Annons

Hur mycket smuts på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hoj!

Tänkte sprida ett litet tips angående smuts på sensor. Var själv till servicebutiken idag och putsade min sensor (för sketna €38,50...). Tänkte att det kan vara bra att låta en proffs putsa den en eller två gånger per året. Burkar själv bara blåsa lite på den, men tänkte nog skaffa bättre putsgrejor. Priset är nämligen lite avskräckande, även om putsningen blir rejält bra gjord.

Hur som helst, bad att få följa med vad de gjorde med kameran och lärde mej en hel del. Killen putsade första hela utsidan på kamerna noggrant och blåste också damm från batterilåddan och från kortfacket. Det är ofta damm därifrån som så småningom tar sig in i kameran och fastnar på sensorn, menade han.

Innan han sen gav sig på sensorn tog han ett 50mm objektiv, valde f22 och fotade ett vitt, belyst papper samtidigt som han skakade kameran lätt för att skitfläckarna skulle bli lite tydligare. När han sen hade putsat sensorn (med nån specialbensin?) gjorde han samma sak igen - och jämförde bilderna. Då kunde han se hur mycket skit de fanns på sensorn och hur mycket han fått bort. I mitt fall lyckades han få bort så mycket som det i princip går med en putsning - det blir alltid lite kvar, sa han.

Anyhow, många av er har säkert kommit på samma sätt att kolla skitnivån på sensorn, eller hittat på egna system. Men kanske ett användbart tips för nån i alla fall!
 
Re: ...och här finns en ...

hakanv skrev:
...länk till en beskrivning (med bilder) på en sensorrengöring

Verktygen kan du köpa på bl.a. Zebramedia

:) Håkan

:) Jepp, det där e grejorna jag ska skaffa omedelbums! Känns lite nervigt att göra det själv med vätskor och allt, men å andra sidan har jag inte hört att en endaste en själ här på FS skulle ha lyckats strula till det, så i praktiken är det väl "riskfritt". Nu hade jag dock så pass mycket smuts att jag lät Canon fixa det. Å så fick jag en rejäl over-haul av kameran på samma gång.
 
Även på http://www.yfo.se/ kan man köpa nödvändiga saker rätt så billigt:

Eclipse (rengöringsvätska) Pris: 95:- ex moms.
PEC*PAD (100st putsduk) Pris: 79:- ex moms.

sen är det bara tvätta händerna och sätta igång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.