Annons

Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.0G!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Ja, just det! Mitt f/3.5-4.5G objektiv blev helt plötsligt f/3.5-4.0G. Jag ser faktiskt "4" på displayen även om jag zoommar till 70mm. Skumt och inte bra för att objektivet har slutat fokusera i 70mm läget.:-( Har någon stött på något liknande? Tänkte gå till butiken imorgon för att lämna objektivet på service...
 
Det låter som glappkontakt i släpkontakterna inne i objektivet. Kollar du på exif-informationen från en bild kommmer det nog inte att stå 70 mm i brännviddsfältet även om du fotograferat i längsta läget.
 
Det låter som glappkontakt i släpkontakterna inne i objektivet.

Tack för svaret, Jim! Hmm... är det fel på objektivet eller kameran (D70) då? Andra objektiv fungerar som de ska. Men det är inga zoom objektiv å andra sidan. Det verkar att jag är ensam om problemet.

Kollar du på exif-informationen från en bild kommmer det nog inte att stå 70 mm i brännviddsfältet även om du fotograferat i längsta läget.

:) Jo det förstår jag!:) Det vore för enkelt för att kunna få ett ljusstarkare objektiv bara för att det krånglar. Eller vad sägs om ett objektivhack?:)

Jo, förresten det står F4,0 och 70mm. Klart bevis på att objektivet inte mår bra. Däremot ändras slutartiden inte och motsvarar F4,5.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.