Annons

Ska göra lite större kopia från min 10D - Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hej!
Jag hade tänkt testa vad min 10D går för.
Jag har den här bilden :

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=246470

som jag vill blåsa upp till ca 50x75 cm.

1. Först och främst är 50x75cm samma format som 3076x2052 (högstakvaliet från 10D)?

2. Vilka lab rekommenderar ni för så här stora utskrifter, helst ska totalkostnaden för en kopia inte överstiga 200 kr! Labbet ska gå att skicka till via datorn.

3. Hur laddar man in en ICC-färgprofil (tex fotolabos) i photoshop 7?

4. Bör man interpolera bilden? Hur gör man detta på bästa möjliga sätt?

5. Hur mycket USM bör man använda?

Tack på förhand! Lär komma med mer frågor ju mer svar jag får.
 
Utan att själv ha en digitalkamera (men hyffsad erfarenhet av scanning och digitalframkllning) skall jag försöka svara:

1 och 4: För att få "rätt" bildstorlek skulle jag se till aha maximal upplösning på bilden inan jag börjar jobba med den. Därefter skulle jag sätta storlekarna på bilden (i cm) i photoshop utan att ändra upplösningen. Därefter skulle jag ändra till nödvändig upplösning (med photoshops förvalda interpolationsmetod, tror det är bikubisk). Antagligen klarar du dig med runt 240 dpi på en så stor kopia (man trycker ju inte näsan mot den).

Var i det övriga arbetsflödet man bäst gör interpolationen vet jag dock inte, antar att det även veror på datorns kapacitet....

2. Stora bilder billigt är inte så lätt. Mig veterligen finns det bara ett bolag som är i närheten av de prsier du vill ha och det är Japanphoto (finns i gbg och malmö, vet ej om sthlm).

3. Japanphoto anvädner inte färgrpofil, men jag tycker det brukar bli rätt bra ändå.

5. USM. Jag fick en gång lära mig att man skall förstora bilden till 100% och sedan lägga på så mycket USM att man precis slipper "diken och glorior", alltså överskärpning. Men med tidne har jag börjat ifrågasätta detta, om man jobbar med höga upplösningar syns ju överskärpningen mycket tidigare i 100% än i utskriftsformatet. Kan inte någon komam med en ny enkel och hyffsad användbar tumregel?
 
Intressant fråga.

Funderar själv på att göra två 50x70(75)-kopior från min D70.
Är också intresserad av hur jag förbereder bilden bäst och vilka lab som har bra kvalite och bra priser.
 
Mycket har redan besvarats men kn lägga till följande.

Interpolera bilden genom att i "storlek på bild" skriva exemeplvis 250 dpi och sedan de mått du vill ha på bilden. Se dock till att länken mellan upplösning och storlek inte är på.

Sedan gör du de justeringar av bilden som är nödvändiga, t ex skärpa. Välj där "Oskarp mask". Hur den skall ställas in beror på motivet samt storleken på slutbilden. För att utgå från en normalinställning på en icke interpolerad bild skulle kunna vara Mängd: 200, Radie: 0,5 och Tröskelvärde: 1. Vid en stor bild som är interpolerad kan jag tänka mig att radien får ökas på samt mängden. Tröskelvärdet bestämmer hur mycket av det som inte är kontrastrikt skall skärpas. Exempelvis himmel.
 
1. Först och främst är 50x75cm samma format som 3076x2052 (högstakvaliet från 10D)?

75/50 = 1,5. 3076/2052 = 1.4999, så ja.

2. Vilka lab rekommenderar ni för så här stora utskrifter, helst ska totalkostnaden för en kopia inte överstiga 200 kr! Labbet ska gå att skicka till via datorn.

Colormailer har jag använt mig av, kostade ~130kr och jag är mer än nöjd med resultatet. Jag tog en bild med en svag toning så att om färgtonen skulle avvika så avvek den på rätt håll.

3. Hur laddar man in en ICC-färgprofil (tex fotolabos) i photoshop 7?

Dumt svar kanske, men kolla i manualen (F1 brukar fungera).

4. Bör man interpolera bilden? Hur gör man detta på bästa möjliga sätt?

Jag har gjort ett litet test mellan olika program, se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=25246
En annan tråd jag startade en gång i tiden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=24492

5. Hur mycket USM bör man använda?

Beror på bilden -- finns ingen tumregel, men överskärp ej.
 
Tack!

Colormailer och fotolabo har båda priser under 200 kr för en sådan stor bild.

Någon som testat alla tre lab som nämns i tråden?

"
Dumt svar kanske, men kolla i manualen (F1 brukar fungera)."

Doh! har ju Photoshopbibeln i bokhyllan! :)

Ser ut att blir colormailer...
 
Hittar inte det där om icc-profilerna i bibeln :/

På fotolabo.net kan man ju beställa matta papper, kanske det är bäst i det här fallet när den ska sitta bakom ett blanktglas (bara en yta som reflekteras)?
 
ThomasT skrev:
Hej!

3. Hur laddar man in en ICC-färgprofil (tex fotolabos) i photoshop 7?


Ok, gör så har.

Photoshop -> Färginställningar

Välj sedan "Läs in CMYK" under CMYK listen. Där får du peka på den profilen du vill åt. Klatt!

OBS: Detta var för Mac, vet inte om det ser exakt ut så för PC. Men det bör det göra :)
 
Tobias Eklund skrev

Men med tiden har jag börjat ifrågasätta detta, om man jobbar med höga upplösningar syns ju överskärpningen mycket tidigare i 100% än i utskriftsformatet. Kan inte någon komma med en ny enkel och hyffsad användbar tumregel?

.....................

För kontroll av skärpning när bilden ska tryckas eller skrivas ut.

Jag har fått lära mig att betrakta bilden i 50 % storlek, eller i bland till och med 25 %, för att ha kontroll på skäpningsresultatet via skärmen.

Min erfarenhet säger att 50 % funkar kanonbra. Tycker inte att ja misslyckas någon gång faktiskt. Men obs att det inte går med andra än jämna multiplar av full storlek.

Om du lägger skärpningen i ett eget lager med lagermask så har du full kontroll och kan justera utan kvalitetsförlust i efterhand...:)
 
ThomasT skrev:
3. Hur laddar man in en ICC-färgprofil (tex fotolabos) i photoshop 7?
Enklast gör du så här:
Ladda ned profilen och zippa upp den.
Högerklicka och välj ”installera profil.”

Klart.

När du behandlat färdigt din bild i Photoshop väljer du bild-läge-konvertera och letar upp IFI...

Då är bilden omgjord för att passa Fotolabos skrivare.
Om du vill bedöma färgerna mer exakt måste skärmen förstås vara korrekt inställd...
 

Bilagor

  • namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    7.8 KB · Visningar: 305
Re: Re: Ska göra lite större kopia från min 10D - Hjälp!

lagus skrev:
...Välj sedan "Läs in CMYK" under CMYK listen. Där får du peka på den profilen du vill åt...
Så går det inte att göra eftersom färglabbens profiler inte är CMYK-profiler, de jobbar ju i RGB.
Du bör få ett varningsmeddelande...
 
ThomasT skrev:
4. Bör man interpolera bilden? Hur gör man detta på bästa möjliga sätt?
Jag brukar interpolera så bilden blir 75x50 med 200 ppi.

Enklast och i allmänhet bäst är att bara ändra i Photoshops ”bildstorlek” med bikubisk interpolering.
 
Re: Re: Re: Ska göra lite större kopia från min 10D - Hjälp!

mipert skrev:
Så går det inte att göra eftersom färglabbens profiler inte är CMYK-profiler, de jobbar ju i RGB.
Du bör få ett varningsmeddelande...

Aha, förlåt. Är lite yrkesskadad, jobbar med trycksaker :)

Men man lär sig något nytt var dag!
 
Kolla in den här sida och ladda ner Canon 10D interpolerings Action största jag har gjort var över 1 meter och blev så J*vla bra,det är gratis så testa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.