Advertisement

Annons

Lurad på en Nikon D7100?

Produkter
(logga in för att koppla)

gajon78

Medlem
I Tisdags åkte jag på en blåsning på en annons på blocket , ett paket med en D7100, och några tråkiga kitobjektiv.
Priset var bra, men inte extremt billigt. 4000 :- Annonsen såg seriös ut, en svensk äldre person i kalix, telefonnummer som vid en koll gick till samma namn, en Göran… han skulle byta upp sig till fullformat;-/

Jag ringde och pratade med honom , som sagt en äldre man med kraftig norrländsk dialekt. Jag fick alla hans personuppgifter, dubbelkollade att de stämde, att han bodde där han skulle, kollade telefonnumret som var registrerat på rätt person, jobbade i kommunen i Kalix, jag kunde hämta kameran ho honom, men boendes i stockholm kunde han istället skicka.
Så jag satte in pengar på kontot, pratade med honom efteråt, ….sen gick han upp i rök ..

Nu visar det sig att identiteten är stulen, dvs namn, personnummer , adress och allt stämmer , men den personen har inte haft några annonser på blocket och är bedrövad.

Ovanligt raffinerat av bedragaren som stulit identiteten att dessutom ha ett telefonabbonemang i hans namn och någon som svarade i telefonen där rösten stämde med ålderna ( 60 +) och den norrländska dialekten.

Genom kontakter vet jag att minst 4 personer till satt in pengar på hans konto. Dessa 4 personer skulle jag gärna komma i kontakt med, även andra som har blivit blåsta på blocket under samma förutsättning , detta är nog varken första eller sista gången

Tjaaa...som det står i allmänna råden på Blocket...sätt ALDRIG ALDRIG ALDRIG in pengar i förskott. De erbjuder ju tjänsterna Blocketpaketet eller Direktbetalning. Surt...men läropengar :p

Tjaaa...som det står i allmänna råden på Blocket...sätt ALDRIG ALDRIG ALDRIG in pengar i förskott. De erbjuder ju tjänsterna Blocketpaketet eller Direktbetalning. Surt...men läropengar :p

visst är det så , men så fruktansvärt många bra affärer jag gjort som jag inte skulle ha gjort om jag inte valt att lite på att personerna var hederliga. För de är ju trots allt de flesta.

Vad gälelr alternativen, Blocketpaketet är rätt uruselt, jag skulle själv inte vilja sälja en vara som någon har möjlighet att ta emot, använda i ett dygn med allt vad innebär med risk att skada vara etc, och sen välja om de vill betala för den! Helidiotiskt! och vad menar du med direktbetalning, hur går det till om man befinner sig med 50 mil emellan?

Så visst är det så, att det är läropengar för mig, jag tyckte ändå att jag var skapligt noga och kollade det jag kunde, men att man åker på en blåsning, gör det ju inte mer ok för den som tjänat pengar på att blåsa folk, och det gör inte att personen skall komma undan med det, så det här ska bli en läroupplevelse för honom också.

Vg Blocketpaketet...tjaa...har funkat fint för mig som säljare alla gånger...100%...nåt tiotal ggr. Sållar ut oärliga köpare (ska mkt till innan en 'skurk' betalar för att lösa ut en vara) och tvingar säljaren vara brutalärlig med skick.

Direktbetalning är en tjänst Blocket erbjuder genom ett företag som heter Trustly. De tar på sig risken och följer upp om säljare inte levererar (som köpare får du tillbaka pengarna från Trustly om varan ej levereras). Tjänsten kostar naturligtvis. Både säljare och köpare måste identifiera sig med Bank-ID för att tjänsten ska kunna utföras.

Vg uppföljning...bra att du polisanmält...men hys inga större förhoppningar att få tillbaka pengar.

Det är bättre att göra kameraaffärer här på Fotosidan, där man kolla om annonsören har bilder och/eller foruminlägg. De flesta bedragare reggar sig samma dag som de annonserar.

Per.

Vad gäller Blocketpaketet, köparen väljer inte om han skall betala.
Han måste betala direkt när han hämtar ut paketet.
Dock har denne 24 timmar på sig att returnera varan. Det tycker jag är bra. En köpare måste få en chans att välja om han skall köpa när han ser riktiga skicket.
Schenker är mellanhanden och överför köparens pengar direkt på ditt konto.
Ingen kan bli blåst på den proceduren.

Vad gäller blocketannonser i sig finns många lustiga avarter.
Det är ganska självklart att man aldrig betalar i förskott på sådana summor.
Småkrafs upp till 1500:- ok, kan vara läropengar, men mer. Never.

Hade en som ville sälja en MB-D10. Inga foton på skick. När jag frågar så intygar han att den är perfekt, men får inte se.
Ville absolut ha förskott.
Den risken tar man inte. Både osett och förskott.

Blocketpaket

Jag skulle Aldrig skicka med blocket paket. Köparen betalar och tar emot. Skickar tillbaka en Tegelsten. Alldeles för osäkert.

MVH
//Leif

Då känns det genast bättre jag har ett AF-S 70-200/2,8 ED VRII ute till försäljning, och man kan inte vara nog försiktig.

MVH
//Leif

Jo förstår det :) Blocketpaketet är ganska bra uttänkt ändå. Nackdel är att det tar en del tid innan affären är i hamn...och att det kostar lite granna mer än de enklaste postförsändelserna. Dock är ju 134 kr upp till 2 kg inte så värst farligt tycker jag :)

Dels skall du som sagt godkänna returen.
Men tänk också på att köparen har ett ansvar. Har han betalat t.ex. 7000:- för en 70-200 vill han inte fastna i situationen låsta pengar och förhandling med schenker om en trasig vara.
Köparen kommer att vårda den som en baby.

Vill du känna dig extra säker för en ev. sådan historia så kan du dokumentera skicket före sändingen. Då har du ryggen 100%.

Blocket paketet är det enda som är lika säkert som att handla direkt på plats.
Jag tror många missförstått blocketpaketet då många tänker precis som dig.
Kanske inte tillräckligt tydligt förklarat på schenkers (Blocket) sidor.

Pengarna kommer till ditt konto inom tre dagar du skickat.
1 dag för sänding, 1 dag för att vänta ev. retur. Pengarna på din bank dagen efter det. OM inte du har en knepig bank som sitter på pengarna själva. Typ Swedbank etc.

Dels skall du som sagt godkänna returen.
Men tänk också på att köparen har ett ansvar. Har han betalat t.ex. 7000:- för en 70-200 vill han inte fastna i situationen låsta pengar och förhandling med schenker om en trasig vara.
Köparen kommer att vårda den som en baby.

Vill du känna dig extra säker för en ev. sådan historia så kan du dokumentera skicket före sändingen. Då har du ryggen 100%.

Blocket paketet är det enda som är lika säkert som att handla direkt på plats.
Jag tror många missförstått blocketpaketet då många tänker precis som dig.
Kanske inte tillräckligt tydligt förklarat på schenkers (Blocket) sidor.

Pengarna kommer till ditt konto inom tre dagar du skickat.
1 dag för sänding, 1 dag för att vänta ev. retur. Pengarna på din bank dagen efter det. OM inte du har en knepig bank som sitter på pengarna själva. Typ Swedbank etc.

Då förklarar de väldigt otydligt, jag har kollat på det när jag skulle sälja en sadel, och läste då detta Fig 5 Fig 6
4. Säljaren går till närmaste DB Schenker-ombud och lämnar in paketet tillsammans med paketlappen. 5. Köparen hämtar sitt Blocketpaket och betalar hos sitt DB Schenker-ombud. 6. Nu har köparen möjlighet att kontrollera att varan motsvarar annonsbeskrivningen hemma i lugn och ro. Om inte kan köparen returnera paketet inom 24 timmar och få pengarna tillbaka. står absolut inget om att säljaren skall godkänna returen , och jag ser framför mig att man får tillbaka en skadad vara som köparen har passat på att prova i ett dygn och kanske av misstag skadat, men säger att den såg ut så när de fick den.

Jaja det där är ju en annan fråga, nu använde jag ( och alla de andra med mig som blivit lurade) inte blocketpaketet.

Om du tänker dig den situation så som du förstått det. Då skulle köparen kunna sända tillbaks en påse grus i rätt vikt och få tillbaks pengarna.
Självklart är du skyddad.
Det är mer information i det email du får från schenker. Du spårar också där hela försändelsen på tid. Köparens betalnin och utkvittering. rubbet.

Fel som uppstått kan du lätta skydda mot genom att dokumentera. Jag tycker att det är en enkel sak för oss som tillbringar tid på det här forumet.

Hej!

Har själv gjort en affär i dagarna med Blocket paket.
Fungerade utan några som helst problem!
Har även haft kontakt med köparen,efter att han hämtade paket och fick bra respons på varan han fick, fungerade alldeles smärtfritt!

Kenneth

Borde inte blocket eller polisen kunna hitta den här snubben med hjälp av hans ip adress?

Sjukt att man ska komma undan med detta

Klart de kan. Men jag tror inte de direkt högprioriterar ärenden som dessa. Sen om förövaren använt en dator som är knuten till honom är väl en annan historia. Slugheten bakom förfarandet tyder väl på att förövaren inte skulle vara så korkad...men man vet ju aldrig. Men som sagt...skulle bli förvånad om polisen tar tag i det...tyvärr :-/

Pengarna är ju inbetalade till ett bankkonto, och troligen går detta att spåra. Problemet brukar vara att de konton som används i såna här sammanhang innehas av individer som inte bryr sig ett skvatt om att polisen kan ta reda på vilka de är - de är antingen s.k. målvakter och saknar helt tillgångar, eller så chansar de.

Jag åkte på en Blocket blåsning också för några år sedan. Blev av med ca 2000:-. Jag precis som du kollade upp en del innan men det hjälpte inte. Minns jag rätt så var vi över 70 stycken som blev blåsta. Han åkte dit men eftersom han var en målvakt så spelar det ju ingen roll, pengarna är ju borta. Innan denna affär så hade jag i många många år gjort affärer på både Blocket och Tradera utan det minsta bekymmer, så denna sväng var en nyttig läxa för mig också.

Mycket viktigt att du polisanmäler detta. Även om du inte får pengarna tillbaka eller om någon inte blir dömd för detta så tycker jag att det är viktigt för statistikens skull och som varnande exempel.

Blocketpaket ja, man blir lurad i alla fall.

För ett antal år sedan så skulle min son sälja en dyrare mobiltelefon med garanti kvar.
Den var helt i nyskick och knappt använd och vi fick en intresserad köpare direkt.

Han satte in pengar och vi skickade telefonen till honom.
Efter någon vecka mailade han och sa att telefonen var trasig och startade inte ens upp.
Konstigt tyckte jag som hade kollat upp allt innan samt paketerat den överdrivet bra.

Efter lite mail fram och tillbaka sa jag att han skulle skicka tillbaka telefonen så får han pengarna tillbaka.
Men, i sista mailet skrev jag också att jag har serienumret uppskrivet på telefonen.

Då helt plötsligt hörde jag aldrig av honom igen,

Jag är säker på att han hade exakt samma telefon som vi sålde men att hans var trasig
och såg sin chans att byta den mot våran som fungerade.

Så om ni ska sälja, skriv upp serienumret, det är så lätt att bli lurad.

//Julle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar