ANNONS
Annons

Zonsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Någon som fotar färg med hjälp av zonsystemet.

Finns det någon genväg? Nån har skrivit; mät mot den ljusaste delen och blbända upp två steg. Det låte lite väl enkelt och inte särskilt logiskt!?

NiklasK skrev:
Finns det någon genväg? Nån har skrivit; mät mot den ljusaste delen och blbända upp två steg. Det låte lite väl enkelt och inte särskilt logiskt!?
Hmm... Frågan är lite svårtolkad, zonsystemet och genväg passar inte riktigt ihop. Kan det vara så att det du efterlyser är lite praktiska råd för att kunna ta mer kontroll över exponeringen, men inte nödvändigtvis med något zonsyssystem?

NiklasK skrev:
Nån har skrivit; mät mot den ljusaste delen och blbända upp två steg. Det låte lite väl enkelt och inte särskilt logiskt!?

En polare sade nyligen att om man överexponerar den ljustaste punkten två steg på en diafilm så blir den punkten vit. Det låter rimligt i mina öron men jag har inte provat det än. Ett sådant knep kan man använda oavsett om man använder zonsystemet eller ej.

Problemet med negativ färgfilm är att man inte har kontroll över kopieringen vilket zonsystemet kräver. Däremot så kan man nog ha nytta av zonsystemet ändå.

Jörgen

Med negativ färgfilm är det jättesvårt att nyttja zonsystemet.

Du kan för visso få fullständig exponeringskontroll,du kan lära dig var skuggorna placeras och var högdagrarna faller inom zonskalan, och om du soppar själv så kan du påverka kontrasten till viss del genom plus - minusframkallning.

Vid dia-fotografering däremot är det bra att känna till zonsystemet eftersom dia-filmen har ett mycket begränsat exponeringsomfång.

Vid för hög motivkontrast finns möjlighet att förexponera diat för att på så vis lyfta fram skuggorna. och sänker på så vis kontrasten i bilden, man gör en dubbelexponering, först på gråkort sedan motivet, men man måste veta i vilken zon förexponeringen skall göras.

Fråga Pär

Som någon nyss nämnde så beskrivs både zonsystem för diafilm men också förexponering av filmen i den eminenta skriften "Landskapsfotografering" av vår egen Adams - Pär Lundqvist

Re: Fråga Pär

Tonyeagle skrev:
Som någon nyss nämnde så beskrivs både zonsystem för diafilm men också förexponering av filmen i den eminenta skriften "Landskapsfotografering" av vår egen Adams - Pär Lundqvist

vad menar du med förexponering? :)

jo när man fotar med dia så är man begränsad. en diafilm klarar nog inte mer en två stegs under/över exponering. jag har inte vågat mer en två steg. jag överexponerade "fuji 64t" (vilket är en konstljus) med två steg. den klarade det. bilderna vart mycket mer ljusare en den "korrekta" exponeringen, vart väldigt fina. sen vilken exponeringen som vart bäst är en smak sak. när jag fotar så tar jag nåra bilder med den korrekta exponeringen och några överexponerar jag mellan ett till två steg. jag underexponerar sällan. bara om det är mycket ljus i bilden.

som sagt... dia är känslig. två stegs över eller underexponering är området man har att jobba med.... eller?

vart kan man köpa boken "landskapsfotografering"?

:eek:

Låna gärna Pär Lundqvists bok eller köp den.
Eller Lars Kjellbergs avancerad svartvit teknik.

Med förexponering menas att man förbelyser filmen genom ett diffusfilter. Man kan exponera filmen genom en plastpåse, eller mot ett gråkort.
Men för att veta vilken exponering du skall välja vid förexponeringen måste du ha en zonskala.

Läs och kämpa på.

qlicken skrev:
Men för att veta vilken exponering du skall välja vid förexponeringen måste du ha en zonskala.

Zonskalan ökar säkert kontrollen men Kjellberg beskriver metoden enklare än så. Han skriver i ''Avancerad svartvitteknik 1'' att filmen ska förbelysas med samma värden som för det tilltänkta motivet (eventuellt med 1/2 stegs kompensering).

Jag har själv ingen erfarenhet av det så det skulle vara roligt att höra andra åsikter om det.

Jörgen

Det verkar råda lite förvirring om vad zonsystemet är... det handlar inte bara om att exponera rätt, poängen är att man genom att ändra framkallningstiden kan ändra kontrasten. Genom att laborera både med exponering och framkallning kan man expandera eller kontraktera gråskalan.
Zonsystemet utvecklades för svartvit bladfilm, och det är svårt att göra nåt motsvarande för färg (man kan inte påverka framkallningen på samam sätt) och för rullfilm (hela filmen framkallas ju på samam sätt).

Jodå jamn. det är alldeles riktigt.

Men det sitter inte ivägen att känna till zonsystemet och hur det fungerar även om man använder s/v rullfilm. eller färg.

Dom som är intresserade kan gå in på photodo.se
där bland tekniska artiklar har Lars Kjellberg
lagt upp det mesta om zonsystemet. det är bara att ladda hem.
Jag tror det finns angivet i någon tidigare tråd.

Här finns boken

Boken bör gå att få tag på genom vilken bokhandel som helst.

Landskapsfotografering, Pär Lundqvist
Bokförlaget Spektra AB, Halmstad

P.S vill du lägga ner lite tid på din fotografering så är boken en guldgruva.

Landskap - men almängiltig

motivvalen i boken är till största del landskapsfoton. Teknikerna som beskrivs grundligt är däremot tillämpliga på (nästan) all annan sorts fotografering!

Re: Här finns boken

Tonyeagle skrev:
Boken bör gå att få tag på genom vilken bokhandel som helst.

Landskapsfotografering, Pär Lundqvist
Bokförlaget Spektra AB, Halmstad

P.S vill du lägga ner lite tid på din fotografering så är boken en guldgruva.

Jag visste inte att den finns att köpa ny. Boken som jag har är tryckt -84 men de har väl gjort en ny upplaga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar