Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW filer i PS CS till Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Har precis köpt en Canon 350D. Tyvärr verkar det inte finnas möjlighet att öppna RAW-filerna i PS CS. Har tankat ner version 2.4 av "konverteraren".

Fundering? Någon som vet om det kommer att släppas ett tillägg till CS så att jag kan öppna RAW filerna där eller måste jag uppgradera till CS2?

Har tetstat lite RAW Shooter och det programmet verkar vara mycket kompetent. Tyckte dock att det var ganska enkelt att använda samma program till "hela processen" därav intresset att använda PS.
 
Har också nyligen köpt en 350 D och konstaterat samma sak. 350d konverter finns bara för CS2, verkar det som.

Man kan ju hoppas att det kommer en uppdatering för CS också, men det kan man nog inte vara säker på.

F
 
Minita skrev:
Har precis köpt en Canon 350D. Tyvärr verkar det inte finnas möjlighet att öppna RAW-filerna i PS CS. Har tankat ner version 2.4 av "konverteraren".

Fundering? Någon som vet om det kommer att släppas ett tillägg till CS så att jag kan öppna RAW filerna där eller måste jag uppgradera till CS2?

Har tetstat lite RAW Shooter och det programmet verkar vara mycket kompetent. Tyckte dock att det var ganska enkelt att använda samma program till "hela processen" därav intresset att använda PS.

Konvertera dina bilder till .dng. Det är väldigt enkelt, starta programmet och markera den mapp som innehåller de bilder du vill konvertera. Sedan kan du öppna dem med ver 2.4 av Camera Raw.

Stefan
 
Re: Re: RAW filer i PS CS till Canon 350D

stefohl skrev:
Konvertera dina bilder till .dng. Det är väldigt enkelt, starta programmet och markera den mapp som innehåller de bilder du vill konvertera. Sedan kan du öppna dem med ver 2.4 av Camera Raw.

Stefan


:)
 
Starta programmet?

Väldigt ledsen men vilket program skall jag starta? Kan Ni ge några steg för steg anvisningar?
 
Re: Starta programmet?

Minita skrev:
Väldigt ledsen men vilket program skall jag starta? Kan Ni ge några steg för steg anvisningar?

Slarvigt av mig. DNG Converter är ett gratisprogram som kan laddas ner från www.adobe.com. Den förvandlar ett stort antal råfilsformat till ett enda, digital negative format. Adobe hoppas att detta skall bli ett generellt, standardiserat format som alla kameratillverkare utnyttjar.

MVH/Stefan
 
Hej. Gå till Adobe och hämta ner DNG + raw 2,4
Följ anvisningarna var raw 2.4 skall läggas i Photoshop.
DNG är ett konverteringsprogram som räknar om dina Canon Raw filer till Adobe DNG. Filerna blir därmed läsbara i Photoshop CS rawkonverterare
Mikael
 
Det skall krångla....

Sorry. Har tankat ner filen men

"The source folder does not contain any supported camera raw files."

I bifogade pdf-filer finns det uppräknat vilka kameror som formatet stödjer och där finns tyvärr inte Canon 350D med. Har testat med en annan RAW fil från en Pro 1 och där fungerade hur bra som helst.

350D har filändelsen .CR2
 
Re: Det skall krångla....

Minita skrev:
Sorry. Har tankat ner filen men

"The source folder does not contain any supported camera raw files."

I bifogade pdf-filer finns det uppräknat vilka kameror som formatet stödjer och där finns tyvärr inte Canon 350D med. Har testat med en annan RAW fil från en Pro 1 och där fungerade hur bra som helst.

350D har filändelsen .CR2

Det är DNG Converter 3.1 som du måste använda. Trots att det är DNG 3.1 så fungerar det att öppna filen i Camera Raw 2.4.

Stefan
 
Lösning

Jag kan öppna RAW filerna med RawShooter eller så använder jag programvaran som följde med kameran - "Digital Foto Professional". Inte alls så tokigt.
 
Re: Det skall krångla....

Minita skrev:
Sorry. Har tankat ner filen men

"The source folder does not contain any supported camera raw files."

I bifogade pdf-filer finns det uppräknat vilka kameror som formatet stödjer och där finns tyvärr inte Canon 350D med. Har testat med en annan RAW fil från en Pro 1 och där fungerade hur bra som helst.

350D har filändelsen .CR2

Hade precis samma problem som du men sitter nu här och jobbar med en bild i CS som jag konverterat genom DNG/Camera RAW 2.4.

Kolla följande (erfarenheter på mina egna misstag):

Jag laddade ned DNG tillsammans med Camera Raw v. 3.x för CS 2. Slängde Camera raw men behöll DNG-konvertern. DNG som kommer med Camera Raw 2.4 skall väl funka också (samma program), men man vet ju aldrig..

Du skall starta DNG separat, inte gå genom P CS när du skall konvertera från CR2 --> DNG.

När DNG startar, kolla så att du verkligen valt en folder som innehåller CR2 från 350D. Jag valde en mapp som inte innehöll några CR2. filer och fick samma meddelande som du.

Efter att jag hittat en mapp med cr2 funkade det i alla fall inte. Startade om datorn. Sedan funkade det. klickade på de nykonverterade DNG-filerna och fick upp Camera Raw i P CS.

Lycka till

F


Edit: Tar tillbaka det jag skrev ovan om att DNG 2.4 och 3.1 skulle vara "samma program", efter Stefans påpekande ovan. tydligen behövs uppdateringar av DNG för att klara nya kameramodeller.
 
Fantastiskt det här med forum! Hade just exakt samma problem som ni löst så fint i denna tråden. Nu fungerar det även för mig - tack så mycket!

Är det någon som vet om man förlorar ngn info i raw-filen när man konverterar den till .dng, eller följer allt med?
 
Allt följer med, men du kan beroende på inställningar i DNG-konvertern ta bort förhandsvisnings-jpegen och krympa varje fil med ytterligare någon MB.
 
Bara för säkerhets skull så jag inte lurar ngn, det är min erfarenhet alla fall, jag är inte jättesäker på att så är i fallet till 100%, kan vara nån info som faller bort, men inget jag märkt än alla fall… Vad det gäller själva bildinfon, pixlarna, färgerna så är det ingen information som faller bort alla fall.
 
är det bara jag som inte använder konverteraren?

Jag laddade ner konverteraren + raw. Därefter skrev jag över den gamla Camera Raw mot 2.4 och sen kunde jag öppna .CR2 direkt i photoshop precis som om det vore en .psd fil.
 
Ifall du har CS version 2 måste du inte använda convertern, sen så är det filer fr 350D som inte kan öppnas direkt i CS 1. Tror jag.
 
Jag har sökt men inte hittat svaret på min fråga som antagligen är superlätt...

Kan Photoshop Elements 3.0 behandla raw-filer från min 350D?
 
Släng Photoshop och gå över till Paint Shop Pro istället. Kostar inte ens en tiondel av Photoshop och är lika kapabelt och när version 10 kommer i september så finns stöd för RAW-filer med, även för 350D m.fl enligt förhandsinformation
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.