Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad blev fel med inställningen? (nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)

vonD

Aktiv medlem
Hej!

Länken underst visar 2 bilder (med Minolta Dimage 7Hi) som jag tog nyligen.
Det ena är blev hur ljus som helst, även den blåa himmeln blev vit nästan, och färgerna lyser med sin frånvaro. Det kallas överexponering eller? Den andra blev mörkt på ställen där det var skuggor.

Den första bilden vet jag inte om man kan rätta till i Photoshop?!?

Det var första gången jag leker med manuella inställningar, men Grrrrr*!?,#. Bilderna såg ok ut på displayen, när jag ställde in värdena men blev fel ändå. Iofs åkte kameran upp med en mast, så kanske där uppe (8-10m)var det andra förhållanden?

Finns det generella inställningsråd när det gäller foto av byggnader i solsken, från luften, oftast med teleläge?
Ska man ställa slutaren manuellt och låta kameran välja bländare, vice versa eller manuellt allting?
Eller återgå till automatiken?

Har solskyddet ngn funktion i mitt fall?

Tacksam för tips och råd!
mvh/Attila

Här är bilderna: http://www.aerofoto.se/exponering.htm

den övre bilden har fått 3 ggr så mycket ljus som den undre som med ännu kortare slutartid hade fått mer teckning i himlen.

Ett alternativ är ett polariseringsfilter. Det tar fram det blåa i himlen. Men då bör du ställa in vitbalansen manuellt, annars kompenserar kameran för filtret.

Imponerande skärpa på 1/20 sekund med tanke på tekniken...

hmm, jag tycker nog att bild två känns rätt okej vad det gäller exponering...den första blev som du säger lite överexponerad...beror ju på att väldigt stor del av motivet är mörkare än himlen...om du mätt ljuset på "motivet" dvs husen så blir himlen sådär, om du istället mäter ljuset mot husen+himlen så blir resultatet ungefär som den andra bilden...

men att mäta ljuset på backen och sen skicka upp kameran i en mast är nog lite vanskligt, där är det ju andra ljusförhållanden än nere på marken trots allt.

om polfilter...

Hej igen:)

Tack för ditt snabba svar!

Jag hade polfilter på (Hoya cirkulär):

Dock som nybörjare visste inte vad rotationen har för funktion på filtret. Därför vet jag inte heller hur det var vriden. För jag har för mig att just när man vrider filtret ändrar man på ngt. Tyvärr fick ingen manual till filtret, men ställer nu in streck mot streck märkt PL (?). Nybörjare var ordet:)

Om du vrider på filtret och tittar i sökaren samtidigt så ser du när filtret ger effekt.
Effekten blir störst om ljuset kommer från sidan.

prexis, o samtidigt som du använder filtret ställer du in vitbalansen manuellt, annars kommer kameran att filtrera bort polarisationseffekten, mer eller mindre.

En variant du kan köra är "bracketing" då kan du få kameran att göra ett antal exponeringar med olika inställningar när den är däruppe o sen väljer du den bästa när kameran landar på terra firma igen!

dumbo skrev:
Om du vrider på filtret och tittar i sökaren samtidigt så ser du när filtret ger effekt.
Effekten blir störst om ljuset kommer från sidan.

Men vänta lite... är det inte så att man inte behöver vrida på cirkulära polariseringsfilter? Just för att de är cirkulära alltså...!?

Nej, cirkulära filter funkar likadant, rent praktiskt. Autofokusen på många kameror fungerar inte med linjära polfilter/plaroserat ljus, så därför har man gjort en specialare som först polariserar ljuset som ett linjärt filter, men sedan "omvandlar" det polaricerade ljuset till icke polariserat igen, på något sätt. Om jag inte helt missförstått det hela.

Highweiss skrev:
Men vänta lite... är det inte så att man inte behöver vrida på cirkulära polariseringsfilter?

Du kan styra var du vill ha polariseringseffekten, blåare hav eller blåare vatten, var god vrid ;-)

Avgörande?

Tack för alla reflektioner och egagemang!
Otroligt snabba respons, bor ni här förresten?:)

En delfrågan kvarstår dock (vid sidan av bracketing som tips):

"Finns det generella inställningsråd när det gäller foto av byggnader i solsken, från luften, oftast med teleläge?
Ska man ställa slutaren manuellt och låta kameran välja bländare, vice versa eller manuellt allting?" Avgör man bilden efter hur det ser ut på LCD-Displayen?

Tack för tipset om vitbalans-ändring i samband med polfilter. Ställer man in vitbalansen på solsymbolen vid soljus eller blir det manuell där med? Öka eller minska, eller bara avgöra efter hur det ser ut på skärmen eller finns det standardvärden här med?
(ojj vad jag krånglar till)

Tacksam...

Njae jag brukar ställa in vitbalansen helt manuellt, dvs jag siktar mot nåt vitt eller handflatan eller nåt o ställer in en vitbalans.

Ännu ett alternativ som kan vara värt att prova är att fota i raw. Då kan du fixa vitbalansinställningarna efteråt. Vet inte hur det går med polfiltret om kameran har kompenserat.

Jag skulle ställa in allt manuellt, låter du kameran välja tid o du bländare eller vice versa lär det inte påverka himlen särskilt mycket, o skulle du få mycket långa slutartider så är väl risken för oskärpa rätt stor...

Ställ in så rätt som möjligt på marken, skicka upp kameran, kör bracketing i raw, med manuellt ställd vitbalans så tror jag du har goda förutsättningar att lyckas.

Tänk bara på att 7Hi tar en del tid på sej att skriva ner rawfilerna innan du kan ta nästa serie...

Att avgöra efter sökaren hur bilden ser ut är ju inte alltid helt bra. Det stämmer sällan helt till 100% utan det ger en bra uppskattning.

Nej, exponeringen bör du välja efter exponeringsmätaren. Jag vet inte hur den ser ut på 7Hi, men på en del kameror är det en "nål" som rör sig över en skala och på andra ser man ett värde på hur under- eller överexponerad bilden är. "-1/3", för att ta ett exempel.
Sen beror det ju såklart på VAR i bilden man mäter ljuset åxå. Mäter man mer spotmätning på en skugga i bilden blir resten överexponerat och vice versa. MAn får testa sig fram lite och se vad som funkar bäst för ens endamål. Efter ett tag lär man sig hur kameran funkar och hur man ska nå det resultat man vill ha.

det är enkelt:)

Tack för alla svar!

Enkelt sammanfattad så alla inställningsmöjligheter ger otroligt många variationer, men erfarenheten gör att man kan eliminera de flesta redan från början.

Så här efteråt uppskattar man verkligen ögonblickbilderna, där allting är rätt.

dumbo skrev:

Nej, exponeringen bör du välja efter exponeringsmätaren. Jag vet inte hur den ser ut på 7Hi, men på en del kameror är det en "nål" som rör sig över en skala och på andra ser man ett värde på hur under- eller överexponerad bilden är. "-1/3", för att ta ett exempel.

Vad jag har förstått så 7Hi har ingen direkt respons i sökaren som talar om bilden blir över/udnerexponerad. Eller har jag missat detta?

Skratta inte nu men jag har inte använt polfilter till min digitalare.

Hur kan automatisk vitbalansering påverka effekten av filtret?

Jag förmodar att kameran ställer in sej efter att ha "kontrollerat" bilden genom linsen. Effekten uteblir inte men blir avsevärt mindre imponerande om man låter kameran jobba helautomagiskt... Blev mäkta besviken på mitt polfilter innan jag snappade upp den grejen. Tror det var Lars Zingmark som lärde mej det. Äras den som äras bör...

Skall kontrollera det. Med RAW.
Men jag vitbalanserar i och för sig aldrig med automatik. Ställer in fasta lägen och om det går efter gråkort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar