Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusen slutat fungera?

Produkter
(logga in för att koppla)

zippedee

Aktiv medlem
För någon dag sedan fick jag problem med min 300D då autofokusen slutade fungera som den ska.

Den slutade alltså inte att fungera helt utan den försöker fokusera men den verkar inte "hitta" rätt, utan åker tillbaka till utgångsläget. Det går heller inte att knäppa när det är ofokuserat. Kör man manuellt på objektivet så fungerar allt som vanligt. Jag har provat med olika objektiv men fått samma resultat.

Någon som vet vad felet kan vara? Finns det några Canonverkstäder i närheten av Gävle/Uppsala/Stockholm? Vad kan ett sådant här fel kosta att fixa?

Vore oerhört tacksam för svar och idéer om vad som kan vara fel.
 
Eftersom AF slutat att fungera på alla obj. ligger felet i kamerahuset, bakom den stora spegelm ligger en liten spegel som länkar
uppgifter till afsystemet, denna spegel kan av någon anledning vara felaktig. om inte så ligger
troligen felet i elektroniken, eftersom det är en relativt ny modell så tror jag att canon gör detta på garanti om kameran inte är stötskadad.
Kameraroffe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.