Annons

Ge mig två skäl till att köpa en Ibook istället för...

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Dags att skaffa en bärbar.

Jag funderar mycket på en liten Ibook men 9494:- kontra 6595:- för denna Acer gör att jag inte direkt får en ökad lust att köpa Ibooken.

Strunt i utseende. Strunt i att du kanske tycker OSet är bättre i Apples burk. Strunt i virustrams.

Vad kan motivera mig att lägga mer pengar på en dator med mindre skärm och dyrare minne?

Är de två burkarna inte jämförbara?
Måste jag gå upp i lika pris för att kunna få något som är att jämföra med den lilla skottsäkra?
 
1: Bill har redan så han klarar sig!

2: Du, eller någon annan, använder fortfarande iBooken om 3-4 år (min är tre och ett halvt och jag använde den för en stund sen)!
 
mipert skrev:
Vad kan motivera mig att lägga mer pengar på en dator med mindre skärm och dyrare minne?

Är de två burkarna inte jämförbara?
Måste jag gå upp i lika pris för att kunna få något som är att jämföra med den lilla skottsäkra?

Den erfarenhet jag har av Acer och Apples bärbara är att Acer inte alls har samma kvalitetskänsla. Då skulle jag hellre satsa på en IBM eller Dell.

Jag köpte en vit Ibook när de kom. Förutom att jag störde mig på 1-knappsmusen så tyckte jag skärmen var för dålig när solen lyste på den. Ungefär som på en tidig mobiltelefon. I övrigt saknar jag den.
 
Tänk på batteritiden.
Det sitter en AMD Sempron i Acer-datorn.
Angiven batteritid: 3h

På datorer med Intel Pentium M brukar drifttiden vara åtminstone 4-5 timmar, men så är de också lite dyrare.

Intel har ju också Celeron-versioner i sina bärbara med låga klockfrekvenser men de har vad jag förstått inte riktigt samma energisparfunktioner som Pentium M-versionerna.
 
Acer är ju inte ansedda som några direkta under av kvalitet. Det lilla jag sett så verkar skärmarna vara lite sisådär med ganska snäva betraktningsvinklar. Men det har varit på ett par år gamla Acerbärbara. Om du ska jämföra iBook så jämför t ex med Dell.
 
Får man inte ange OS:et eller designen som argument såååå ... säger jag som man brukar säga till folk som inte vet vilken kamera de ska köpa: kläm på dem.

Jag tror att iBook:en vinner.
 
Titta på en 12" PowerBook innan du bestämmer dig. Den kostar förvisso betydligt mer, men har allt du vill ha: låg vikt, lång batteritid, robusthet. Den kan jämföras med IBM T42, som ligger i samma prisklass. Jag valde mellan dessa båda i höstas -- och det blev en PowerBook. (Efter 22 år med PC kan det vara dags att prova något annat!)
 
steinick skrev:
Titta på en 12" PowerBook innan du bestämmer dig. Den kostar förvisso betydligt mer, men har allt du vill ha: låg vikt, lång batteritid, robusthet. Den kan jämföras med IBM T42, som ligger i samma prisklass. Jag valde mellan dessa båda i höstas -- och det blev en PowerBook. (Efter 22 år med PC kan det vara dags att prova något annat!)

Powerbook 12" har rykte om sig att ha en mkt dålig monitor:(


Ngt som är värt att ta i beaktande är hur mycket ram-minne man kan ha maximalt i datorn.

Det är tydeligen inte alla som klarar mycket mer än lite över 1gb.
 
Alltid jobbigt att välja när det där med bärbart är nytt.

Min gamla Toshiba Satellite från -98 används av döttrarna när de skall datorspela.

Jag vill gärna ha en Ibook 12" men den har ett par nackdelar.
Speglad skärm när jag vill koppla in den på separat skärm och ett pris som ligger och nosar på gränsen av vad jag vill ge.
Samtidigt är det bra att ha tillgång till en Mac, visserligen är majoriteten av mina kursdeltagare PC-användare men de som gnäller mest ( :) ) över ”fel” arbetsmiljö är Macanvändarna...

Jag skall ha den som arbetsdator för fotojobb, för att kunna inspirera kunder direkt vid fotograferingen, kommer ha Elements 3 som arbetsprogram, och för att ha med mitt material när jag föreläser.
Jag var på högskolan och föreläste om produktfotografering nyligen, hade varit perfekt att ha med en bärbar med olika material och presentationer. Mitt lösa USB-minne fungerar bra men jag måste flytta om material hela tiden inför varje föredrag.

Vad tror ni om denna: Dell Inspiron 6000 för 7300:-?
 
Hmm.. Jag kollade på den, men fick upp priset 8081:- när man gick in på beställningssidan... skumt, eftersom de anger 7300:-

Men men.. det är nog nåt som man kan ordna vid en eventuell beställning.

15.4" WS-skärmen tycker jag är bra, jag har en (vad jag tror) likadan på min Inspiron 8600. Enda jag kan tycka man ska lägga till är en 60Gb 7200 rpm-disk (+875:) istället för den 40GB 5400.

Jag valde till en 1.7Ghz istället, på min och jag är helt nöjd med hastigheten (tror man ska multiplicera med typ 1.8x för att få vad den motsvarar med en P4:a).

Jag har även lite högre upplösning på min skärm (1680x1050).

Men 7300:- eller 8100:- med lite större/snabbare disk är bra.. Jag gav 16000 för min för ett år sedan. Men då har jag lite lull-lull. En 6000 med liknande komponenter kostar 13000.
 
Jag köpte för en månad sen en Dell 5160. Jag är toknöjd med den. Grymt snabb. Jag valde till den öite dyrare skärmen med högre upplösning. Det ångrar jag inte.


MVH Uffe
 
Får väl köra med mac-användarnas argument.

Två argument...


1. Virus

2. Strukturen i filsystemet, släng programmappen och alla filer är borta (inga systemfiler som ligger och dräller)

;)
 
Re: Re: Ge mig två skäl till att köpa en Ibook istället för...

Jeppe skrev:
Får väl köra med mac-användarnas argument...

1. Virus

2. Strukturen i filsystemet, släng programmappen och alla filer är borta (inga systemfiler som ligger och dräller)...QUOTE]Biter inte på mig :)

Haft virus två gånger (som jag känner till ja, hehe...), en gång på mac och en gång på Win.

Strukturen, trevligare uppbyggnad ja, men betyder i praktiken ingenting för mig när jag jobbar.

Kan nog bli en Dell ändå...
 
Dell är trevliga, mitt tangentbord börjde låta lite skumt, ringde Dell på förmiddagen, hade ett nytt tangentbord vid dörren på förmiddagen dagen efter. Trevligt med bra support.
 
Hoppas att det inte gör nåt att jag hakar på och ställer en följdfråga i denna tråd:


Finns det bärbara datorer nu för tiden vars bildskärmar är så pass bra att de lämpar sig för bildredigering?
 
I något av de senare numren (Inte det senaste) av Cap&Design rekommenderade de en HP av någon modell som lämplig. Skall se om jag hittar det senare idag.
 
schaki skrev:
Powerbook 12" har rykte om sig att ha en mkt dålig monitor:(


Ngt som är värt att ta i beaktande är hur mycket ram-minne man kan ha maximalt i datorn.

Det är tydeligen inte alla som klarar mycket mer än lite över 1gb.
Man ska inte vidarebefordra rykten, kolla själv innan du uttalar dig!

Jag har 1,25 GB minne, det räcker rätt långt.

PowerBooken är suverän på att hantera två skärmar. I Photoshop kan jag dra över Filläsaren till den lilla skärmen. När jag dubbelklickar på en tumnagel öppnas bilden för redigering på min stora (kalibrerade) skärm (en Cinema Dislplay 20").
 
steinick skrev:
Man ska inte vidarebefordra rykten, kolla själv innan du uttalar dig!

Jag har 1,25 GB minne, det räcker rätt långt.

PowerBooken är suverän på att hantera två skärmar. I Photoshop kan jag dra över Filläsaren till den lilla skärmen. När jag dubbelklickar på en tumnagel öppnas bilden för redigering på min stora (kalibrerade) skärm (en Cinema Dislplay 20").

Det var en testare (Han har själv den modellen) som yttrade sig om Powerbookens skärm då han i Datormagazin testade lätta Bärbara för inte fullt så länge sen.

F.ö. är Macworld av samma uppfattning.
 
mipert skrev:
I något av de senare numren (Inte det senaste) av Cap&Design rekommenderade de en HP av någon modell som lämplig. Skall se om jag hittar det senare idag.
Mattias -teknikredaktör på C&D- rekommenderar en HP NX 7010.

Jag börjar luta allt mer åt en iBook 12".
Jag kan få den för 8925 inklusive moms eftersom jag håller i utbildningar och föreläser. Man får rabatt hos Apple nämligen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.