ANNONS
Annons

Canon 28-105 II USM vs. 28-135 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders J

Medlem
Tja!

Jag har planerat att åka ut o resa lite till hösten. Typ Australien, Nya Zealand, Thailand, Bhali etc.
Jag har en Eos 33V med ett 28-105/3,5-4,5 II USM & ett sigma 70-300/4-5,6 APO Zoom Macro Super II.
Det jag funderar på är att byta in min 28-105:a (Alt. även sigman) och istället köpa ett 28-135 IS USM och då bara ta med detta objektiv på resan.
Låter detta vettigt eller vad säger ni som vet?
Är det någon optisk skillnad på 28-105 och 28-135 eller är det bara brännvidd och bildstabilisering som skiljer?
Är det något annat objektiv jag bör se på istället?

Är väldigt tacksam för alla tips jag kan få, vill ju komma hem med bra bilder...

/Anders.

EF 28-105/3.5-4.5 är ett bra objektiv. Det räcker fint i många situationer. EF 28-135 ger i princip likvärdig prestanda med lite övervikt åt det bättre. Jag tror du får svårt att se skillnad på bilder tagna med 28-135 jmfrt med 28-105:an. Men IS kan vara värdefullt, vid t.ex. dåligt ljus. De 30mm kan oxå vara nyttiga, men oftast behöver man ändå längre ändå.

Hurvida du kommer hem med bra bilder eller ej, beror ju på dig. Men med den utrustningen du har, så blir det inte mycket bättre, för de pengarna du lagt ner (alltså fullt dugliga, rent kvalitetsmässigt).

Behåll zoomen du har. Den räcker också som "endalins". Själv så reser jag ofta med en 50mm (ev + 30mm) lins på ett hus. I många lägen en befrielse med få prylar, spec på resor där intrycken är många.

Mvh Niclas,

Ok. Kanske ska skippa 28-135an. Funderar nu lite på att kanske köpa med mig en canon 50mm 1.8. Då har jag ju med mig ett ljusstarkt objektiv att använda när det ska fotas i lite mörkare omgivningar, såsom i skymningar och inomhus etc...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar