Annons

Ersättning till 625 batterier (FT mfl)

Produkter
(logga in för att koppla)

ogge

Aktiv medlem
För att inte låta en annan diskussion spåra ut så skriver jag en snutt här istället.

Jag har använt vanliga alkaliska 625 batterier i min FT tidigare med resultatet att man dels måste kompensera med ett eller två steg, jobbigt när man kör dia. Dessutom mattas dessa batterier gradvis istället för att ta slut tvärt så efter ett tag kan man inte lita på ljusmätaren överhuvudtaget. Jag använder visserligen mycket lös mätare men tycker att det är praktiskt att kunna använda den inbyggda mätaren.

Alternativen var som sagt tidigare antingen zinkluft batterier ifrån LPfoto, men dessa är både dyra och räcker inte särskilt länge heller.

Det andra alternativet är en adapter som gör att man kan använda ett mindre 1,5 volts batteri som dessutom via adaptern levererar 1,3 volt till kameran och ljusmätaren fungerar perfekt. Silveroxidbatterierna (sr44) tar dessutom slut mer tvärt och ger ingen fallande skala på ljusmätaren.

Adaptrar finns bla på www.smallbatterycompany.com (dyr)

eller
http://www.rolleiclub.nl/batterijadapterUS.php

hälften så dyr.
 
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen, för tusende gången. ;-)

Zink-Luft batterier hos claes ohlsson.
Kostar lite över 50kr för ett sexpack, ett batteri håller ett par månader med vanligt bruk.

Adapter behövs ej ifall kameran är kalibrerad för 1.35v då dessa batterier är 1.4v.
Skillnaden är inom latituden hos alla filmer idag så det märks ingenting alls.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Zink-Luft batterier hos claes ohlsson.
Kostar lite över 50kr för ett sexpack, ett batteri håller ett par månader med vanligt bruk.

Kan du berätta lite om dessa batterier . . ?
Är de färskvara . . efter bruten förpackning?
Hur hantera?

Vilken beteckning har de?

/Göran
 
Voxa skrev:
Kan du berätta lite om dessa batterier . . ?
Är de färskvara . . efter bruten förpackning?
Hur hantera?

Vilken beteckning har de?

/Göran

Ja, efter att du dragit av en liten klisterlapp på batteriet så "går det igång". Når full kapacitet efter c:a 3 minuter och sen är det igång tills batteriet tar slut, och ett räcker vid mycket litet bruk i högst 4 månader, så dom funkar inte i flera år så som kvicksilverbatterierna gjorde.

Beteckning?
http://www.clasohlson.se/shop/store...162&IsCampaign=N&NoCache=12/5/2004+5:07:41+PM
Där har du url'en direkt till batteriet.

Zink-luftbatterier för hörapparater m.m. 1,4 V. Aktiveras när batteriet tas ur förpackningen. 6-pack.

54kr för ett sexpack, billigt. ;-)

/Henri
 
Hörapparatsbatterier som ju vanligen är luft-zinkbatterier finns i olika höjder och diametrar och det kanske är olika spänningar och kapacitet på dem också, det vet jag inte. Man kan få dem att räcka längre, om man tejpar på de små hålen mellan användningstillfällena, sägs det. I hörapparatsdrift räcker mina i ca två veckor eller något mer ibland.

Mina hörapparatsbatterier är på 1,35 - 1,40 v/ 290 mAh och kostar ca 8 kr st på apoteket eller Clas O. De är ca 7,5 mm i diam och ca 5,2 mm höga och har orange färgmärkning, "typ 13". Det brukar vara 6-8 st i en förpackning beroende på fabrikat.

Jag har inte provat om de fungerar i mina Spotmatic eftersom de går bra på silveroxidbatterier som jag sätter en liten bit plastslang på som krage. Spotmatickamerorna har en bryggkopplad mätare som inte är så känslig för varierande batterispänning.

(red: jag såsade p för länge med svaret, var tvungen att mäta spänningen på ett batteri först)
 
Var på ClasOhlson och spanade på zinkluftbatterierna där men hittade ingetsom passade, skulle säkert kunna snickra ihop något, men adapter lösningen passade mig bättre.
 
För att få hörapparatsbatterier att funka bra gjorde jag mig en liten adapter. Jag köpte ett alkaliskt 625-batteri, den storleken som batterierna ska vara men för hög spänning. Sedan förstörde jag det med hjälp av syl, borr, fil och kniv. Kvar fick jag en enkel adapter som passar perfekt till zink-luftbatterier av typen 675. De har, som tidigare sagts, rätt spänning. Detta funkar bra för mig både i en Leicameter MR och i en Canonet QL 17.
OBS! Det är grymt dumt att borra ur ett kvicksilverbatteri! Gör inte det!
 
Jag tog en bit aluminiumfolie som jag knöglade ihop till en liten halvmåne som jag petade in som fyllning.

Tänk så det kan skilja mellan tillvägagångssätt. ;-)

/Henri
 
1,35v

ska det vara,varken merl eller mindre,OM det ska motsvara gamla px625.Är man dock mindre nogräknad kan man peta in knappbatteri med 1,4 eller 1,5 v, men då blir exponeringen fel och ligger inte inom "latituden".Rätta zinkluftbatterier har jag fått tag i hos Brenner Fotozeitung,dvs en tysk firma.
 
Henri: Ska det göras, ska det göras snyggt ;-)

Mina erfarenheter är att hörapparatsbatterierna funkar lika bra som de dyrare specialbatterierna utom i ett avseende; batteritiden. Har prövat Weincell (har för mig att det var det märket) jämsides hörapparatsbatterier. Det var ingen skilland som helst med Leicameter MR. Med tanke på att specialbatterirna är svårare att få tag på och mycket dyrare är valet lätt för mig.
 
apoe skrev:
Henri: Ska det göras, ska det göras snyggt ;-)

Mina erfarenheter är att hörapparatsbatterierna funkar lika bra som de dyrare specialbatterierna utom i ett avseende; batteritiden. Har prövat Weincell (har för mig att det var det märket) jämsides hörapparatsbatterier. Det var ingen skilland som helst med Leicameter MR. Med tanke på att specialbatterirna är svårare att få tag på och mycket dyrare är valet lätt för mig.
Har du provat att täcka över ett par av hålen på hörapparatsbatterierna?
 
Biber skrev:
Har du provat att täcka över ett par av hålen på hörapparatsbatterierna?

Det har jag iofs inte. Specialbatterierna har två lufthål på ovansidan och hörapparatsbatterierna tre, om jag minns rätt. Har dem inte hos mig nu. Det vore kanske en bra idé att tejpa över ett. Dock sitter batterierna ganska instängt hos både Canoneten och Leicametern så luftcirkulationen är inte överdriven. Som det är nu håller de i några månader.
 
Re: 1,35v

walter-g skrev:
Är man dock mindre nogräknad kan man peta in knappbatteri med 1,4 eller 1,5 v, men då blir exponeringen fel och ligger inte inom "latituden".

Fel, om du trycker i en zink-luft med 1.4v i en kamera med ljusmätaren kalibrerad för 1.35v så kommer du _inte_ se någon direkt skillnad, ivf med neg-film.
Den kommer överexponera med 1/4-1/6 steg, vilket ligger helt klart inom latituden.
1.5v ger däremot 1-1/2 stegs överexponering, ifall det ska vara 1.35v.
Även det ligger inom "rimliga gränser" när det gäller negfilm och ifall du inte tar två testruto med ett "rätt" batteri och ett "fel" batteri så tror jag det är få som kan se någon direkt skillnad.

Hörapparatsbatterierna räcker som jag sagt tidigare, c:a 3 månader för mig i en Canonet, och det anser jag vara helt okej livslängd.

/Henri
 
Jag förstår inte varför alla diskussioner här på fs har en tendens att spåra ut i vilket som är bäst?

När ni har sagt vad ni använder så behöver ni inte skriva 10 inlägg till om samma sak.
 
apoe skrev:
Det har jag iofs inte. Specialbatterierna har två lufthål på ovansidan och hörapparatsbatterierna tre, om jag minns rätt. Har dem inte hos mig nu. Det vore kanske en bra idé att tejpa över ett. Dock sitter batterierna ganska instängt hos både Canoneten och Leicametern så luftcirkulationen är inte överdriven. Som det är nu håller de i några månader.
OT: Hur många sekunder tar det innan visaren på en Leicameter stabiliserar sig så att man kan läsa av den? Jag hade en analog gossen för ett tag sen (den var dock trasig) som kunde hålla på rätt länge innan den bestämde sig. Är lite intresserad eftersom att jag funderar på att skaffa en MR till min M4-P.
 
Re: Re: 1,35v

eatfrog skrev:
Fel, om du trycker i en zink-luft med 1.4v i en kamera med ljusmätaren kalibrerad för 1.35v så kommer du _inte_ se någon direkt skillnad, ivf med neg-film.
Den kommer överexponera med 1/4-1/6 steg, vilket ligger helt klart inom latituden.
1.5v ger däremot 1-1/2 stegs överexponering, ifall det ska vara 1.35v.

Vänta, nu kanske jag är helt ute och cyklar men menar du inte underexponering?
Om man (felaktigt) kör med 1.5 v batteri när det skall vara 1.35 v trode jag att bilden blir underexponerad om man inte ställer ner filmkänsligheten, d.v.s. tvingar sig att öppna bländaren . . . högre spänning driver upp mätarnålen för mycket . . . ?
/Göran
 
Nej du har rätt, jag skrev fel.

Om man ska använda ett 1.5v's batteri istället för 1.35v utan att man kalibrerar om så ska man ställa ner från ISO100 till ISO64 t ex för att få korrekt exponering.

Men det blir rena gissningen i slutändan då ett silveroxidbatteri börjar på kring 1.6 och slutar vid kring 1.1 innan det slutgiltigen dör, den har en väldigt lutande förbrukningskurva.

Ett zink-luft batteri håller sig på konstant spänning och dör sedan med ett brak, så att säga. ;-)

/Henri
 
eatfrog skrev:
Nej du har rätt, jag skrev fel.

Om man ska använda ett 1.5v's batteri istället för 1.35v utan att man kalibrerar om så ska man ställa ner från ISO100 till ISO64 t ex för att få korrekt exponering.

Men det blir rena gissningen i slutändan då ett silveroxidbatteri börjar på kring 1.6 och slutar vid kring 1.1 innan det slutgiltigen dör, den har en väldigt lutande förbrukningskurva.

Ett zink-luft batteri håller sig på konstant spänning och dör sedan med ett brak, så att säga. ;-)

Tack! Mycket klargörande.

Jag skall säga som det är. Jag har inte ställt undan min FT QL helt annat än under några perioder sedan 1971. Sedan har jag inte förrän helt nyligen fått reda på att dom har ändrat standarden på batterierna någon gång, vet inte exakt när, (ingen d:j-el har berättat det när jag bytt batteri), och inte förstått att mina bekymmer med mörka dian berott på det. Man kunde ju misstänka kameran. . . Gamla bettan är ju inte helt ung även om den ser ut så fortfarande -;) och jag faktiskt har servat den vid två tillfällen under åren.

Alltså, sedan jag börjat fota digitalt så har lusten till det analoga kommit igen och jag vill ha ordning på prylarna. Tänkte faktiskt göra en översyn igen (borde vara något billigare än servicen på bilen) och då kunde jag ju be om en kalibrering av slutaren för de nya 1.5 v batterierna som nu finns.


Men, om ett 625-batteri börjar på 1.6 v och slutar på 1.1 v så är det ju inte riktigt värt ingreppet, eller?

/Göran
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.