Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem kan framkalla min gamla film?

Produkter
(logga in för att koppla)

A_Johansson

Ny medlem
Hej! Jag är inte så kunnig på foto, och skulle behöva vägledning om vart jag kan vända mig för att framkalla följande typ av film:

"Agfacolor HDC 200 pocket 110 24"
(ISO 200/24, Process AP70/C41)

Jag skickade den aktuella filmen till ExtraFilm för framkallning, men de kunde inte framkalla sådan film. Samma svar hos Fotoquick i min hemstad, som även sade att den här typen av film slutade att tillverkas för 10 år sedan och att inga labb framkallar sådan film längre. Stämmer detta? Finns det inga labb som har äldre utrustning igång?

Några förslag om vart jag kan vända mig?

/A Johansson

Process C41 är väl den som används för all negativ färgfilm.

Är det formatet (110) som de inte klarar av kanske?

Alternativt yrar de helt i nattmössan.

Det troliga är att de inte tror att de kan hantera formatet. Man kan faktiskt öppna kasetten och lägga filmen i en burk som ibland brukar följa med maskinen vid leverans, men de brukar väl hamna i någon låda någonstans och sen vet personalen inte om att de finns.

Så, de flesta minilabb kan faktiskt framkalla 110-film men personalen vet inte om det. Ett problem sedan kan vara att de inte kan kopiera filmen sedan eftersom de inte har hållare för 110-film till kopieringsmaskinen.

testa ett fujilabb. jag vet inte om alla kan, men jag vet att det är de enda som har kunnat framkalla mina 126-filmer, så de kanske fixar 110 med. de måste förmodligen skicka iväg filmen, men det borde gå. annars kan du höra med crimson, de kunde framkalla (men inte kopiera) 126.

har du väl lyckats framkalla filmen kan du ju scanna filmen med en filmscanner eller med en lite bättre flatbädscanner. Fixa till färger, ljus och kontrast, och förhoppningsvis få fram bilder. Färgerna kommer förmodligen att se lite konstiga ut, i datorn kan man prova att göra om bilderna till svartvitt, om man känner för det.

Att scanna så smått format kräver en rätt hyfsad scanner. Negativen är 13x17 mm om jag inte minns helt fel.

Testa www.bildteknik.com
De borde kunna ta ut den ur spolen och framkalla den manuellt som de gör med bladfilm.
Ring, du kan inte få mer än ett nej.

Annars så kan du fråga Eva Lundh (medlem på fotosidan) som jag har för mig framkallar och kopierar färgfilm för hand. Fråga om hon kan framkalla den ?

Lycka till !!!

Mästerfotografen Niklas af Wibom
http://www.niklaswibom.com

problemet med 110 är åldern. inga av dagens maskingeneration är levererade med 110 negativhållare. man måste tillbaka till maskiner som var nya kring 1990. teoretiskt kan man i en manuellmask till ett modernt digitallab göra enstaka kopior från 110. det fodras tålamod, fingerfärdighet och MYCKET tid. i praktiken är det inte lönt. om ni lämnar in filmen i en butik som skickar filmen till fujicolor, dvs fujifotocenter eller expert så blir filmen framkallad och kopierad.

hälsar olle

lätt som en plätt

SIWERTS FOTO (TV/radio/foto) , 89330 BJÄSTA, 0660-220480

Han fixar det i ett nafs , framkallar & säljer fortfarande instamaticfilm till&med .

Tack

Tack för alla goda upplysningar. Tack Olle för ditt mejl. Nu vet jag vart jag ska vända mig.

MVH
A Johansson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar