Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det en digital "Holga"?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Jag söker en digital traschkamera som skall vara störtbillig naturligtvis, fickvänlig och teckna "intressant". Därav referensen till Holgan. Ja inte så att den skall vinjettera likadant och så men den skall producera kul bilder helst utan någonsomhelst eftermanipulation. Sköna litet utrinnande technicolor färger skulle jag föredra. Skärpa skall vi ju inte ens prata om men oskärpan skall vara, hmmn, intressant?

Och om ni har länkar till sajter med denna typ av digitalfoton så posta gärna.
 
Undrar om inte en digital typ sån de gör 45-minuters-shower på TV-shop om borde funka. Billigaste billiga. Men det är säkert inte fel att bättra på vinjetteringen...

Jag försökte "sabba" en 50mm lins för att kunna ta såna bilder med min 1Ds, men det var stört omöjligt verkade det som. Man måste ha något kassare att utgå ifrån. Kanske man ska limma på ett litet rör dessutom, för vinjetteringen skull..?

En fixad mobilkamera kanske??

// Patrik
 
Har ingen egen erfarenhet (varken av Trust eller Holga) eller om jag förstått alls vad du är ute efter, men här har jag förtsått att du kan hitta kameror som de flesta skulle undvika. =)

Pia
 
Tidigare fanns det härligt dåliga digitalkameror på Rusta för 99 kr:

http://www.rusta.se

De fick kamerorna från trust att framstå som tidernas lyxapparater.

Men de verkar inte finnas längre - tyvärr.
 
wikman skrev:
Annars kan man göra din DSLR till en hålkamera med hjälp av skyddlocket & folie.

Redan gjort! Är de facto en hejare på att få fina hål i ölburksplåt. Måste skaffa mig ett skyddslock till innan jag monterar plåten.

Lensbabies var ju kul helt klart.

Men nu söker jag en liten fickkamera att ha med mig konstant. Med inbyggd PS så att säga.
 
Ett alternativ är att använda en lins från ett förstoringsglas, eller ännu hellre en menisklins från en skräpig fixfokuskamera eller engångskamera. Sedan göra en anordning så att linsen kommer på rätt avstånd framför kameran så att är rätt fokuserad.

Ju svagare +lins desto mer tele-effekt får man, och ju starkare +lins desto vidvinkligare.

Hålkamera i all ära, men med en lins så kan man fotografera på fri hand. Man kan också göra bländare för den för att få lämpligt ljusinsläpp och skärpedjup.
 
Ni är ju för roliga! Köpa en 1Ds för jag-vet-inte-hur-mycket, och sedan hänga på en trasig lins för att få dåliga bilder. När hela världens loppmarknader är fulla av sunkkameror...
 
MattiasL skrev:
Ni är ju för roliga! Köpa en 1Ds för jag-vet-inte-hur-mycket, och sedan hänga på en trasig lins för att få dåliga bilder. När hela världens loppmarknader är fulla av sunkkameror...

Nja, det är ju inte så att man vill ha dåliga bilder, utan experimentella bilder, som faktiskt kan vara fina. Man kan ju använda kameran för de knivskarpa bilderna också när man vill det.

Man använder ju softfilter ibland även på dyra objektiv för att få mjuk överstrålning och slippa den bitande skärpan.
 
Jo, jag vet. Dåligt var lite klumpigt uttryckt. Jag använder själv en Olympus Trip35 med diafilm som går i C41 för det ändamålet. Den har jag dock köpt för en hundring :)
 
Jag har en BenQ som är lite småkul emellanåt, om man fotar rörliga föremål så blir dom ofta utdragna & avlånga. Den ger dessutom ganska så gräddlika färger (mjuka) men vinjetterar dock ej, att använda den inbyggda blixten är ett vågspel då den bara har ett läge, m.a.o så bör man stå 1,8-2,3 meter från motivet för att det ska funka.

Bildkvaliten kan självfallet disskuteras & mest då kantskärpan som avtar åt höger, se m.a.o. till att det vesäntliga är på den vänstra sidan!!!
 
MattiasL skrev:
...När hela världens loppmarknader är fulla av sunkkameror...

Ja roligt är ju exakt vad det är :) varför skulle man inte få testa..? Naturligtvis har jag provat ett otal loppiskameror också, dom är jättebra, tror du 1Ds:en är min enda eller första kamera..? ;D
 
Finessen med det vore ju att få "färdig-distade" 32mb-filer. Funnes det en digital Holga så tycker i alla fall jag att det vore roligare om den hade 11mp än 2mp :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.