Annons

Distortion i raw-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

bive

Aktiv medlem
Någon som har sett ett liknande problem som i de nedan infogade bildfilerna?

Fotar alltid med RAW+jpg-small och jpg-bilderna är det inga problem med, det är alltså i RAW-filerna som något gått snett.

Det är inte heller fråga om seriebilder, utan en bild per tillfälle.

Har inte sett problemet innan och inte heller efter de två bilder som jag visar här.

Har tagit cirka 3000 bilder med kameran, minneskortet (Sandisk Ultra II) köpte jag helt nytt i samband med kameraköpet för ett par månader sedan.
 

Bilagor

  • färgstick1_2962.jpg
    färgstick1_2962.jpg
    55.3 KB · Visningar: 1,311
Bild nr 2

Fick inte med båda bilderna, så här kommer nummer 2...
 

Bilagor

  • färgstick2_2965.jpg
    färgstick2_2965.jpg
    49.7 KB · Visningar: 1,314
Jag råkar också ut för det ibland med min Canon 20 D men inte med min M2:a. Men vet inte heller vad det är. Irriterande!!
 
Hej

Har aldrig fått det, kört rå med D30, D60, 300D, 350D och 1Dmk2 samt G3

Vad anänder du för program och vad har du för CPU

Athlon har ju inte funakt med alla råkonverterare!
 
roinek skrev:
Hej

Har aldrig fått det, kört rå med D30, D60, 300D, 350D och 1Dmk2 samt G3

Vad anänder du för program och vad har du för CPU

Athlon har ju inte funakt med alla råkonverterare!

Jag använder mig av PS CS2 för all bearbetning och har en Intel P4 2.0 GHz, så det är nog inte problemet. Bilderna ser likadana ut även i RawShooter så jag misstänker att det är fel i själva filen.

För er som vill testa så finns råfilerna på http://www.sesic.se/20d/
 
Frågan är väl om man ska skicka den till Canon, dom kan kanske hitta något som leder till en buggfix så småningom.

Kan ju nämna att jag kör version 2 av firmware.

Som tur är så är det ju inga kanonbilder som är förlorade, men man vet ju inte hur det blir nästa gång.
 
Kan ju vara minnesfel i kameran, för filen har väl checksumma, så felet borde bli till innan den sparats antar jag.

Roine
 
Jag får samma färgglada resultat i PS CS2 och RawShooter.

Digital Photo Professional visar bilderna korrekt i foldervyn och påbörjar korrekt visning för redigering men avbryter och säger "The image is corrupted.".

Kanske är något som har hänt efter att kameran sparade bilden. Minneskortet?
 
bive skrev:
Jag använder mig av PS CS2 för all bearbetning och har en Intel P4 2.0 GHz, så det är nog inte problemet. Bilderna ser likadana ut även i RawShooter så jag misstänker att det är fel i själva filen.

För er som vill testa så finns råfilerna på http://www.sesic.se/20d/


Kan meddela att jag kan inte öppna någon av filerna överhuvudtaget.

Har provat i PS CS2 med Camera raw 3.1 och även i Canon Digital Photo Professional.
 

Bilagor

  • felmedelande.jpg
    felmedelande.jpg
    10.8 KB · Visningar: 1,220
s60761 skrev:
Kan meddela att jag kan inte öppna någon av filerna överhuvudtaget.

Har provat i PS CS2 med Camera raw 3.1 och även i Canon Digital Photo Professional.

Fick samma fel, men windwos (!?) sparar den som .tiff, fast den ska sparas som .CR2
 
Över i bild ser man vad som ser ut som en riktig bild.. sen börjar random noise.. så jag gissar det är överföringen någonstans det blivit fel av. antingen från kamera -> minneskort, eller minneskost -> dator
 
På min dator med PSCS + ACW 2.4 så fick jag lägga på minst 10 stegs exponeringskompensation för att bilden skulle framträda. Högst märkligt.

(bild no.2)
 
Detta ser ut som skrivfel av data till kortet.
Testa med ett annat kort och se efter om du får samma felaktigheter.

Har du något räddningsprogram för data?
Image Resque eller liknande. Det finns att hämta på nätet
Kör en kontroll av sektorerna.

Får du liknande problem med flera andra kort är det sannolikt kameran .

(jag tror att det är ditt kort som spökar,skrivfel vid nerläsning )

Mikael
 
macrobild skrev:
Detta ser ut som skrivfel av data till kortet.
Testa med ett annat kort och se efter om du får samma felaktigheter.

Har du något räddningsprogram för data?
Image Resque eller liknande. Det finns att hämta på nätet
Kör en kontroll av sektorerna.

Får du liknande problem med flera andra kort är det sannolikt kameran .

(jag tror att det är ditt kort som spökar,skrivfel vid nerläsning )

Mikael

Jag tror också att det är något strul med skrivningen till minneskortet, men det verkar inte vara frekvent. Det är två bilder tagna på samma dag och c:a 1 timma och 10 minuter mellan bilderna. Sedan dess har jag inte sett samma fel på någon bild igen.

Jag ska snart iväg och plåta lite superettan (Väsby mot Ljungskile) och då lär det väl bli ett antal bilder tagna. Får se om problemet dyker upp igen, eller om det bara var en tillfällighet.
 
HEj

Det kan inte vara så enkelt att din lucka glappar, där öppnas den det minsta så slutar den tvärt skriva till kortet o då kan ju filen bli skadad.


Prova sätt en eltejp som håller igen den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.