minneskort på en gb kommer att kosta mig drygt 10500 vilket lämnar utrymme för ett bra objektiv.

Funderar på ett Ef 70-200/4,0L USM eller ett Ef 17-40/4,0L IF USM. Jag överstiger då min budget en aning men man får å andra sidan tillbaka 900:- på de objektiven.

MVH

Johnnie

Nä, jag har inte saknat det, jag har inga problem att få exponeringarna som jag vill ha dem ändå så.

sagan skrev:
Nä, jag har inte saknat det, jag har inga problem att få exponeringarna som jag vill ha dem ändå så.

Ok. Jag har själv inte kommit igång med spotmätning än men det verkar oerhört praktiskt (såsom jag har förstått den av John Shaw). Man kanske kan använda centrumvägd på samma sätt.

//Johnnie

Edit: Mikael, jag såg inte ditt inlägg. Hur funkar utsnittsmätning?

Senast ändrad:
Det finns ju utsnittsmätning på 350D och 20D, vilket är 9% av ytan, det fungerar som spotmätning, enda skillnaden är att det är på ett klart större område (ca:2% vs 9%).

Ok, men det fungerar säkert bra. Såg recensionen på dpreview och tja, 350D verkar kanonbra. Och ett L-objektiv.. hm.. kommer inte kunna sova inatt.

//Johnnie som inte kommer att bygga några fina sandslott med Astrid imorgon.

Förresten; är det något annat som behövs när man konverterar till digitalt förutom kamerahus och minneskort. Hur är det med damm på sensorn? Behövs en borste? Något annat att tänka på när man ändå är på Scandinavian Photo?

MVH

Johnnie

Hm.. den här tråden börjar bli en monolog. =) Nu har jag äntligen köpt kameran och objektivet. Det blev en 350D och ett Ef 70-200/4,0L USM. Så otroligt roligt! =) Det jäkliga är att jag måste till jobbet om en halvtimme. =/ *suck*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar