Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

glapp i canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

pane

Aktiv medlem
hej

Jag har nu i ewtt flertal tillfällen blivit avbruten mitt i mitt fotograferande av att kameran lägger av helt enkelt.

Det som slagit mig nu är att det kan vara glapp mellan kameran och gluggen. För att jag ska kunna fotografera normalt igen skruvar jag loss lite på objektivet och sätter fast det igen. Då funkar kameran igen. Men så kan jag inte hålla på hela tiden.

Har någon haft liknande problem med sin 10 D ? Hur har ni då åtgärdat felet ? lämnat in den på service ? Kostar det inte mycket att lämna in kamernan på service ?
 
Nope inte haft det problemet. Men har du kollat så du inte har ärg på kontakterna objektiv/kamera?
Kan vara så enkelt att det är det.
 
Jag har precis det felet på min 10D och 100-400 .Jag får hela tiden ,speciellt vid seriatagning felmeddelande som säger error 01 som betyder "rengör kontakterna " med det hjälper inte .Skickar därför efter kontakt med Canon mitt optik till garantiservice.Har testet med andra optik men då uppkommer felet aldrig.Om jag lossar och drar dit optiken så funkar det ett tag till.Är det Canon optik du använder....
 
Jag har pecis samma problem som du har Owe. Har endast problemen då jag använder mig av min canon ef 300/4L glugg.

Har du fått något svar från canon när du lämnade in den till service ?
Vet du varför det blir så ? Error 1 uppstår även ibland ...
 
tack i förhand Owe, detta har gäckat mig i flera veckor.. Kan det inte vara kameran som det är fel på. Hade aldrig liknande problem med min förra analoga kamera med samma objektiv...
 
pane skrev:
tack i förhand Owe, detta har gäckat mig i flera veckor.. Kan det inte vara kameran som det är fel på. Hade aldrig liknande problem med min förra analoga kamera med samma objektiv...
I mitt fall tror och hoppas jag att det är optiken.Med mitt 17-40 har det aldrig hänt, ej heller med dom gamla optiken som jag än så länge har kvar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.