Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-600 SB-800 Vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gav 1700 :- för en begagnad SB-600.
Funkar förträffligt för mig.

Om du är beroende av en massa blixtrar är väl 800:an valet, då den kan agera master eller vad man ska säga.
Men SB-600 har ju den utomordentliga funktionen commander som gör att du kan andvända den trådlöst.
 
Jag har bara testat SB-600 litegrann, men jag tror att den fyller de flesta behov en "normal" användare kan tänkas ha. Båda två funkar trådlöst med en inbyggda blixten som commander. SB-800 kan dessutom själv agera commander, det kan inte SB-600.
SB-800 har åxå stroboskop, eller vad man ska säga, där man kan utlösa en serie blixtar efter varandra.

SB-800 har, förstås, lite högre ledtal åxå.
Har man gott om pengar kan man ju lika gärna köpa SB-800. I normala fall skulle jag dock tro att SB-600 funkar utmärkt.
Men jag har, som sagt, inte testat SB-800.
 
Jag har en SB-600 och är nöjd med den, fick den för 1995:- på extrapris. Den har alla funktioner en lagomanvändare som jag behöver, så jag var inte motiverad att betala 1300-1400 mer för SB-800.

MEN någon gång då och då kan man känna att ledtal kan man inte få för mycket av, så skulle pris och storlek inte spela roll går man väl på 800:an.

Jag har ju också min gamla manuella stavblixt kvar med ledtal sjuttifjorton eller så om behovet av indirekt blixt i idrottshallstak dyker upp.. ;-)
 
Jag har D70 och sb-800

Hej jag har D70 och sb-800 och trivs med den. Jag hade också funderingar vilken jag skule välja. Men jag la till 1000 lappen i mellan för säkrets skull. Men det bror på vad du fotar. Hemma klarar du dig nog med 600:an men i kyrkor och sporthallar eller dyrligt vet jag inte. SB-800 klarar ungefär 20 meter skulle jag gissa. Men som sakt välj efter vad du fotar.

MVH Örian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.