ANNONS
Annons

Mer information om kritikbilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Hej på er allihopa.

Jag är väldigt ny på det här med foto och verkligen en äkta amatör. Nått som slår mig när jag tittar runt bland alla underbara foton på denna sidan är att jag saknar mer information om själva bilderna. Hur gjorde ni? Vilka inställningar på kameran hade ni? Slutartid m.m

Sådant skulle i alla fall göra så att man lär sig fler knep och har mer att testa och exprimentera med. Eller är det "yrkeshemligheter"? ;)

Jepp, håller absolut med! Bra Frank att du tog upp det här. *vässer keyborden* Har funderat på samma sak redan en längre tid, nämligen. Ofta står det bara en titel, inget mer. Jag saknar oftast inte i första hand den tekniska biten (i merparten av alla bilder är den relativt ointressant) utan lite info om själv bilden, var den är tagen, vad man eftersträvat, kanske vad man tänkt på i fotograferingsögonblicket och vad tursam eller otursamt nog tänkte på först efteråt... en kort litet berättelse om bilden helt enkelt! Nu är det här inget jag filosoferat fram här och nu, försöker själv vara noga med att lägga lite info med mina bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=200618

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=207863

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=213385

Tycker det känns konstigt att bara lägga upp en bild rakt av utan att säga nått mer än vad man kallar bilden! "Nämen du - folk måste ju få tolka bilden själva va'" tänker nån nu. Korrekt - man behöver inte skriva en akademisk bildanalys under bilden. Lika lite behöver man förklara hur man tänkts sig att vissa detaljer i bilden skall fungera symboliskt. Men skriva snälla någonting - ge lite kött på benen!

För min del är det ofta så att jag inte minns exakt vad jag gjort för inställningar, utan kör på "magkänslan". Det är svårt att återge vad magkänslan resulterade i i slutändan.

Ofta tror jag inte att man vill berätta för mycket om bilden i bildtexten, utan låta bilden tala ganska mycket för sig själv. Om jag undrar närmare detaljer brukar jag skicka ett personligt meddelande alt. skriva i den berörda personens gästbok. Det brukar fungera fint! :)

Det är alltid kul med nya medlemmar och du är välkommen till vår härliga lilla värld av fotonördar. Här finns en salig blandning av människor som trivs tillsammans! :)

Nejdå, det är väl absolut inga "yrkeshemligheter".

När man kör digitalt är det ju en smal sak, för då finns ju såna uppgifter i EXIF:en sålänge man inte råkar fippla bort det vid efterbehandlingen.

Men för t ex mig som mest kör analogt så måste jag i så fall skriva noteringar för varje bild jag tar. För bok på det viset gör jag väldigt sällan, med den effekten att jag sen när jag framkallat filmen inte minns alla detaljer om alla bilder. Och ibland kanske jag tror mig minnas, fast minns fel. Därför utelämnar jag i princip alltid dessa uppgifter.

Jag minns att jag en gång i tiden också gärna ville ha reda på bländare och tider för bilder jag såg. Men numera händer det bara ibland om och när jag får syn på en bild som är något alldeles extra, och då frågar jag fotografen hur bilden är tagen.

För hundra år sedan. Kanske 2003
Har varit medlem här från och till.
Då kände jag samma sak.
Hade ingen erfarenhet av internet och digitalt alls.
Var intresswerad av digitala/analoga bilders olikheter. Scanning, scanners o s v.
Jag la fram samma fråga. Ville utveckla mig utåt i den stora världen. Utanför Lappland.
Men då blev diskusionen om det nödvändiga av att delge besökaren om.
Vilken kamera.
Motivets hemort.
Filmval.
Att detta inte hade någon betydelse för motivets "utsrålning".
Sen sket jag också i att säga vilken kamera, objektiv, motivplats, filmval. teknik o s v.
Så det ska bli kul att se vad man säger nu.
Mvh/-Anders

Millacamilla skrev:
För min del är det ofta så att jag inte minns exakt vad jag gjort för inställningar, utan kör på "magkänslan".

(Digitalt!)
om man nu inte kommer ihåg så finns ju en del data att få om man tar
-egenskaper/sammanfattning/avancerat-
på bilden i windows, men detta går ju inte i alla format så tar du i raw kan man ju alltid spara ett ex i jpg för att få fram datan om man har dåligt minne???

Bildtiteln tycker jag ofta stör min upplevelse av bilden. OK om det står ett namn, plats eller annat konkret. Men bildtitlar som skapar en viss tankegång hämmar ofta mitt sätt att se på bilden. Jag vill se bilder opåverkad av styrande titlar. (Som konstnärer namnger konstverk med "utan titel").
Då kan jag ge bildkritik fritt efter mitt sätt att se bilden.
Att sen veta bländare tid mm. är sällan något jag eftersträvar. Möjligen om man kan se filmval och brännvidd.
Vill jag veta mer kan jag alltid kontakta upphovsmannen.

Jaaaa, det är ju klart att jag kan kolla det när jag fotat digitalt, men jag syftade på när jag fotar analogt (dvs för det mesta).

Ibland borde man kanske skriva upp vad man haft för inställningar på kameran oftare, särskilt om det är nåt speciellt man gjort som man vill lyckas med igen... men det är sällan det blir av.

ulso skrev:
Bildtiteln tycker jag ofta stör min upplevelse av bilden. OK om det står ett namn, plats eller annat konkret. Men bildtitlar som skapar en viss tankegång hämmar ofta mitt sätt att se på bilden. Jag vill se bilder opåverkad av styrande titlar. (Som konstnärer namnger konstverk med "utan titel").
Då kan jag ge bildkritik fritt efter mitt sätt att se bilden.
Att sen veta bländare tid mm. är sällan något jag eftersträvar. Möjligen om man kan se filmval och brännvidd.
Vill jag veta mer kan jag alltid kontakta upphovsmannen.

Man kunde ju tänka sig en liten länk "visa information"? Det kunde ju vara en lösning på ett kanske inte alltför överväldigande stort problem. Men det skulle knappast locka folk att skriva mer info om sina bilder, vilket jag som sagt efterlyser!

hmm

ibland är titel bra, ibland inte.
ibland är info om bilden bra, ibland inte.
ibland är info om det tekniska bra, ibland inte.

Jag tycker fotografen själv ska bestämma om vad som ska vara med, inte åskådaren av bilden!

Då fler och fler använder sig utav digital kameror så finns ju möjligheten som dom har gjort på Deviantart.com att sidan aoutomatiskt läser infon i bilden och lägger upp den på sidan när man publiserar bilden. Slipper manhålla på böka med att skriva in det.

Som ett sätt för nybörjare att lära sig kan det ju vara en bra idé att ange vissa data. Men det är ju inte alltid man kommer ihåg, som sagt.

Tele eller vidvinkel, kort eller lång tid, stor eller liten bländare skulle man ju kunna ange även om man inte har de exakta värdena (vilka ofta ändå inte är speciellt intressanta).

Analys av bildens konstärliga innehåll tycker jag dock man ska lämna åt betraktaren.

- Jag lovar att jag ska försöka skärpa mej med att dela med med mej av den typ av info som kan vara intressant för den som vill lära sej.

man kan ju tänka sig att man slänger iväg ett mail till fotografen vars bild man undrar något specifikt över. fast nu kanske du undrar över massor och inte har lust att maila var och varannan:)

min personliga åsikt är att det vore trist om det fanns alltför mkt information kring en bild.
( inget fel dock i att man gör det om man känner för det)

det finns ju artiklar och forumet är väl en rätt stor "kunskapsbank", förvisso inte knutet till en viss bild, men ändå. känns inte som att albumena ska bli för mkt av "kunskapsbank" på samma vis. men det e vad jag tycker...

Ha det som option

Själv tycker jag att det vore bra kunna välja.
Alltså vilken info man vill lägga ut.
Det är inga svåra tekniska grejer och skulle definitivt hjälpa för den som vill ha lite seriös kritik och inte minst kunna ge.

Men som sagt var: Lägger man ut en bild och enbart lämnar en rubrik, anser jag att dessa bilder mera borde postas i "No words".
Det borde faktiskt vara så att man tvingas skriva nåt, annars åker bilden vidare till typ "No words".
Nåt för kodsnickaren att kolla upp!

Visst, bilder säger mer än tusen ord, men ibland måste man faktiskt ge lite tanke bakom.
Så bilder utan förtydligande, bort.
Har man nån konstnärlig ådra och inte ens orkar tala om detta och inte vill berätta det lilla minsta om tekniken bakom...tja, kanske man borde se sig om efter andra forum....

Vidare skapa motsatsen till "No words" dvs, någon postar en bild och sedan skrivs det en story om detta.
Det vore minst sagt kul!

Re: Ha det som option

zappafan skrev:
Själv tycker jag att det vore bra kunna välja.
Alltså vilken info man vill lägga ut.
Det är inga svåra tekniska grejer och skulle definitivt hjälpa för den som vill ha lite seriös kritik och inte minst kunna ge.

Men som sagt var: Lägger man ut en bild och enbart lämnar en rubrik, anser jag att dessa bilder mera borde postas i "No words".
Det borde faktiskt vara så att man tvingas skriva nåt, annars åker bilden vidare till typ "No words".

varför det?

jag förstår ärligt inte varför man måste ha nån teknisk info alls egentligen, för att kunna ge kritik på en bild.
i vissa situationer kan jag se en nytta med det, om man vill ha konkreta tekniska råd och tips, men inte rent allmänt.

zappafan skrev:
Visst, bilder säger mer än tusen ord, men ibland måste man faktiskt ge lite tanke bakom.
Så bilder utan förtydligande, bort.
Har man nån konstnärlig ådra och inte ens orkar tala om detta och inte vill berätta det lilla minsta om tekniken bakom...tja, kanske man borde se sig om efter andra forum....

varför ska man alltid förtydliga? vad är vitsen?

Re: Ha det som option nmen Fotosidan funderar

zappafan skrev:

Vidare skapa motsatsen till "No words" dvs, någon postar en bild och sedan skrivs det en story om detta.
Det vore minst sagt kul!

Ehh, det täänkte ju jag föreslå. ;--O

Men allvarligt så tänlkte jag det och kollade En tråd avslutade Elmfeldt " Ok. Vi tar en funderare och återkommer" Så de funderar på det. Men de har funderat länge för det skrevs 2001-09- 25 ;--)

Den här tråden drar åt ett annat håll en vad jag skulle vilja... men så är jag inte trådstartare heller... :)

Som jag skrev ovan så anser jag att teknisk information är av sekundär betydelse. Om bilden är väldigt speciell och man har svårt att resonera fram hur den kan tänkas vara tagen så orkar man säkert maila fotografen och fråga.

Däremot saknar jag "kött på benen" i massor av bilder. Det handlar inte om att "förtydliga" - och framför allt inte om att förtydliga budskapet, göra tolkningen klar för betraktaren eller bjuda på en analys. Det handlar om att ge lite ramar. Var, när, hur. Var är mer än en ort. När är mer än "i april" och hur är så mycket mer än teknisk data!

Om en bekant (eller varför inte en obekant) person bläddrar igenom dina bilder i din närvaro så sitter du inte tyst! Du säger några ord om varje bild, antagligen lite var, lite när och lite hur. Jag tycker i alla fall att det skulle vara trevligt med samma sorts "diskussion" med fotografen, även om kommunikationen sker över nätet!

EDIT: tyrkfel

Highweiss skrev:
Jag tycker i alla fall att det skulle vara trevligt med samma sorts "diskussion" med fotografen, även om kommunikationen sker över nätet!

EDIT: tyrkfel

Jo det instämmer jag i och förövrigt resten av vad du skrev.nu. .

Men en reflektion jag fick nu var: Tänk om vi följde de regler som redan finns och lade all energi som läggs här pa vad alla andra borde göra och lade den på att kommentera bilder i stället

Det var inte illa ment mot någon förstås, jag är ju själv här nu, men det var en reflektion

Håller med

Jag förstår vad du menar Andreas.
Och är exakt vad jag menar också.

Därför var mitt förslag ganska enkelt, egentligen om man nu läser.

Ett för bilder med mer "kött på benen", teknisk info, eller vad nu fotografen vill ge för info.

Ett för bilder utan info.

PS: sen är det ju lite synd att man inte skapa motsvarigheten till "No Words"....gammalt eller nytt förslag, så borde det finnas.

Anser mig numera avslutad från detta kapitel.

Fotnot: option betyder val :)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.