Annons

D70 flerbildstagning

Produkter
(logga in för att koppla)

sethakan

Avslutat medlemskap
Jag har en Nikon D70 som jag verkligen är supernöjd med. När jag varit inne på Dpreview och läst om kameran där har jag också lyssnat på ljudupptagningen då dom tar flera bilder i följd.
Dom första bilderna som är buffrade går väldigt fort, en hastighet min kamera aldrig kommer upp i, trots att det står x antal som är buffrade i kameran.
När hastigheten saktar ner på ljudupptagningen är det min hastighet exakt.

Minneskorten som jag köpte "2st" sa försäljaren att de va de snabbaste på marknaden, det är "PQI F1 40x 512mb".

Har handlaren fel eller är det något annat krux.

Håkan
 
Vet inte riktigt, men skall de minneskorten passa till den kameran överhuvudtaget? Ska det inte vara CF kort i?


/erik
 
Det är ett CF kort.

Måste man verkligen ha på snabbaste slutaren?? Låter konstigt, men ok jag skall testa.
 
Man måste ju rimligen ha under 1/300 för att kunna ta tre bilder i sekunden... Kameran ska enl. div. recentioner klara ungefär 3,5 bps egentligen, så 1/500 eller så kommer inte "slöa ner" kamerans bildtagning.
 
1.Börja med att stänga av Afn på kameran
2.Stäng av all typ av brusreducering i menyerna...
Sen borde du komma upp i lite fart...
Visst kommer bilderna vara urfokus men så är det, vill du ha den maximala hastigheten så måste man stänga av fokus, min d1 kommer aldrig upp i 4.5b/sek med AFn på, med ett AFS objektiv så går det nästan men den stannar upp mellanåt för att fokusera om.
 
sethakan skrev:
Det är ett CF kort.

Måste man verkligen ha på snabbaste slutaren?? Låter konstigt, men ok jag skall testa.

Aha! :)
Jag är inte så "hightech" på dessa saker, dock står jag i valet och kvalet att gå över till digitalt o slå till med en D70 :)
 
Tomas.S skrev:
vill du ha den maximala hastigheten så måste man stänga av fokus, min d1 kommer aldrig upp i 4.5b/sek med AFn på, med ett AFS objektiv så går det nästan men den stannar upp mellanåt för att fokusera om.

Den fokuserar väl inte så länge du har avtryckaren i botten?
 
Jo den gör det, om man inte har releaseprioritet, vilket ja har ibland, men sällan för såfort något rör sig så kommer det ur fokus då.
Så allt är en komprimiss, men just med afs objektiv så blir det oftast mycket bättre än med vanlig av objektiv...
 
Stäng av "brusreducering vid långa slutartider" om du har det på; även om den inte aktiveras vid de slutartiderna reservar den tydligen plats i buffern för "dark frame"-bilden,
 
Banne mig Christer, visst var det brusreduceraren som låg och störde.

Nu e kameran snabb som eld, precis som de ska va.
Tack ska du ha.


Håkan
 
Pettsson skrev:
Man måste ju rimligen ha under 1/300 för att kunna ta tre bilder i sekunden... Kameran ska enl. div. recentioner klara ungefär 3,5 bps egentligen, så 1/500 eller så kommer inte "slöa ner" kamerans bildtagning.

Nu förstår jag inte. Varför är det så rimligt med 1/300 del för att kunna ta 3 bilder per sekund?
Personligen tycker jag 1/20 borde räcka för 3bilder/sek.
 
Nä, de förstås. han sa kanske att det va det snabbaste han sålde!?

Trodde inta att jag satt på världens snabbaste kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.