Annons

Blixtbilder hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Fantomas

Medlem
Hej jag är nybörjare och har äntligen förstått det med Slutartid, Bländarvärden etc.
Mitt bekymmer:
Har en Canon 300V, med 430EZ
I läget P med blixt på, så ger den Sl 90 Bländare5,6
och samma situation men i läget M med rätt exponering så hamnar jag på Sl 10 och Bländare 5,6 also en avsevärde längre slutartid! Vad är rätt??

Har fotat tidigare med P och det blir mörka bilder, så jag
kompenserade med blixten på +2-3 och det blev mycket bättre!

Båda är "rätt"

Men.. i Tv, Av och M så mäter ljusmätaren det befintliga ljuset och "struntar" i blixten. Den kommer att användas som upplättning.

Medans då i P, så exponerar kameran efter blixtens förmåga.

Blixten du har, stödjer inte E-TTL, vilket din kamera gör, varpå du är hänvisad till vanlig TTL, det går bra det också. Men du får en bättre exponering om du haft en E-TTL blixt.

I M kan du ställa vilken tid och bländare du vill (i princip), sedan ser blixten till att ge en korrekt exponering. Bakgrunden kommer då att bli mer eller mindre mörk (inomhus).

I Av kan du bara ställa bländaren..och kameran ställer tiden efter det befintliga ljuset, varvid man oftast får långa slutartider.

I Tv ställer du ju tiden, och bländarvärdet blinkar för att påminna fotografen om att bilden kommer att bli underexponerad (största bländartalet blinkar) eller överexponerad (minsta bländartalet blinkar) allt beroende på ljuset.

Eftersom du använt P och kameran då sett till att huvudmotivet blivit "rätt" exponerat, så har du motverkat den mörka bakgrunden med att kompensera upp blixten.. Detta påverkar hela bilden och även huvudmotivet får mer ljus på sig.

Det verkar konstigt (för mig) att du fått bra bilder om du kompenserat så mycket som +2-3 steg.. det är en hel del.

Du kan läsa mer om blixt till EOS här:

www.photonotes.org/eos-flash

Tack för ditt svar Jesper!
Jag har någ använt A-TTL så kanske där felet ligger eller?? Måste jag byta blixt nu! Vag rekommenderar du?
MVH
Toni

Canon EX 420 eller Sigmas EF 500 DG ST eller Super.. Allt beroende på om du vill ha Orginal eller pirat..

Sigmas EF 500 DG Super motsvarara toppmodellen Canon EX 550 och Sigmas EF 500 DG ST motsvarar EX 420.

Jeppe skrev:

I Tv ställer du ju tiden, och bländarvärdet blinkar för att påminna fotografen om att bilden kommer att bli underexponerad (största bländartalet blinkar) eller överexponerad (minsta bländartalet blinkar) allt beroende på ljuset.
Om Du tar kortet i det läget, vad händer? Ställer inte kameran in rätt bländare resp dosera blixtens ljus?

När Du själv tar blixtbilder, kör Du manuell inställningen eller tar Du något av programmen?

Hallo Wolfgang!
Hittils har jag använt P och det var mörka bilder!
Så jag kompenserade genom blixten 2-3 steg + omnibounce 45grader uppåt, och det blev mycket bättre!
Vad ska man välja P eller TV,AV, M????
MVH
Toni

Fantomas skrev:
Hallo Wolfgang!
Hittils har jag använt P och det var mörka bilder!
Så jag kompenserade genom blixten 2-3 steg + omnibounce 45grader uppåt, och det blev mycket bättre!
Vad ska man välja P eller TV,AV, M????
MVH
Toni
Nu förstår jag varför Du kompenserar 2-3 steg.
Det behövs ju eftersom Du riktar blixten uppåt och det blir indirekt ljus.
P tycker jag inte är bra, eftersom Du får för kort exponeringstid som gör att bakgrunden blir för mörk. Om Du väljer M och bländare 1/30 så får det befintliga ljuset i bakgrunden och bländaren väljer Du efter en avståndstabell som finns på blixten eller kommer upp på displayen.
Där skall Du tar hänsyn till ASA-tal och avstånd.
Men Du måste kompensera kraftigt för bouncer eller uppåtblixt som Du redan har provat. Du får provat Dig fram.
Jag är osäker hur man använder AV och TV.

Fantomas skrev:
Jag har någ använt A-TTL så kanske där felet ligger eller?? Måste jag byta blixt nu! Vag rekommenderar du?

Du behöver absolut inte byta blixt. E-TTL är visserligen bättre än A-TTL eller TTL, men det funkar.

Jag brukar sällan använda p-läget eftersom jag nästan alltid vill blanda blixtljuset med det befinliga ljuset.
När man blandar så (i Tv och Av) brukar man inte vilja ha blixtljuset lika starkt som om man bara har blixtljus. Så då kanske exponeringen blir lagom.

Magnus, om jag ställer min F100 på bländarautomatik och bestämmer tiden till 1/30 då visar kameran inomhus bl 2,8 eller lägre (underexponering).
Vad händer då i exponeringstillfället. Vilken bländare väljer då kameran?
Jag tar matrixmätning och har den nya SB80DX-blixten.
Vet Du?

Wolfgang,

Jag är inte hunda på Nikon-kameror, men jag tror att det det är så här.

I läget där man väljer tid (tidsstyrd automatik) så får man den största möjliga bländare. Räcker inte den till blir det underexponerat. I en del Canonmodeller har man "Safety Shift" som ändrar till en tid som passar med största bländaren.

Jag föredrar tidsstyrd automatik (kallas även bländarautomatik) vid fotografering med blixt på ljusan dan då man kanske vill välja 1/125s och sedan få minsta möjliga bländare. Väljer man bländarstyrd automatik riskerar man att slå i taket för maximal synktid.

Vid svagt ljus brukar jag välja att ställa in största eller näst största bländaren och låta kameran välja tid. Då riskerar man inte underexponering och får inte onödigt långa tider. Det är bara om jag vill ha en viss effekt jag väljer en viss tid, tex 1/8s vid discobilder.

På Nikonkameror måste man ofta välja "slow"-läge för blixten för att få långa tider vid bländarstyrd automatik. Annars blir 160s längsta tid och bakgrunden underexponerad.

Man kan också ställa in kameran helt manuellt och ändå ha full blixtautomatik.

Denna bild är tagen i Av-läge (bländarstyrd automatik = tidsautomatik) med blixt.

Bilagor

• 4011188479c06.jpg
    4011188479c06.jpg
    41.9 KB · Visningar: 2,385
Det här är en väldigt informativ och intressant tråd. Jag skulle vilja veta mer hur jag med min D70 ska blanda blixtljuset med befintligt ljus i svagt ljus inomhus. Jag vill uppnå samma som Christel's festbilder.

Kolla hennes bilder i denna tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=24996&highlight=fest

Hur gör jag för att på ett bra sätt blanda blixtljus med befintligt ljus? Jag är alldeles för bekväm med P-läget och min SB-800 fyrar av med full effekt. Visserligen kan man sänka effekten lite men det gör bara huvudmotivet underexponerat.

Ställ kamern på A-läge (bländarförval) och välj största bländaren. Med Nikon brukar man få ställa in slow synk eller synk på andra ridån. Slå blixten i tak och väggar.

Så enkelt är receptet.

Då jag snackat med Estethia om just detta kan jag försöka återberätta vad hon sa om hur hon gjorde. Valde ett exponeringsvärde ½ steg under det ljusmätaren säger (1/30 istället för 1/20 exempelvis), kör med +0.5 på blixten. Riktar blixten bakåt (ja, bakåt). Håll koll på färgerna på väggar o tak bara.

edit: förresten, glömde säga att det är viktigt att vifta med kameran som en galning för att få bilderna lite mer levande.

Jeppe skrev:
Sigmas EF 500 DG Super motsvarara toppmodellen Canon EX 550 och Sigmas EF 500 DG ST motsvarar EX 420.
En skillnad där är att Sigma DG ST och DG Super har samma ljusstyrka...medans Canons EX420 har klart sämre ljusstyrka än EX550.

DG ST/DG Super har ledtal 50 inställd på 105 mm..medans EX420 har ledtal 42.

EX550 har ledtal 55.

Behöver man inte inställningsmöjligheterna på DG Super kan man precis lika gärna köpa DG ST m.a.o.

Senast ändrad:
Justus skrev:
Då jag snackat med Estethia om just detta kan jag försöka återberätta vad hon sa om hur hon gjorde. Valde ett exponeringsvärde ½ steg under det ljusmätaren säger (1/30 istället för 1/20 exempelvis), kör med +0.5 på blixten. Riktar blixten bakåt (ja, bakåt). Håll koll på färgerna på väggar o tak bara.

edit: förresten, glömde säga att det är viktigt att vifta med kameran som en galning för att få bilderna lite mer levande.

Jag brukar också sätta ner exponeringen. Alltid -2/3 på blixtkompenseringen och ibland -1/3 på det befintliga ljuset.

Tackar så mycket! Ska bli jättekul att testa detta hemma ikväll! Jag rådfrågade blixtmanualen och där stod det om synkronisering med bakre ridå. Det är väl det som kallas andra ridån?

När jag kollade i SB-800's provfoto så används gelfilter ganska friskt. Det verkar jätteläckert. Jag fick ju gelfilter för glödlampsbelysning och ett för lysrörsbelysning. Sedan finns en tillsats med andra färgade filter som man fäster på blixten.
Används dessa i stor usträckning och är det någon här som har exempel eller erfarenhet av dessa?

Lionheart skrev:
Tackar så mycket! Ska bli jättekul att testa detta hemma ikväll! Jag rådfrågade blixtmanualen och där stod det om synkronisering med bakre ridå. Det är väl det som kallas andra ridån?

Jag gillar inte att synka med andra ridån /bakre ridån) man tappar tajming eftersom kameran inte utlöser när man vill.
På Nikon tror jag att det räcker med att trycka in funktionen "slow sync" för att få långa tiden.
På Canon kör man M, Av eller Tv för att få långa tider.

När jag kollade i SB-800's provfoto så används gelfilter ganska friskt. Det verkar jätteläckert. Jag fick ju gelfilter för glödlampsbelysning och ett för lysrörsbelysning. Sedan finns en tillsats med andra färgade filter som man fäster på blixten.
Används dessa i stor usträckning och är det någon här som har exempel eller erfarenhet av dessa?

Att använda ett gulfärgat filter är bra om man vill sa samma färg på blixtljus och befintligt glödlampsljus. Men se bara till att inte vitbalansera för vitt - då förlorar du den varma goa stämningen.

Justus skrev:

bra att du sa! :eek:D
jag brukar om möjligt se till att det finns ljusa partier (tex. lampor eller himmel) bakom mitt motiv (ibland kryper jag på golvet om bara en taklampa finns att tillgå) så det syns att man slängt lite med kameran. annars kan det lätt se lite trist ut.
på mina bilder från just 30-årsfesten så finns det, från bild 087 och framåt, båda varianterna - ljuskällor i bakgrunden eller trista väggar.
ljuskällorna är lätta att göra former i bilden med, eller ge "fartstreck" till motivet.
bakgrunder utan ljus blir rätt statiska hur mycket man än slänger med kameran.
fast man får se till att man inte kastar in ljuset i ansiktet på folket i bilden.
det gäller att veta åt vicket håll man ska kasta med kameran, och hur mycket beroende på hur lång tid man valt.

sen får man stå ut med att folk höjer på ögonbrynen och undra om man nyligen blev usläppt från nåt tokhem, för man ser rätt löjlig ut när man kastar och snurrar med kameran så fort man tar en bild.
det brukar jag bjuda på, det blir alltid nämligen en extra glad reaktion på bilderna sen... ;o)

ps. som magnus säger så är ett gulfilter bra att ha om man vill ha samma färger på blixtljuset som på miljöljuset. det finns alltid i min fotoväska.
men oftast föredrar jag för det mesta den stora skillnaden i färg, eftersom det får huvudmotivet att "stå ut" mer ur bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar