Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnaden mellan att framkalla s/v och färg

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Tjena!

Har letat i forumen, men jag har inte hittat något om detta.

Jag har nu lyckats framkalla s/v film med gott resultat. Tänkte nu försöka ge mig på färg, vad är skillnaden i tillvägagångssätt?

Jag antar att man använder sig av andra fix- och framkallningsvätskor. Måste man vara ännu petigare med tiderna? Agiterar men som vanligt?


Ha 're!

/Henning
 
Om det gäller framkallning av negativ färgfilm i process C-41 så är det ingen större skillnad. Visserligen sker framkallningen vid ca 38 C (32 till 45 C). Vid ökning med en grad minskar man tiden med 20 sekunder. Värm upp framkallaren till t ex 42 C och häll i den i dosan och se vad temperaturen blir i dosan med hjälp av en digitaltermometer och bestäm framkallningstiden så att säga i efterhand...

Se vidare här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=75950#post75950

När det gäller diafilm så är det betydligt petigare med temperatur och tider men jag kör det också ibland för att slippa "tugget" från labben...
/Harald
 
Ok,

så den enda skillnaden är att man värmer upp framkallaren?


Jag antar att man inte värmer upp fixet, eller?
 
Nej, givetvis ska det vara C-41-framkallare och blexfix.

Instruktioner lär följa med om du köper en sats C-41-kemi från t.ex. Photax.
 
Jo, blekfixet ska vara 32 – 38 C och avbrytningsbadet (3 % ättiksyra) som man bör ha efter färgframkallaren bör också vara något uppvärmt. Sköljvattnet som man byter 5 gånger under 4 minuter ska vara 35 – 45 C. Färgfilmen är inte lika känslig för temperaturvariationer som viss svartvit film.
I övrigt så häller man i och ur vätskorna som vanligt och agiterar/vänder upp och ned två gånger var 30:e sekund. Slutskölj ingick tidigare i framkallningssatserna men nu räcker det med t ex Kodak Photo Flo. Flaskorna med färgframkallare och blekfix bör säkras med s. k. Antioxidant-spray. Håller sig då 6 veckor. Det står ju ytterligare detaljer i tillverkarens bruksanvisning. Jag kör med Tetenal eller Kodak och köper från Photax.
/Harald
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.