Lionheart
Aktiv medlem
Jag skulle vilja veta hur ni andra använder fokuseringen/exponeringen på D70. Har ni den inställd på standardläget att den låser fokus när man trycker ner avtryckaren halvvägs eller har ni ändrat funktion till att trycka på AE-L knappen för att fokusera.
Hur fokuserar ni och komponerar om på smidigaste sätt?
Själv har jag kört med att låsa fokus på avtryckaren och sen låsa exponeringen med hjälp av AE-L knappen (kallas AE Lock i menyn). Då är exponeringen låst tills jag trycker på AE-L knappen igen. Jag kan medge att jag saknar att ha en AF Lock också. Alltså att jag fokuserar på avtryckaren och sen trycker på AE-L/AF-L knappen för att låsa fokus tills knappen trycks in igen. Eller går det att åstadkomma på annat sätt?
Kom med era synpunkter och tekniker.
Mvh
Dennis
Hur fokuserar ni och komponerar om på smidigaste sätt?
Själv har jag kört med att låsa fokus på avtryckaren och sen låsa exponeringen med hjälp av AE-L knappen (kallas AE Lock i menyn). Då är exponeringen låst tills jag trycker på AE-L knappen igen. Jag kan medge att jag saknar att ha en AF Lock också. Alltså att jag fokuserar på avtryckaren och sen trycker på AE-L/AF-L knappen för att låsa fokus tills knappen trycks in igen. Eller går det att åstadkomma på annat sätt?
Kom med era synpunkter och tekniker.
Mvh
Dennis