ANNONS
Annons

Mina framkallningstider

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag hittade mina gamla noteringar för hur jag framkallar olika filmer.
Kanske kan de vara till glädje för någon.

Observera att jag alltid förväter filmen och att dessa negativ skall kopieras på normalt papper med färghuvud (diffusor).

Agitering fem sekunder varje halvminut.

Jag framkallar med en temperatur av 24° eftersom filmens känslighet utnyttjas bättre vid högre temperatur än 20°.

Dessa tider har tagits fram enligt den testmetod som bland andra Phil Davies rekommenderar för zonsystemet. Tanken är att dessa filmer får samma kontrast när jag använder mina tider.
 

Bilagor

  • tider.jpg
    tider.jpg
    24.1 KB · Visningar: 743
All kemi med samma temp.
Dubbla fixbad.

Jag tillåter en avvikelse på plus/minus 1/4 grad vif framkallning och en grad vid skölj.

Jag är rätt petig, men det är inte krångligare att vara noggrann än att slarva.
 
Nja, inte framkallningstiderna men däremot exponeringsindex. Men denna tabell är ingen sanning, bara ett exempel på hur jag framkallar.
Det intressanta är att när jag framkallar med dessa tider får jag samma kontrast med alla filmerna.

Tanken är att med dessa exponeringsindex skall jag, när jag mäter med spotmätare mot ett skuggparti, få god detaljåtergivning om jag exponerar 2 1/2 steg mindre än vad mätvärdet säger.

Allt detta låter krångligare än vad det är.

Om någon följer mina värden kommer inte bilderna helt plötsligt bli fantastiska med utomjordisk kvalitet i gråskalorna.
Se dem som utgångsvärden.

Det roliga med att ta fram egna framkallningstider och exponeringsindex är att man märker hur olika resultaten blir med olika framallare.

Exempelvis får jag bara ut en känslighet av 12 med Agfapan 25 när jag framkallar med Rodinal och 16 med D-76 1+1. Observera att jag framkallar till samma kontrast, det är deär många tester stupar, en tidning framkallar enligt tillverkares rekommendationer och jämför olika filmer. resultatet blir negativ med olika kontrast och vad är då testet värt?
 
Har kört igenom Phil Davis "Beyond the zone system", 3:e upplagan.
Exponerat gråkil på 5 filmer och framkallat i olika tider och sedan mätt upp densiteten i negativen.
Kom fram till att T-max 100, (120 film) framkallad i Xtol 1+1 i 7 minuter, 24 grader, skall exponeras efter ISO 140
N+1 ISO 160, 9:30 min.
N-1 ISO 120, 5:20 min.
Använder Jobo ATL1500 vid framkallning med förvätning. Fick i det närmaste identiska resultat med 9x12 baldfilm av samma märke.
Är dock tveksam till hans definition av normalsvärtat negativ. Har använt mig av ett omfång på 7 steg i negativet vid normalframkalllningen.

Jag tycker att det är enklare och säkrare att använda sig av en infallande ljusmätare då man bestämmer exponeringsdata, jag behöver inte fatta beslutet om jag mäter ett objekt med zon 2 eller 3 vilket ju kan vara subjektivt.

Här kommer då det intressanta att en mätare för infallande ljus mäter med ett omfång på 5 zoner, vilket innebär en överexponering med ett steg.
Därför skall man dubbla ISO värdet vid mätning (Gäller ej diafilm).

18% = 0.75D * 2 = 5 zoner.

Har bara hunnit prova några enstaka blad, bl.a ett i strålande solsken med 5+4 i omfång och det negativet ser helt normalt ut.
 
hasse lundberg skrev:
Här kommer då det intressanta att en mätare för infallande ljus mäter med ett omfång på 5 zoner, vilket innebär en överexponering med ett steg.
Därför skall man dubbla ISO värdet vid mätning (Gäller ej diafilm).

18% = 0.75D * 2 = 5 zoner.
Är ingen höjdare på Phil Davis teorier men vad menar du med att en ljusmätare har ett omfång på 5 zoner? (Hänger dessutom inte alls med vad du menar med resterande text).
 
Är det lämpligt eller relevant att framkalla alla filmer till att få medelgrått (18%) till samma densitet (svärta) på negativet? Skiljer inte densiteten för olika filmer?
 
matnyttige skrev:
Är ingen höjdare på Phil Davis teorier men vad menar du med att en ljusmätare har ett omfång på 5 zoner? (Hänger dessutom inte alls med vad du menar med resterande text).
En mätare för infallande ljus utgår ifrån att det ljus du mäter reflekterar 18% vilket i stora drag motsvarar 0.75D.

Ett motiv har "alltid" minst 5 stegs omfång, därtill kommer 2 steg vid normala förhållande.

En normal dag har du alltså 5+2 stegs omfång, 7 steg.
Den infallande mätaren ger dig ett mätvärde för 5 stegs omfång, för att korrigera detta måste du alltså kompensera för dom 2 extra stegen ( vilka är dom som ger dig skuggor etc.)

För att finna hur stort ditt "luminansomfång" är mäter du med mätaren i öppen skugga och i öppen sol. skillnaden du får skall läggas till dom fem stegen och du har motivets luminasomfång.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar