Annons

Blixtbilder hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Fantomas

Medlem
Hej jag är nybörjare och har äntligen förstått det med Slutartid, Bländarvärden etc.
Mitt bekymmer:
Har en Canon 300V, med 430EZ
I läget P med blixt på, så ger den Sl 90 Bländare5,6
och samma situation men i läget M med rätt exponering så hamnar jag på Sl 10 och Bländare 5,6 also en avsevärde längre slutartid! Vad är rätt??

Har fotat tidigare med P och det blir mörka bilder, så jag
kompenserade med blixten på +2-3 och det blev mycket bättre!

Båda är "rätt"

Men.. i Tv, Av och M så mäter ljusmätaren det befintliga ljuset och "struntar" i blixten. Den kommer att användas som upplättning.

Medans då i P, så exponerar kameran efter blixtens förmåga.

Blixten du har, stödjer inte E-TTL, vilket din kamera gör, varpå du är hänvisad till vanlig TTL, det går bra det också. Men du får en bättre exponering om du haft en E-TTL blixt.

I M kan du ställa vilken tid och bländare du vill (i princip), sedan ser blixten till att ge en korrekt exponering. Bakgrunden kommer då att bli mer eller mindre mörk (inomhus).

I Av kan du bara ställa bländaren..och kameran ställer tiden efter det befintliga ljuset, varvid man oftast får långa slutartider.

I Tv ställer du ju tiden, och bländarvärdet blinkar för att påminna fotografen om att bilden kommer att bli underexponerad (största bländartalet blinkar) eller överexponerad (minsta bländartalet blinkar) allt beroende på ljuset.

Eftersom du använt P och kameran då sett till att huvudmotivet blivit "rätt" exponerat, så har du motverkat den mörka bakgrunden med att kompensera upp blixten.. Detta påverkar hela bilden och även huvudmotivet får mer ljus på sig.

Det verkar konstigt (för mig) att du fått bra bilder om du kompenserat så mycket som +2-3 steg.. det är en hel del.

Du kan läsa mer om blixt till EOS här:

www.photonotes.org/eos-flash

Tack för ditt svar Jesper!