Annons

Budget + mellanformat = sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

martim

Aktiv medlem
Går det att skaffa en mallanformatskamera (i användbart skick såklart) som kostar mellan 2-3kkr?

Mina enda krav är att man ska kunna ändra slutare och bländare. Dvs, inte en Holga (som iofs är en väldigt trevlig kamera)

Mitt andra enda krav som mest är ett önskemål är att den inte är tvåögd. (Det är coolare med enögda kameror).
 
För 3000 kr hittar du lätt en 645-kamera från Mamiya eller Bronica med normalobjektiv och ett magasin. Det dyker ofta upp i annonserna här.

Även butikerna verkar ha börjat inse att priserna gått ner. Sist jag gick förbi Schönherrs hade de en komplett Mamiya 1000S i skyltfönstret för 1950 kr.

Måste du ha 6x6 är budgeten förmodligen lite för tajt. Åtminstone om det är en systemkamera du söker.
 
Begagnad Kiev60

Kolla dessa alternativ. Klart coola, finns rätt mycket i Tyskland. Sök på "Kiev +kamera +gebraucht" på nätet. Finns mycket coola tillbehör och optik till rimlig penning till. Men generellt skulle jag nog säga, varför 2-3tkr och mellanformat? Det kostar ju 2-3tkr att dra igenom ca 20 rullar.... ???? Kvalitén är ju bättre i småbild till det priset !!... Ta ett extraknäck och köp en begagnad Mamiya 645 super istället ;-) Sikta på optik, 45mm, 75mm och 150mm till motsvarar ungefär 28, 50, 100mm på småbild.
MVH, Niclas
 
Re: Begagnad Kiev60

SixBySix skrev:
varför 2-3tkr och mellanformat? Det kostar ju 2-3tkr att dra igenom ca 20 rullar.... ???? Kvalitén är ju bättre i småbild till det priset !!... Ta ett extraknäck och köp en begagnad Mamiya 645 super istället ;-)

Ja, varför. Det har nog mest att göra med formatet, men jag planerar inte att gå över till mellanformat. Jag känner mig som en småbildsfotograf. Snabbare, enklare och mindre. Jag tycker om att framkalla själv och blir gång på gång frustrerad när jag kommer på att jag måste göra råkopior på alla bilder som verkar intressanta för att se ifall de håller måttet. Större format, lättare att använda.. inbillar jag mig i alla fall. Sen kan det vara bra att lära sig använda mellanformatet också..

Extraknäck har jag så det räcker, men satsar mer på min småbildsutrustning...

Tack för tipsen och råden allihopa!
 
jimh skrev:
Måste du ha 6x6 är budgeten förmodligen lite för tajt. Åtminstone om det är en systemkamera du söker.

Ja, helst skulle jag vilja ha 6x6 eller större (allra helst 6x7), men man tager vad man haver. Vad menar du med systemkamera. I princip skulle jag kunna acceptera vad som helst i mellanformatsväg där man kan ställa in bländare och slutare.
 
martim skrev:

Mitt andra enda krav som mest är ett önskemål är att den inte är tvåögd. (Det är coolare med enögda kameror).


Jag tycker att det är precis tvärt emot;)!
Jag anser att tex en "Mamiya c220 professional" är så nära det coolaste man kan komma i fotoprylvärlden! Den andas kvalitet och mekanisk funktionalitet + att den ser ut som en majistät över alla kameror.

Nackdelen är väl att den är litet tyngre och maffigare än en traditionell Hasselblad i 6x6 formatet, jag anser dock att vikten verkar stabiliserande,,

Mvh Niclas,
 

Bilagor

  • pw_406ab6701f23f.jpg
    pw_406ab6701f23f.jpg
    3.8 KB · Visningar: 575
martim skrev:
Vad menar du med systemkamera. I princip skulle jag kunna acceptera vad som helst i mellanformatsväg där man kan ställa in bländare och slutare.
Du har uteslutit tvåögdingar. Det lämnar i princip enögda spegelreflexer och mätsökarkameror. Mätsökarna ligger över din budget. De enögda spegelreflexerna är systemkameror, dvs de har utbytbara objektiv.

Du kan ju förstås köpa en äldre bälgkamera. De har ofta lite enklare optik och sökare av genomsiktstyp eller ett litet prisma. Det är en billig lösning, men jag tycker personligen det är mer nostalgi än verktyg.
 
Kolla nedanstående länk, en mycket prisvärd kamera med ljusmätning och normaloptik.Och beg optik går att få tag i till fårmånligt pris.Annonsen finns på Cyberbörsen

2004-10-12 Pentax 645, manuellt hus i bra skick med 75/2.8 4000:- Peter Olsson 031-3254119

Mvh
Taiga
 
Förstår inte varför det inte är "coolt" med tvåögda kameror? Man kan få en Rolleicord med suverän xenaroptik för 5-8 hektokronor.
 
J. Patric skrev:
Förstår inte varför det inte är "coolt" med tvåögda kameror? Man kan få en Rolleicord med suverän xenaroptik för 5-8 hektokronor.

Håller med;)

Visst kan man tycka att det ena är kolare än det andra men helt klart så syns de tvåögda mer än enögda ute bland folk,, om nu det är ngt att stå efter såklart;)

/Niclas,
 
jimh skrev:
Du har uteslutit tvåögdingar. Det lämnar i princip enögda spegelreflexer och mätsökarkameror. Mätsökarna ligger över din budget. De enögda spegelreflexerna är systemkameror, dvs de har utbytbara objektiv.

Nja, jag har väl inte uteslutit tvåögdingar, det är väl bara att jag personligen tycker det är snyggare med enögda kameror.. skulle det vara så att det finns bra kvalitets tvåögda kameror som går att få för en billig penning, så är det helt klart intressant ändå...

Men som jag har förstått det så är det betydligt enklare att använda enögda också, och jag sysslar ju mest med dokumentärt foto där jag inte har tid att hålla på med mycket meck.. Framförallt är det väl viktigast att det ska gå snabbt och smidigt att ställa in ljus (så egentligen är väl TTL ljusmätning att föredra, men jag inser att det kanske gör kameran dyrare också).
 
Precis vad jag hade i tanken. Visste bara inte det fanns en så här bra sida om det. Tack för tipset. Visst har de cool optik till. Eller vad sägs om 45mm shift (motsvarar ca 25mm på småbild tror jag) för 2300kr om man köper direkt i paket med kamera :) Visst optiken håller inte yppersta klass men jag slår vad om att man kan ta bra bilder med dessa grejor också. Har för mig att upphottningen av kamerahusen innebär mörkning av insidan så att man blir av med mycket av slöjningen från ströljuset vilket var ett stort problem i originalkamerorna :)
Tack för länken LGS
MVH, Niclas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.