Annons

Makroobjektiv Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

hejbaby

Medlem
Tja !
Har utvecklat mina fotokunskaper och känner att det är dags att uppgradera sig lite i objektiv väg.
Är ute efter ett skarpt och ljusstarkt macro objektiv som kan förstora upp blommer och natur rejält.
Ska passa med FX kameror då jag vill kunna använda det med framtida kameror också.
Har kikat lite på detta: http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=104 Extern länk
Är gärna öppen för liknande i samma eller lägre prisklass
Med vänlig hälsning, HejBaby
 
Alla makroobjektiv på marknaden är bra. Jag har själv objektivet du länkar till och är verkligen supernöjd, både som makro och t ex porträttobjektiv. Vill du koma billigare undan är Tamrons 90mm mycket populärt och Sigmas 105a skall också vara riktigt bra. Tamrons 90mm har kommit i ny version med skakreducering och snabb inbyggd AF-motor.

/Frode
 
Tja !
Har utvecklat mina fotokunskaper och känner att det är dags att uppgradera sig lite i objektiv väg.
Är ute efter ett skarpt och ljusstarkt macro objektiv som kan förstora upp blommer och natur rejält.
Ska passa med FX kameror då jag vill kunna använda det med framtida kameror också.
Har kikat lite på detta: http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=104 Extern länk
Är gärna öppen för liknande i samma eller lägre prisklass
Med vänlig hälsning, HejBaby

Kolla in nikons 105mm 2.8 vr.

(Du särskrev btw) 😄
 
Håller med Frode, jag har Nikon 40/2,8 o Nikons 105/2,8 och Sigmas 150/2,8 och alla ger riktigt bra bilder om man ser till skärpa mm. Eftersom mina har olika brännvidder så ger de olika karaktärer, och såklart olika arbetsavstånd. Hade dock varit intressant att testa Tamrons nya 90 med stabilisering. Men i princip så kan man inte misslyckas med sitt makroköp.
 
Egen erfarenhet

Min fru och jag har haft ett Tamron 90mm till en Canon kamera. Funkade mycket bra på alla sätt.
Vi är numer båda Nikon användare och använder

Nikon 60mm makro och då främst som en normal till D800 och som ett porträtt objektiv till 7100.

Nikon 105 mm makro i första hand som just det till 7100:an och som porträtt objektiv till D800. Tar även makrobilder av växter med det tillsammans med D800. Till en FF har det lite för kort brännvidd när det gäller insekter

Sigma 180 mm makro som just det till D800 och lite annat också

Alla är bra men har lite olika användningsområden men den som utmärker sig lite är faktiskt 105:an. "Gedigen och precis" och ger mycket skarpa bilder och den skulle för mig lika gärna kunna kallas porträttobjektiv till min D800.

Hälsningar
//LGN
 
Nikons 105:a fungerar dessutom bra med Nikons TC-20E III talekonverter om man behöver längre brännvidd för att inte skrämma fjärilar och andra insekter.
 
Fyller på litet ang telekonvertrar. Jag har Nikons alla tre. 1,4 1,7 och 2,0 och alla ger mycket bra resultat. Med litet tålamod och försiktighet finkar 105an som insektsobjektiv men det är klart att längre brännvidd förenklar. Jag har tagit många av mina fjärilsbilder med 300mm, ibland med mellanring eller telekonverter. /Frode
 
Tackar hjärtligt för alla tips !

Kika lite på detta Sigma 150 2.8 APO Macro DG HSM. Jag kan få det för 3000 kr. Är det ett bra köp?

Med vänlig hälsning,
 
Senast ändrad:
Tackar hjärtligt för alla tips !

Kika lite på detta Sigma 150 2.8 APO Macro DG HSM. Jag kan få det för 3000 kr. Är det ett bra köp?

Med vänlig hälsning,

Objektivet tror jag är mycket bra. Flera här på Fotosidan bl a har jag sett använder det.
Har själv Sigmas 180mm och är mycket nöjd med det.
Till en DX kamera kan brännvidden bli lite för lång. För en FX "perfekt"
Å andra sidan är 3000 kr för ett så pass bra objektiv billigt
//LGN
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.