Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Acratech Ultimate vs. Manfrotto 468MGrc2

Produkter
(logga in för att koppla)

Damocles

Aktiv medlem
Så, nu ska jag köpa en ny kulled att slänga på mitt Gitzo G1127. Tanken är att det ska vara lätt att ha med sig. Stativet väger ju bara 1.24kg.

Totalt med två stycken plattor skulle Ultimate kosta mig cirka 400kr mer än vad manfrotto kulan kostar. Till manfrottokulan har jag plattor dock.

Manfrotto 468MGrc2
Väger 600gram och är den nya hydraliska kulleden i deras sortiment. Har kollat på kulan och hydraliken och det ställbara motstånden är grymt.
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=311&itemid=2046

Acratech Ultimate Ballhead
Det som tilltalar mig är vikten på 450gram och att den verkar lätt att rengöra.
http://acratech.net/miva/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=AOS&Product_Code=ubh

Här hittade jag lite reviews om Acratech ultimate ballhead. Den verkar jämföras med Arca Swiss B1 om något.
http://eoslightbox.com/index.html?/reviews/Review_ATUBG1325.html&2
http://luminous-landscape.com/reviews/arcatech.shtml

Så, är det någon som har testat Ultimate Ballhead eller har erfarenheter av QR/Arca swiss systemet i övrigt. Finns det andra tankar om vilken som skulle kunna vara bäst av dessa två. Det enda jag bryr mig om är vilken som är bäst av dessa två.

Tack för hjälpen.

Jag har kört med Arca Swiss systemet i flera år, och innan dess, Manfrottos system. Jag tycker att Arca systemet är klart bättre än Manfrottos system, om man använder specialanpassade snabbplattor av RRS, Kirk eller liknande. Fördelarna med de specialanpassade Arca plattorna är;

• Mycket bra passform till objektiv och kamerahus
  • Tillgång till L-plattor vilket underlättar att vrida kameran 90 grader, samt minskar vibrationerna då kameran kommer rakt ovanför stativets mittpunkt
  • Mycket hög kvalité (dock mycket dyra)
  • Man kan flytta snabbplattan fram och bakåt, för att kunna få rätt balans på objektivet
  • Sitter som "berget"

-- Nicke

Jag har Arca snabbfäste på mitt BH-3 och jämfört med det så känns Manfrottos snabbplattor som något från Toys R Us. Det sitter som berget. Fästet, plattan och kamera kunde lika gärna varit ett enda stycke solid metall (bortsett från att min D70 inte känns som metall mot handen såklart).

När jag "forskade" lite kulleder så verkade den allmänna uppfattningen om Ultimate Ballhead vara att man fick ta i mer för att låsa det än man får på Acra Swiss B1, Kirk BH-1 & BH-3 och Markins M10 & M20. Man bör åxå se till att köpa den version som är något dyrare som har gummibeläggningar på rattarna, eftersom det annars blir smärtsamt att handha kulleden efter ett litet tag.

Här är en jämförelse mellan BH-3 och M10, där även Ultimate Ballhead nämns.
http://home.pacbell.net/dvu55/ballhead.htm

Jag tror att Arcatech är ett fint val till ett så lätt stativ som det ditt är!

En B1 skulle vara lite overkill tror ja.

Jag kikar också på nästa stativinvestering just nu men då blir det tyngre grejer,, Det som är viktigt hur som helst är att inte huvudet utgör en väldigt stor procent av stativets vikt. Proportionerna är viktiga i strl och vikt.

Jag själv kikar på Gitzo 1505 Classic (ev1548) och där ser en ArcaB1 faktiskt ynkligt spinknig ut, även om den har kraft nog såklart;) En Arca B1G ser klart mer avstämt ut på ett så grovt stativ.

Mvh Niclas,

Även RRS har lanserat kulleder. Den som skulle passa bäst (BH-40 pro) lanseras tyvärr inte förrän mitten av detta år...

-- Nicke

M10 ramlar ju dock lös på $100 mer än Ultimate Ballhead. Annars verkar den myckt trevlig.

Själv köpte jag BH-3 dels för att den är hyfsat lätt (566g) och för att den låg bättre till i pris än M10. (Man får dessutom med en kameraplatta till BH-3.)

Jag tycker dock att Manfrottos nya kulor verkar rätt intressanta. De väger ju 400g mindre än tidigare tex. Frågan är hur tillförlitligt hydaruliken funkar i längden. Behöver man byta packningar? Hur kommer det att fungera i kyla/värme osv.

Nackdelen är att Arcas kulor är dyrare och tyngre, och jag vill ha så lätt som möjligt. 600gram är max. Markins minsta landar på typ 500, men nackdelen är att priset stiger en del jämfört med Acratech.

Jag var och klämde på Manfrottos hydraliska kula på expert fridhemsplan, och den är rätt grym. Hydraliken nyper på en gång även om du håller tryck på kulan åt något håll, speciellt om du har ställbart tryck. Det jag inte gillar där är att det ställbara trycket inte ger en totalt len gång, det skrapar nästan.

Acratech är det väldigt många som gillar extremt, och en del som inte gillar den, men alla verkar hålla med om att Scott på Acratech är en hyvens människa som gör allt för kunderna iaf.

Hmm, sen gör det ju inte saken bättre att typ ingen har testat manfrottos kula så man kan jämföra den direkt mot acratech eller Arca B1.

HUVUDVÄRK säger jag bara. För köper man en kula i den här klassen så ska den ju hålla några år liksom.

Damocles skrev:
HUVUDVÄRK säger jag bara. För köper man en kula i den här klassen så ska den ju hålla några år liksom.

Ja, så blir det ofta när man tänker långsiktigt inför en investering;)

Mitt tips är att köpa den kulan som du upplever har en över tid VÄL beprövad konstruktion och som har många användare. Arcas kulor är som jag ser det ett tryggt köp pga sin vida utbredning och fåtaliga direkta problem.

Jag står som sagt i samma val men i en annan tyngdklass, jag har slagit mig till ro med att inte blanda in andra än Arca pga dess uppenbara tillförlitlighet och kompromisslösa material+kostruktion. Så för mig så är ju valet lätt. De kostar lite mer men jag tänker som så att om jag köper den kulan så finns ingen anledning att sedan inte vara nöjd och då sparar jag hellre lite extra för att uppnå just det.

Med det så menar jag inte att Arca är bäst,, finns ju uppenbart många som är bra;) Jag tror bara att det är smartast i längden att bara bestämma sig för den som verkar vara bäst (nästan)oavsett vad den kostar.

/Nicals,

Om du satt viktgränsen på 600g som kvalar ju faktiskt även Kirk BH-3 in. Kostar väl ungefär som Acratech...

Edit:
Personalen på Kirk är för övrigt åxå trevlig och tillmötesgående och hade gott tålamod med min lite knaggliga engelska (man PRATAR ju alldeles för sällan engelska) när jag ringde dit i ett ärende.

En viktig sak är ju såklart själva handhavandet och de olika reglagens mer eller mindre logiska placering.

Det är såklart svårt att ha en 100%ig överblick över alla leder och visst är mycket en vanesak. Men jag menar också att man bör fundera igenom det,,

Arcatech ser absolut kul ut men frågan är hur exakt och roliga t ex rattarna är praktiskt sett. Jag är inte lika säker.

/Niclas,

Av det jag läst så ska det vara ok så länge man valt de gummibeklädda knopparna. Bar metall i kyla skaver tydligen lite.

Något som lockar för acratech är att den är extremt lätt att rengöra. En manfrotto kula har jag ingen aning om det ens går.

Frågan är ju hur nödvändigt det skall vara att rengöra en kulled, såklart ingen nackdel att det går men frågan är om inte just den leden också blir extra lätt smuttsig?

T ex i Arcas användarrekommendtationer så står det att inget annat underhåll krävs än att torka av kulan och behandla den normalt fint. Jag var tveksam till de supersmå marginaler dessa kulor jobbar med, tänkte att minsta lilla skräp så är det tvärstopp. Men tydligen så är det inte så man får problem med sin Arca.

Jag har på denna punkten slagit mig till ro med att det för min del är en större risk att få sand i benen på ett nytt Gitzo 1548 för x antal tusen, om det nu blir ett sådant.
Det huvud jag har idag har aldrig (7,5år nu) blivit rengjort eftersom det faktiskt aldrig blivit direkt skitigt,, ränkar med samma sak om det hade varit en Arca.

Mvh Nicals,

Senast ändrad:
Arcatech brukar jag likna med den Svenska superFlugfiskerullen "LOOP".

Den är av en öppen konstruktion, ser fräsig ut men blir också skitigt därefter. Små kvisstar sticker in i konstruktionen och skapar idogt uppirriterande känslor.

Mvh Niclas,

Ja minsann. Jag har haft lättare val framför mig.
Det här är bara en redig huvudverk. Något som lockar med Acratech är ju att Really Right Stuff har L-plattor och liknande vilket inte vore fy skam att bygga på med.

RC2 systemet känns lite begränsande på den punkten. Även om 468MGrc2 verkar grym. Sen lockar ju de där 450grammen på acratech lite också. Och den är ju snygg. Men manfrotto är ju hydralisk, och har ställbart tryck, men tyngre, och, och, och.

AAARRGGHHH - beslutsångest.

Ne, det lutar mer och mer åt Acratechs kula och QR-systemet. RC2 plattorna känns trots allt inte helt bra i längden. Att ha tillgång till RRSs L-plattor och dylikt är definitivt någonting som lockar. Att kulan dessutom hela tiden jämförs mot Arca Swiss B1 är något som också talar för den.

Synd att det inte finns några tester på Manfrottos kula. Jag tvivlar inte på att den är bra, den känns grym, men med RC2-plattor?. Och ska jag ändå köpa nya plattor så är nog Arca Swiss kompatibla det jag vill ha.

Har ni fler synpunkter så posta gärna.

Jag har en 468MGRC2. Kulleden fungerar fantastiskt bra. Smidig och stadig.
Dock så är RC2 snabbfästet skräp och jag ska byta till större och stadigare. Nu har Manfrotto metrisk gänga för att fästa snabbfästet med och det gör ju det lite svårare att hitta nåt som passar.
Jag har mailat Kirk för att fråga om de har någon som passar. Informationen på deras hemsida är ju minst sagt skral.
/Erik

Oavsett vilket tror jag att båda kulorna är riktigt grymma. Speciellt som jag kommer från en sunkig 486rc2 kula.

Jag valde Acratech nu iaf då jag kände att vikten var prioriterad. Hela nya stativet med kula som klarar multum landar då på 1.7kg totalt och lika stadigt som mitt 055. Dessutom får jag en naturlig ingång till Arca Swiss systemet så det finns ju lite att välja på om jag skulle vilja ha något ännu stadigare(arca swiss B1 eller RRS stora kula) senare. Men i slutändan var det ändå plattorna som gjorde det tror jag. Rc2 plattorna är faktiskt rätt mesiga i sammanhanget. Sen är det en ren bonus att jag är grymt förtjust i desingen av kulan.

Jag är grymt sugen på RRS L-platta för 20D med grepp, men den svider i plånkboken.

Nu har Manfrotto metrisk gänga för att fästa snabbfästet med och det gör ju det lite svårare att hitta nåt som passar.
Du borde ju kunna skaffa en bussning eller en förlängning som gängas på och har annan gänga i toppen. Leden blir ju någon centimeter högre, men som 468MG är byggd borde den klara det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar