Annons

blixtpaket, fast belysning vad ska jag välja???

Produkter
(logga in för att koppla)

Guanche

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en blixt till min Canon 300D. Jag har sneglat på Sigma DG 500 super och är ganska nära ett köp. Men nu funderar jag istället på att lägga pengarna på ett studiopaket.Jag anser mig som amatör och håller på lär mig ljussättning och har hittills jobbat med bygglampor och frigolitskärmar.

ska jag köpa begagnat studioblixtpaket, fast studiobelysning eller bara en enkel Sigma blixt och sedan bygga ut med andra blixtar?

Hur bra bilder blir det med en enkel blixt med omnibouncer? räcker det till i början?

Fördelar och nackdelar med dessa? Min budget är endast 5.000:-

Vad föreslår ni som kan... :)
 
Ja.. det var därför jag rekommenderade det. ;)

Tycker det fungerar alldeles utmärkt. Det är ju inga Elinchrome blixtar.. men för priset så tycker jag det är ett klart intressant alternativ.. Det lilla paketet kostar ju mindre än vad två lösa Sigma EF-500 DG-blixtar gör..

Du kan kolla bland porträtten på min hemsida här!
 
*skrattar* måste ha varit blind. jag missade ditt inlägg.

jag har ingen erfarenhet av studioblixtar, är de svåra att hantera? Jag lär behöva en kabel mellan kamera och blixt, eller hur?
 
De är mycket lätta att hantera. Alla kablar medföljer. Men tyvärr så saknar ju din 300D sync-uttag, så du måste köpa till en adapter att ha i kamerans blixtsko, så att du kan ansluta synkkablen där. Eller så skaffar du en IR-tändare, så kan du arbeta utan sladd mellan blixtar och kamera (kostar 400:).
 
Skillnader?

Hej!

Är oxå intresserad av att investera i studioblixt-utrustning.
Vad är de väsentliga skillnaderna mellan t.ex.
ett Elinchrome paket t.ex. Style FX 400/400Ws
och ett Patersson 300 Ws -paket?
Ja förutom styrkan då, kvalité, livslängd? finesser? annat?

/Christer
 
Elin Style har ett stegs bättre kontroll av blixljuset (400-25ws, vilket är 5 steg) Interfit 300WS har: 300, 150, 75 och 38ws som inställningsmöjligheter (4 steg). Det är väl egentligen det mest väsentliga.. Finns säkert användare av Elinchrome som kan svara på mer exakt vilka användbara finesser de har.

Personligen upplever jag det som att 300ws kan vara för mycket ibland. Jag funderar på att komplettera mina blixtar med ett 150ws-paket, eller en lös 150ws skalle.
 
300/150

Tack för svar!
Jag såg att det finns ett 300/150 Interfit-paket oxå. Med din erfarenhet, så verkar det ju vara ett bra val!
 
lite utanför diskussionen, men:

var hittar man slavtändare för 400 kr (Canon ST-E2 kostar 2200 på Cyberphoto) och fungerar den även till att "trigga" en vanlig blixt (t ex 550EX) ?
 
Lennart: Photax och nej, de kan inte trigga vanliga blixtar (inte 550/580 EX ivf.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.