Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hållbarhet på Kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Jag tillhör dem som går in i mörkrummet och framkallar mina egna kopior (och film). Kör både färg o svartvitt. Jag har märkt att det skiljer en hel del på hur folk gör med kemin. Några blandar till ny kemi varje gång och en del sparar på den.

Hur länge håller sig tex utspädd framkallare?

Det står ibland på databladen och från andra källor en väldig kort hållbarhetstid. Men många använder kemin långt efter den rekommenderade tiden och är nöjda med resultatet. Förstår att tillverkarna och de som säljer vill "gardera" sig och hellre ange en kortare tid än nödvändigt.

Har följt liknande diskussioner här på fotosidan där vissa hävdar att framkallaren blir dålig redan efter 4 timmar. Hur märks det? Jag tycker att jag kan få fram fina kopior med framkallare som jag blandat till flera veckor innan.

Är det någon som har erfarenhet av detta och inte bara hört utan sett resultatet?

Filmframkallare
Tidgare blandedade jag D-76 en en femlitersdunk, tog ut sex dl, framkallade två rullar och hällde tillbaka. Efter tio rullar lade jag på ca: en minut i framkallnigstid. Denna dunken stod säkert ett halvår. När jag närmade mig 20:e filmen började det bli dåligt, Kassa kontraster och allmänt sunkiga neg.

Nu förtiden blandar jag D-76 i en dunk. Sedan tappar jag upp det på en sådan där "bag-in-a-box" för vin. Köpte kartaong och påse på bodegan hemma. Kostade runt 40 spänn. På så sätt har jag lyckats klämma ut all luft och även syret. Det är det som gör att framkallaren åldras. När jag skall framkalla två rullar tappar jag ur tre dl och blandar med lika mycket vatten, d.v.s. 1+1-framkallning. Det blir lite längre framkallnigstid, men ger i gengäld bättre neg. När jag är klar slänger jag framkallaren. Varje gång jag tappar ur påsen sjunker den ihop och är på så vis lufttät tills den är tom.

filmfix
Jag brukar blanda en liter och testar varje gång jag skall fixa, med den där lilla svansen på filmen. Har inte den klarnat på ett par minuter blandar jag ny.

papperframkallare
Jag brukar blanda till en liter, vilken jag använder tills den börjar kännas _för_ långsam. Då kastar jag den och blandar ny. Detta brukar jag ta som riktmärke för att blanda ny papaprsfix också.

Beträffande åldern, så vet i fasen, min pappersframkallare kanske blir stående ett par månaders som högst mellan varven. Och det brukar inte vara några problem. Men det märker man ju om det går för långsamt.

Pappers och film-framkallare
När jag använt dessa "slänger" jag dem. D.v.s. häller upp de i en stor 25-liter dunk, vilken jag snart skall kånka bort till miljöstationen. Fixen spolar jag ut.

Senast ändrad:
Hållbarheten på framkallare, speciellt filmframkallare, skiljer sig mycket åt beroende på märke. Tex oxiderar Pyro på ca 20 minuter (!) men det är ett extremfall.

Jag hade problem med hållbarheten förut. Körde oftast Paterson Acutol vilken mörknade alltför snabbt efter det att förpackningen hade öppnats. Oftast fotar jag några veckor, samlar på mig 5-10 rullar, som jag framkallar i ett svep. Minskar transaktionstiden på detta sätt i och med att det tar tid att plocka fram prylar, temperera etc etc, så därför samlar jag ihop ett gäng filmer.

Jag tog mig en funderare och kom på att den korta hållbarheten berode på två faktorer: lagringen och framkallaren själv. Sökte därför efter bra framkallare som skulle ha vissa karaktäristiska drag samt ha en lång hållbarhet på hyllan.

Som ersättare till Acutol fick Rodinal träda in. Båda betonar kantskärpan på bekostnad av kornen. Framför allt bra för lågkänslig film, <100ASA, samt större neg då kornen inte är lika viktigt. Rodinal har lång hållbarhet och funkar alldeles utmärkt även om den har blivit brun i flaskan! Dessutom gillar jag att den är mycket dryg. Nackdelen är att den är lite långsammare än Acutol, dvs filmens EI blir något lägre med Rodinal.

Den andra framkallaren som betonar fina korn och som har bra lagringshållbarhet fick bli Xtol (även om den inte är en extrem finkornsframkallare, någon finare än D-76). Kör den oftast 1:1.

Xtol blandar jag ihop 5 liter och tappar den sedan på bruna kemikalieflaskor, ända upp. Hållbarheten blir minst ett halvår. När jag har använt lite i en flaska sprutar jag i lite Tetenal Protectan som lägger sig som en lock över vätskan och hindrar syrets åtkomst. Det gör jag även i Rodinalflaskan som jag iofs behåller i plastflaskan.

Ja, det var väl det det !

/ES

De gånger jag provat gamla filmframkallare så har resultatet blivit snarlikt det man får när man använder en lägre koncentration av den än rekommenderat. Det kan ha sina poänger ibland. Mitt rekord var en outspädd T-max som gick ut mer än 5 år före framkallningen och det gick bra.

Såg för några år sedan i tidingen Fotografisk tidskrift (?) ett test där de hade framkallat en film från en gammal o ny framkallare. Har för mig att den "gamla" framkallaren gav mindre gråtoner vilket resulterade i en hårdare kopia (med färre gråtoner). Skulle kunna tänka mig extremfallet att man får en lith-kopia om man använder en extremt gammal framkallare.

Nja... jag upplevde det snarare som en kompenserande effekt. Jag har en bild här på fotosidan som heter ''Ett ormbo'', den är framkallad med den gamla T-max:en som jag skrev om tidigare. Nu har jag iofs skruvat ner kontrasten lite på den förstoringen men jag tror att du ser vad jag menar...

Skulle vara intressant att se den om du "skruvade" upp kontrasten.

Det är dock alltid svårt att göra bedömningar på negativfilm då det är bara "halva vägen" till bilden. Hur många är det inte som klagar på att "den filmen ska jag aldrig använda mer" när det är labbet eller fotopappret som varit boven i dramat och gett fel färger mm.

Jag är ganska övertygad om att de flesta fotografer här inte skulle se någon större skillnad på negativfärgfilm om någon som är duktig skulle kopiera dem manuellt.

matnyttige skrev:
Skulle vara intressant att se den om du "skruvade" upp kontrasten.
Även om jag hade haft tillgång till ett mörkrum här på jobbet så hade det blivit svårt att motivera den arbetstiden för min chef.

Istället lade jag upp en gammal bild som heter ''De anspråkslösas allé''. Den är framkallad med samma filmframkallare men den här förstoringen är lite hårdare än ormboet. Dessutom är den här bilden tagen med ett kontrasthöjande gulfilter. Den ursprungliga bilden har en mycket bra skärpa och grenarna blir nästa irriterande. Tyvärr försvann lite av den effekten vid skanningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar