dobos
Aktiv medlem
Läste i senaste Foto om Fuji S3 Pro med dess omtalat fina dynamiska omfång. De jämförde med Canon 20D med speciella inställningar. Mellan raderna tycker jag mig ana att det går att optimera kamerans (D70 i mitt fall) inställningar så att bilden optimeras för ett större omfång. Receptet tycks vara att dra ner kontrasten till lägsta nivå och exponeringkompensera 1/2 - 1 steg mörkare. Min erfarenhet efter ett antal tusen bilder med D70 är att det är bättre att få bra teckning i högdagrar och mörkare skuggor än tvärt om. Men detta med kontrasten har jag inte tänkt på. Är det någon som har testat? Går det att skruva upp kontrasten i efterhand utan att hamna på ruta ett igen (med utfrätta högdagrar).
Just högdager-problematiken är den jag mest brottas med, fler tips? Är det generellt bättre att låta kamerans mjukvara blanda sig i så lite som möjligt, och ändra i efterhand i datorn (Capure 4.2.1 i mitt fall)?
//Lasse
Just högdager-problematiken är den jag mest brottas med, fler tips? Är det generellt bättre att låta kamerans mjukvara blanda sig i så lite som möjligt, och ändra i efterhand i datorn (Capure 4.2.1 i mitt fall)?
//Lasse