Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken normalzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Är en entusiastisk amatör som vill utvecklas inom fotograferingen. Köpte för ett år sedan en beg. EOS 5:a och några objektiv. Tänkte ha 5:an som utgångspunkt och byta upp mig inom objektiven. Har länge funderat på en vidvinkel, men tänkte att det kunde bli en för stor begränsning om jag bara har råd att investera i 1 objektiv nu på en överskädlig framtid. Började därför kika en del på Canons 28-70 2.8L, men nån större beg. marknad verkar inte finnas (för nöjda köpare??) En dröm vore att köpa en 24-70 2.8L , eller 28-70 2.8L nytt, men det tror jag inte kan bli verklighet. Har därför börjat kika en del på "pirat" sidan. Tänkte höra om det finns några som har erfarenhet av tex Sigmas:Sigma 24-70mm f2.8 EX Aspherical DG DF, eller nån motsvarighet ifrån Tamron. Dessa priser är jag beredd att lägga på ett objektiv, men är osäker på om det kan kännas som ett nerköp efter ett tag. Håller dessa gluggar rätt standard och framförallt, har de den rätta känslan? Eller bör jag avvakta nåt år för att köpa original? Snälla hjälp mig...
 
Om du missat alla trådarna om rekomendationerna....så

Tamron 28-75/2.8 Di LD har fått mycket bra testvärden.. "Billigt" är det oxå.. 4500:-

Jag har testat som snabbast och fått utmärkt resultat
 
Jag kan inte annat än instämma med Jeppe. Jag är sedan en vecka innehavare av ett sådant objektiv och har nu börjat att fotografera med det. Det är tyst och den verkar skarp. Den känns behaglig.
 
annars kan du kolla på ebay , köp från staterna dollarn är BILLIG .
Fungerar bra med ebay , har inte blivit blåst än .
 
som jag förstår det är tamrons zoom framtagen för att vara bra för digitalkamerorna. Gör det på något vis att de är "mindre" bra för vanliga systemkameror?
Är detta ett bättre val än en beg. Canon 28-70 2.8L ?
Har ingen som helst erfarenhet av varken TAmron el. Sigma
 
Tamrons glugg väger ju inte särskilt mycket, kan detta inte lätt bidra till en "plastig" och icke förtroendeingivande känsla?
 
Hej

nej, tycker inte det. Tamrongluggen ger faktiskt överraskande gott kvalitetsintryck.

Att den skulle vara sämre tillsammans med en analog kamera är knappast troligt. Vad jag förstår så försöker man samla ljusinfallet att bli mer parallellt mot sensor/filmen i en digitalt anpassad optik.

Mina Velvia rullar med denna optik har blivit knivskarpa.

Den är, enl mina tester, lika skarp om inte skarpare än Nikons toppklassade 18-35/3.5-4.5 på samma brännvidd.

Mvh
Johan


Klingen skrev:
Tamrons glugg väger ju inte särskilt mycket, kan detta inte lätt bidra till en "plastig" och icke förtroendeingivande känsla?
 
Precis som du har jag en EOS5 och ser bara fördelar med Tamrons nya 28-75. Inte minst vikten samt filterdiametern.

Optiken har till dags dato utvärderats ordentligt och det är ingen hemlighet att den slår Canons 28-70 L på fingrarna.

Verkar även som de nya prisvärda "supergluggarna"
börjat påverka viss L-optiks beggpriser. Har sett två svenska 28-70 L i prisläge runt 6.000:-.
För ett år sedan var prisnivån en helt annan.
 
mm, börjar kanske snegla en hel del på tamrons. Men på nått känns det lite som att köpa grisen i säcken. Gillar ju L-seriens kvalitetskänsla, med detta är kanske betydligt mer prisvärt. Hur ligger Tokina till jämfört med dessa gluggar då?
 
Hej

som jag ser det så är Tokina rejält distanserad av Sigma/Tamron....


Mvh
Johan
(har fn Tamron 90/2.8 1:1 macro, Tamron 28-75/2.8 samt Sigma 100-300/4 ... helt nöjd med samtliga)

Klingen skrev:
mm, börjar kanske snegla en hel del på tamrons. Men på nått känns det lite som att köpa grisen i säcken. Gillar ju L-seriens kvalitetskänsla, med detta är kanske betydligt mer prisvärt. Hur ligger Tokina till jämfört med dessa gluggar då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.