Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metoder för att byta glugg ute

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nu tre olika objektiv till min kamera och byter ganska frekvent då jag ofta vill testa olika vid ett och samma tillfälle. Resultaten av dessa byten blir oundvikligen damm på sensorn och jag gjorde ren den alldeles nyss igen.
Jag brukar försöka minimera tiden huset är öppet men har inte riktigt utvecklat en genomtänkt procedur för bytena.
Är det någon som har rekommendationer hur man bör bära sig åt.

Jag tar av det bakre locket på objektivet jag ska byta till, och blåser bort eventuellt damm där. Lutar sen kameran nedåt, medans jag snabbt tar loss objektivet och monterar det nya.
Det funkar bra för mig.
OBS! Jag blåser aldrig in i kamerans objektivöppning! Livrädd för fukt och salivdroppar på spegel och sensor.

Att blåsa in i huset tror jag nästan alltid skulle förstöra mer än hjälpa...och risken att man råkar spotta lite på något är ju rätt stor.

Jag ställer kameran på mitt knä, skruvar bort objektivet, sätter på bakskyddet på objektivet, lägger undan, tar upp nya, tar av bakskyddet på det, skruvar fast. Tar inte lång stund...och jag gör bara detta då det är bra väder och relativt lugnt givetvis...skulle det blåsa och man är på stranden tex skulle jag nog vara extremt försiktig.

Sen tror jag att dammrengöring av sensorn är nödvändig ändå, ett par ggr om året om man vill hålla den helt fin. Räcker ju enligt många att man bara använder ett zoomobjektiv i lite lätt smutsig miljö för att man ska få lite damm på sensorn...så det är nog inget man kan undvika helt om man vill kunna använda kameran.

Så här gör jag:

1. Skruvar loss det bakre locket på det objektiv jag ska byta till (men låter det sitta kvar), med objektivet stående i kameraväskan.

2. Lutar kameran neråt och tar bort objektivet.

3. Ställer objektivet i kameraväskan och flyttar locket från det andra objektivet till det jag nyss ställde dit.

4. Monterar det nya objektivet på kameran.

5. Skruvar åt locket på objektivet i väskan.

Det här går fort och borde vara relativt riskfritt, men jag tycker ändå det kommer in förvånansvärt mycket damm i kameran. Att göra rent ett par gånger om året låter väldigt lite. Jag skulle tro att även om man använder någon av de tätade kamerorna (och gluggarna) så får man in damm.

Jag gör nästan precis som du Anders. Kan det bero på namnet? (*ler*).
Just att flytta objektivlocket från den glugg man skall använda till den glugg man har haft på kameran. Eftersom jag ganska ofta byter tillbaka senare blir det ingen egentlig rotation på locken fast jag har både Nikon, Tamron och Sigma.

Ofta, om jag sitter på huk klämmer jag hellre fast objektivet mellan benen än ställer det utan lock på/i väskan.

/AnWi

Tack för tipsen, ni verkar göra precis det jag redan gör så det är väl så verkligheten ser ut helt enkelt, man får in damm till slut. Jag har hittills kunnat göra ren genom att bara blåsa bort dammet med en blåsare från en öronrensar-förpackning (Revaxör) utan att vidröra sensorn.

Värst vad ni var försiktiga. Jag brukar bara typ byta, utan att bry mig allt för mycket om hur proceduren går till. Orkar absolut inte hålla på och luta kameran hit och dit, m.m. Har endast rengjort sensorn en gång sen jag köpte kameran (2003).

Jag tror inte att man behöver vara överförsiktig och oroa sig allt för mycket...

Här om dagen när jag var och plåtade en musikal så körde jag med ett 100-400L samt ett 50/1.4. 100-400'at hade jag på stativ, med kameran påmonterad. 50'an stod på golvet bredvid, utan några lock. När jag behövde använda femtian så tog jag bara av kameran från 100-400'an och monterade 50'an. Brydde mig inte om att montera lock på objektiven mellan bytena, det hade jag inte haft tid med. Hade inga problem med skräp eller damm.

Walle skrev:
Värst vad ni var försiktiga. Jag brukar bara typ byta, utan att bry mig allt för mycket om hur proceduren går till. Orkar absolut inte hålla på och luta kameran hit och dit, m.m. Har endast rengjort sensorn en gång sen jag köpte kameran (2003).

Jag tror inte att man behöver vara överförsiktig och oroa sig allt för mycket...

Här om dagen när jag var och plåtade en musikal så körde jag med ett 100-400L samt ett 50/1.4. 100-400'at hade jag på stativ, med kameran påmonterad. 50'an stod på golvet bredvid, utan några lock. När jag behövde använda femtian så tog jag bara av kameran från 100-400'an och monterade 50'an. Brydde mig inte om att montera lock på objektiven mellan bytena, det hade jag inte haft tid med. Hade inga problem med skräp eller damm.

Tja, det beror lite på motiven också tror jag. Fotograferar man med vidvinkel och tycker om blå himlar syns dammet direkt. Dina publicerade bilder är sådana där dammet helt enkelt inte syns. Ta en bild av en blå himmel med bländare 22 och skärpan inställd på närgränsen så har nog även du damm på sensorn.

Så länge man inte upplever dammet som ett problem behöver man naturligtvis inte göra något åt det, men jag föredrar att minska risken för dammintag. Det tar ungefär en sekund att flytta ett objektivlock från en glugg till en annan, så tiden tycker i alla fall jag inte är ett problem ...

Jag skruvar av locket på gluggen jag skall byta till men låter det sitta kvar, sen lossar jag gluggen på kameran men håller den kvar på plats med höger hand, lyfter sedan av locket på den glugg jag skall sätta på och håller den med märket på rätt plats brevid den glugg som sitter på, tar sedan bort gluggen från kameran och för sen snabbt som ögat den andra på plats och vrider fast den. På det här sättet är kameran öppen ca: 0.5 sec, och min sensor har aldrig behövt göras ren.

Kent.

Jag kommer nog också att vara hypokondrisk vid objektivbyte på min nya DSLR (när den dyker upp) men har en känsla av att vissa (typ Walle) kanske inte sitter & söker damm i 100% förstoring på skärmen?

Om dammet syns på färdiga kopior på normalt betraktningsavstånd så är det ju en annan sak...

Vad vet jag? Kanske får äta upp detta när jag börjar använda min D7D?

Tveklöst är det dock så att Olympus har ett triumfkort i sin självrengörande sensor!

//Larsa

En sak är då säker, kommer Canon med en liknande lösning som Olympus har på sin efterträdare till 20D så byter jag hus direkt. Det är verkligen uselt av både Canon och Nikon att inte ha en lösning på detta vidriga problem, inte ens på proffsmodellerna har dom löst det, verkligen kasst :(

Jag tar loss objektivet och sätter fast det nya:) Jag tror inte att det spelar så stor roll hur du gör det, damm kommer alltid in, men gör det något?

Enda gången jag har märkt att jag har damm i kameran var när jag fotade blå himmel med bl.22 och det var enbart för att se om jag hade damm i kameran. Och se, det hade jag, men i min normala fotografering då jag sällan går förbi bl.8 så märker jag aldrig av dammet, så det är inget problem för mig.

--jalle

AFE skrev:
Tja, det beror lite på motiven också tror jag. Fotograferar man med vidvinkel och tycker om blå himlar syns dammet direkt. Dina publicerade bilder är sådana där dammet helt enkelt inte syns. Ta en bild av en blå himmel med bländare 22 och skärpan inställd på närgränsen så har nog även du damm på sensorn.

Så länge man inte upplever dammet som ett problem behöver man naturligtvis inte göra något åt det, men jag föredrar att minska risken för dammintag. Det tar ungefär en sekund att flytta ett objektivlock från en glugg till en annan, så tiden tycker i alla fall jag inte är ett problem ...

Jag gör regelbundna dammkontroller på det sätt som du beskriver. Visst finns det damm på sensorn, men inte så mycket så det är nått att bry sig om.

Walle skrev:

Samma här! får aldrig in nåt i kameran och vem orkar hålla på och leka charader (felstavat?) när man byter glugg??

Såhär gör jag:

1. Tar av gluggen
2. Slänger ner den i väskan
3. Tar upp en annan glugg, monterar av skydden
4. Sätter på skydden på gluggen jag tog av
5. Sätter på den nya gluggen

Det var väl inte så svårt?

Jeppe skrev:
Såhär gör jag:

1. Tar av gluggen
2. Slänger ner den i väskan
3. Tar upp en annan glugg, monterar av skydden
4. Sätter på skydden på gluggen jag tog av
5. Sätter på den nya gluggen

Det var väl inte så svårt?

Så gjorde jag när jag fotade analogt också :)

Jag tror att Jesper, liksom jag och en hel del andra, anser att problemet med damm och annat skräp på sensorn är överdrivet (för de flesta).

Jag kör också med samma rutin som jag gjorde med mina analoga kameror och har inget problem med damm och annat skräp.

Nu behöver ni inte påpeka att om jag skulle fota en blå himmel med bl22 så skulle jag minsan få se på problem. Jag vet att det finns damm på min sensor men det är inget problem, dvs: problemet är inte uppenbart utan beror mycket på vad du fotograferar.

--jalle

BugEyes skrev:
Problemet är väl uppenbart, damm och annat skräp på sensorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar