Annons

Förslag om poolerna och aktiviteten

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Det verkar vara dålig aktivitet i de flesta småpoolerna och jag undrar om inte en ide vore att ta bort poolen för bildkritik och samtidigt göra fler småpooler för alla kategorier?
Samtidigt så skulle då en samlingsdel där alla bilder som lagts i pooler kunna komplettera upp det som idag är bildkritik.
För i så fall skulle ju ett ställe med den stora variationen finnas kvar med alla poolbilder samlade på en plats också och det känns kanske lite viktigt att ha ändå?

Jag föreslår även att slopa nyabilderlistan med detta och tror på att det är vad som behövs för att fler pooler ska bli aktiva.
För finns inte bildkritikpoolen och nyabilderlistan så skulle man ju bara ha valen att titta i den samlade poolen eller i småpoolerna. Skulle majoriteten ändå välja den samlade så syns iaf de bilderna ingen tittar på (i oaktiva pooler) där också, och då vete sjutton varför en speciell nyabilder eller bildkritik skulle behövas.

(Tanken började nyligen i diskussionen om barnpoolen, men jag tror på den såpass att jag föreslår det trots att jag inte tänkt särskilt länge..)

Senast ändrad:
Vad ska vi överhuvudtaget ha en "Nya bilder" lista till? Förmodligen har jag missat något, men jag förstår inte riktigt skälet till att bilder laddas där utan att läggas i någon av kritikpoolerna (med undantag av bilder som laddas direkt till portfolios förstås). Bildkritk eller nybörjarbilder täcker väl allt som inte specialpoolerna täcker.

Bent C. skrev:
Vad ska vi överhuvudtaget ha en "Nya bilder" lista till?
Nä, det förstår ju inte jag heller. Därav förslaget att slopa den..
Men tycker du det behövs en bildkritikpool även om alla poolbilder kunde samlas i en gemensam pool?

Jag tycker i princip att ditt förslag är bra. "Nya bilder" listan är vi helt överens om att slopa, och eftersom den inte ens verkar ha något egentligt syfte borde det ju inte vara kontroversiellt. Det enda problemet jag kan se med att ta bort bildkritik som en egen pool, inrätta flera (kanske många) mindre specialpooler och ha en gemensam "samlingspool" där alla poolers bilder visas är väl att alla bilder kanske inte passar in i en mindre pool. Och då finns det inget annat ställe att lägga dem. Men man kanske kan ha en mindre pool som heter "Övrigt" ;).

jag tänker lite att tanken med poolerna är ju att man samlar ihop sig inom ett intresseområde, en gemensam nämnare.
grejen är ju lite att "jag brinner för analoga alternativa tekniker och vill gärna lägga upp mina bilder bland andra som delar samma intresse"

(nybörjarpoolen kanske inte är det bästa att lägga upp bilder i om man vill ha kritik både från nybörjare och mer erfarna eftersom de flesta som kommenterar är de som själva laddar upp bilder där,dvs är nybörjare. tror jag iaf!)

det känns som att det borde finnas många som känner att de har ett smalare intresse inom foto, och att de med samma intresse kunde samlas och ge feedback till varann, men jag vet , det kanske inte är så hög aktivitet?

Klippte citat från både Bent och Anna i ett...

Bent C. skrev:
......."samlingspool" där alla poolers bilder visas är väl att alla bilder kanske inte passar in i en mindre pool. Och då finns det inget annat ställe att lägga dem. Men man kanske kan ha en mindre pool som heter "Övrigt" ;).
Det viktiga är ju att det skulle täcka upp såpass att alla kunde placera sina bilder. Ungefär som kategorivalen och där finns ju övrigt med.

ariadne skrev:
jag tänker lite att tanken med poolerna är ju att man samlar ihop sig inom ett intresseområde, en gemensam nämnare........

.......och att de med samma intresse kunde samlas och ge feedback till varann, men jag vet , det kanske inte är så hög aktivitet?
Men det skulle nog inte försvinna utan kanske snarare öka om en ändring gjordes? Om tanken med poolerna är den (vilket jag hoppas) verkar den ju inte fungera helt perfekt eftersom aktiviteten är så låg. Bildkritikpoolen fyller väl ingen funktion i det syftet heller egentligen?

lottae skrev:

Men det skulle nog inte försvinna utan kanske snarare öka om en ändring gjordes? Om tanken med poolerna är den (vilket jag hoppas) verkar den ju inte fungera helt perfekt eftersom aktiviteten är så låg. Bildkritikpoolen fyller väl ingen funktion i det syftet heller egentligen?

nä, det är sant.
känns dock som att det behövs en plats där man kan lägga in biler som inte passar i nån specialpool

eller jag vet inte.
hur var allt innan egentligen?

:)

antingen så är det rörigt nu eller så rör man till det i onödan
jag blir iaf helt snurrig vid pooldiskussioner
(jag är ganska snurrig förjämnan förvisso)

ariadne skrev:
n......hur var allt innan egentligen?

:)

antingen så är det rörigt nu eller så rör man till det i onödan
jag blir iaf helt snurrig vid pooldiskussioner
(jag är ganska snurrig förjämnan förvisso)
Jag tror pooler är bra med tanke på att mängden bilder ökat. Förr låg en nyuppladdad bland första sidorna under nya betydligt längre än de gör idag.

Med pooler helt i likhet med kategorivalen borde ju alla ha någonstans att lägga sin bild också.

Dessutom kanske det kan bli så (om man nu gör som ni sagt ovan och slopar Bildkritikpoolen och kör med mindre pooler (typ kategorierna), att man snabbare "gör slut" på bilderna i "sin egen" pool och tvingas "take a walk on the wild side" genom att utforska de övriga poolerna.
Jag känner ofta att jag behöver rensa bildseendet genom att titta på för mig ovana bildtyper i andra kategorier än de jag själv oftast fotar i.
Fast det är klart, genom den ällmänna kritikpoolen blandas ju ganska så många stilar redan, och då får man ju omväxlingen automatiskt...

nu blev jag också lite förvirrad :(

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto