Annons

Closeup-filter / Mellanring

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus T

Aktiv medlem
Vad är skillnaden mellan dessa?

Vad ger bäst resultat?

Vilken ger störst förstoring?

Ger en 12 mm ring större eller mindre förstoring än 20 mm?

Close up-filtret är en lins som sätts framför objektivet och ger en viss förstoring beroende på dioptrin. De ger dock ett sämre resultat än en mellanring som är en ring av olika längd som sitter mellan objektivet och kameran. Ger olika förstoring beroende på längd, ju längre desto större förstoring. Ger bättre resultat eftersom man inte lägger till några glasbitar i strålgången.

Förstorningen med försättslinser blir enligt formeln: förstorning = försättslinsens dioptri*objektivets brännvidd (i meter). Till exempel, med 6T (2.9 dioptri på försättslinsen) på en Nikon 180/2.8 blir förstorningen = 2.9*0.18=0.522, dvs. cirka 1:2. För att få större
förstorningar skall längre objektiv eller försättslinser med starkare dioptri
användas.

Förstorningen för mellanringar räknas fram med följande formel, förstorning=mellanringens längd/objektivets brännvidd. Till exempel med 50/1.8 och PK13 (27.5mms mellanring) blir förstorningen=27.5/50=0.56, dvs. cirka 1:2. För att få större förstorningar skall kortare objektiv eller längre mellanringar användas.

Fördelen med mellanringar är att dessa passar till alla dina objektiv. Nackdelen är (beroende på fabrikat på din kamera resp mellanring) är att kamerans ljusmätare och autofokus kan sluta att fungera, samt att mellanringar stäl ljus (men om kameran kan mäta ljuset med mellanringen kommer den att mäta ljuset rätt). Problemet med mellanringar och kamreror gäller främst Nikon om man använder någon av deras enklare och mellan (F65, F75, F80, D100, D70...) kameror och Nikons egna mellanringar. Man kan använda mellanringar från bland annat Kenko och då kommer autofokus om ljusmätning att fungera.

Fördelen med en försättslins är att dom inte stjäl något ljus, autofokus och ljusmätaren fungerar som normalt. Nackdelen är att försättslinsen passar "bara" till en filterfattning (man kan använda step-up resp step-down anpassningsringar för att lösa detta), samt att dessa är optiskt något sämre än mellanringar.

Vid skala 1:2 i mina exempel ovan, kommer försättslinserna att ha ett mycket bättre arbetsavstånd (dvs avståndet mellan frontlinsen och objektet som du skall fotografera). Att ha ett stort arbetsavstånd underlättar både ljussättningen och att fotografera skygga djur.

Om du vill testa försättslinser, vill jag slå ett slag för Nikons 'T' serie (3T, 4T, 5T & 6T), dessa har dubbla element och är optiskt mycket bättre än Hoya eller andra fabrikat med enklat linser. Även Canon har försättslinser med dubbla element (deras 250D och 500D) som också är mycket bra, men dessa är mycket dyrare.

-- Nicke

Senast ändrad:
Om jag inte minns helt fel så kan man använda en extender för att ändra brännvidden men inte närgränsen och på så sätt få bättre förstoring.

Hasse_H skrev:
Kanske är dåligt påläst, men påverkas närgränsen om man använder mellanringar?

Det är det som är vitsen med att använda mellanringar, att få ett kortare närgräns. Vanligen använder man mellanringar på "kortare" objektiv, 50-100mm för att kunna fotografera makro.

Men man kan även använda 25mm mellanringar på långa telen (till exempel 500-600mm), du kommer visserligen inte att få något makroobjektiv, men en bättre närgräns på teleobjektivet blir det.

-- Nicke

Det borde jag naturligtvis kunnat räkna ut... tack. Får skylla på att jag är lite ringrostig.. har precis återupptagit hobbyn efter ett antal år i dvala... :)

Problemet med mellanringar och kamreror gäller främst Nikon om man använder någon av deras enklare och mellan (F65, F75, F80, D100, D70...) kameror och Nikons egna mellanringar.

Vad beror detta på?
Har deras ringar ingen elektrisk koppling?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar