Goran skrev:
Varför har nästan all DSRL sämre exponeringsomfång än negativ film? Har det nån betydelse?
Tja viss betydelse har det nog i alla fall för någon. Jag är en någon speciellt för inte länge sen då det hade kommit lite snö och jag en DSLR och en vovve med mig ut. Kom på att jag ville ha en liten porträttbild på vovsingen i snön. Jag har en Rottwieler (en svart hund modell lite större med bruna tecken på vissa ställen för de som inte vet)
Självklart räckte inte kamerans exponeringslatitud till att ge täckning i hunden utan att ge helt utfrätt snö.
Kring gå problem som detta kan man göra i de festa fall genom att:
1. Använda avtonatgråfilter, finns dock inga som har formen efter min hund i alla tänkbara poser hon kan ha.
2.Man kan ta två exponeringar en efter hunden svarta päls och en efter den ljusa reflekterande snön och sedan baka ihop den i ett bildbehandlingspogram. Men det är omöjligt att få en livlig hund som en Rottweiler att sitta still så pass länge att man hinner detta.
Jag tog i alla fall och exponerade så jag fick en korrekt vit snö utan utfrätta paritier och ficken en svart siluett av hunden och provade att locka fram lite av hennes päls och ögon i PS. Fick fram hennes bruna täcken i pälsen men då var det svarta i henne mer grått än svart.
Går säkert att lyckas få en bild på henne i snö med på detta vis kanske med. Dock inte lika lätt som en analog kamera och negativfärgfilm där jag tidigare har lyckats med att få en normal hund och struktur i snön med "normal fotografering" vilket tar någon sekund och i jämnförelsen med att lyckat få en lyckad bild med den digitala hinner jag producera många bra bilder utan större ansträngningar med den analoga kameran.
Var på födelsedagskalas idag och tog med DSLR:n för att poträttera födelsedagsbarnet vilket jag gjorde då hon satt i soffan. Var ganska ljust men för att inte få skakningsoskärpa så drog jag till med lite upplättningsblixt samtidigt som solen råkade kika in och träffa hennes hand. Gissa vilken kroppsdel blev överexponerad? Var ju enkelt att vinkla persiennen lite men känns lite löjligt att lite upplättningsblixt inomhus och en tidig marssol på nedgåendes lilla strimma ska ge en hand som försvann från bilden...
Jag kommer nog inte släppa den analoga delen helt innan de får till bättre exponeringsomfång vilket nog lär dröja ett tag inna det blir intressant. Kanske den dagen de lyckas plocka in en eller ett par Terapixlar på en liten sensor och alla är nöjda med den upplösningen.
Visst kan man säga att diafilm har en ungefärt likadant omfång som en digitalare men med en analog kamera kan man välja vilken film och där med omfånget man vill ha beroende på vad och vart man skall fotografera, detta val har man inte med den digitala kameran.