Annons

CF-kort till Canon 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobertRaden

Aktiv medlem
Som rubriken säger, jag skall köpa ett minneskort till en 40D, men det skilljer ju rätt mycket i priser. Jag antar att en viktig faktor är hur snabbt kameran kan skriva på kortet. Men hur snabbt måste det vara för att inte begränsa? Känns ju onödigt att betala för ett som kan skriva i 60Mb/sek om kameran bara kan skriva i exempelvis 20. Ja, ni förstår säkert.

Tacksam för alla synpunkter =0)

//Robert

Jag fick ett 4Gb sandisk extreme III 30Mb/s med när jag köpte min 40d och senare har jag köpt ett silicon power 16gb som också är 30mb/s. Båda har fungerat mycket bra men kom ihåg en sak, om du testar ska du ha iso 100, avstängd all brusreducering för långa slutartider och hög iso eftersom dessa tar ner antalet bilder du kan ta i serie förrän hastigheten minskar och du tror att kortet inte hinner med.
Har du en snabb kortläsare så vinner du ju på att ha ett kort som hinner med läsaren om du har många bilder på kortet.

En del av svaret på din fråga är ju hur du fotar. Fotar du nästan bara tex sportfoto med snabbaste bildserietagningen och RAW så ska du ju ha snabbast möjliga kort. Fotar du tex macro och mest bara jpeg så är det egentligen sak samma vad du har. Förutom att du kanske inte vill vänta över natten med att tanka över bilderna till datorn då :)

UDMA står för Ultra Direct Memory Access och kan åstadkomma en kontinuerlig skrivhastighet på 45 MB per sekund. Det gör att UDMA-anpassade kameror kan skriva och läsa data vid högre hastigheter så att kamerans buffert kan rensas snabbare.

UDMA står för Ultra Direct Memory Access och kan åstadkomma en kontinuerlig skrivhastighet på 45 MB per sekund. Det gör att UDMA-anpassade kameror kan skriva och läsa data vid högre hastigheter så att kamerans buffert kan rensas snabbare.

Idag finns UDMA7 som klarar typ 1000x eller 150MB/s men det finns kanske inte så många kameror som klarar sen farten...

Http://www.dpreqview.com brukar ange hastigheten som kameran klarar i sina tester eller så kan man kolla i manualen.

Dessa är ju tokbilliga! Men är det någon som har erfarenhet av dom? Sen är man ju lite teknik idiot... kan inte se hur skrivhastigheten är....

http://www.conrad.se/TRANSCEND-RAM-...nrad-swe&pi=411569&ci=SHOP_AREA_19818_0412024

Jag kör ett sånt 32 Gb i min Canon 5dmk2. Har aldrig varit nåt som helst problem, vare sig med bilder eller filmining.

Har aldrig tappat en bild eller upplevt nåt problem av nåt slag.Formattering i kameran ger en partition på ganska exakt 30 Gb.

//Benny

Dessa är ju tokbilliga! Men är det någon som har erfarenhet av dom? Sen är man ju lite teknik idiot... kan inte se hur skrivhastigheten är....

http://www.conrad.se/TRANSCEND-RAM-...nrad-swe&pi=411569&ci=SHOP_AREA_19818_0412024

Jag kör med dessa till min Canon 7D, jag behövde 2st 32GB och dessa var de enda som passade min budget.

x133 betyder 133 gånger grundhastigheten (150 kB/s) dvs runt 20MB/s men denna hastigheten är oftast läshastigheten (skrivhastigheten är oftast alltid lägre).

Transcend uppger själva 65MB/s i läshastighet och 35MB/s i skrivhastighet.

Dessa fungerar över förväntan i min Canon 7D, jag kör ofta RAW seriebildtagning med 8 bilder / sek och tyvärr fortfarande lite "spray-and-pray" appraoch - men jag behöver aldrig vänta på minneskortet (att den nya firmware gav en buffert på 25 RAW-bilder har ju dock ett finger med i spelet).

Jag kan mäta lite snabbt hur lång tid det tar att tömma bufferten på min Canon 7D med detta minneskort, för att få en uppfattning av den riktiga skrivhastigheten (kameran måste ju dock supporta dessa hastigheter).

Enda nackdelen jag märkt med de kort jag fick var att de inte går att formatera i kameran (eller Windows). Man får då en partition på endast 8GB. Man måste manuellt gå in och radera och skapa en ny partition. Sen får man tänka på att radera filer i kamera och på datorn, annars inga problem. Jag är dock på och gafflar med Transcend om detta problem.

Ett snabbt och ovetenskapligt test med min Canon 7D och Transcend CF 133x 32GB kort visar på en ungefärlig skrivhastighet på 34 MB/s (Transcend uppger 35 MB/s).

Mätte tiden det tog att tömma bufferten tre gånger (13.3, 13.5 och 13.4 sekunder). Varje RAW-fil var i genomsnitt 18690 kB stor vilket betydde att 467250 kB skyfflades på 13.4 sekunder vilket ger ungefär 34 MB/s.

Jag har ett, det tar säkert nån eller två minuter att ladda ner bufferten, totalt
oanvändbart till sport och liknande, minst 30-40 mb/sek bör det vara.

Stubbar , landskap , murkna dörrar går däremot bra.

//MW

Ett snabbt och ovetenskapligt test med min Canon 7D och Transcend CF 133x 32GB kort visar på en ungefärlig skrivhastighet på 34 MB/s (Transcend uppger 35 MB/s).

Mätte tiden det tog att tömma bufferten tre gånger (13.3, 13.5 och 13.4 sekunder). Varje RAW-fil var i genomsnitt 18690 kB stor vilket betydde att 467250 kB skyfflades på 13.4 sekunder vilket ger ungefär 34 MB/s.

Värsta vetenskapliga studien ;0), låter som att ett 8 GB kort av denna sort räcker gott åt mig att starta med. Tack för hjälpen!

Jag har ett, det tar säkert nån eller två minuter att ladda ner bufferten, totalt

//MW

Hmmm, så inte ditt svar, nu tvekar jag lite igen! Minsann inte lätt att handla fotoprylar på tajt budget... Ja, jag får se vad det blir. Nu i början plannerar jag inte att fota så mycket sport, men man kommer ju säkert vilja leka med kameran och se vad man kan göra med snabba bildsekvenser och då är det ju trist om minneskortet så att säga stryper kameran.

Hmmm, så inte ditt svar, nu tvekar jag lite igen! Minsann inte lätt att handla fotoprylar på tajt budget... Ja, jag får se vad det blir. Nu i början plannerar jag inte att fota så mycket sport, men man kommer ju säkert vilja leka med kameran och se vad man kan göra med snabba bildsekvenser och då är det ju trist om minneskortet så att säga stryper kameran.

Köp det, det är ju inget "fel" på kortet, köp ett snabbare om/när det behövs,
vet man om vad som gäller så brukar det gå bra.

//MW

//MW

Vad har du för kamera? Är det ett Transcend CF 133x kort du har? En till två minuter att tömma kamerabufferten låter som ganska lång tid. Hur många RAW-bilder ryms där och vad är ungefärlig storlek på dina RAW-bilder?

Transcend uppger 35 MB/s i skrivhastighet för detta kort och jag mätte alldeles nyss upp en faktiskt överföringshastighet på runt 34 MB/s - se mitt tidigare inlägg.

Det gäller ju att kameran även klarar av de högre datahastigheterna, ibland kan det faktiskt vara kameran som är flaskhalsen och inte minneskortet.

Köp det, det är ju inget "fel" på kortet, köp ett snabbare om/när det behövs,
vet man om vad som gäller så brukar det gå bra.

//MW

Du har säkert rätt, jag slår till =0). Måste passa på att tacka alla här för hjälpen, helt ovärderligt för en total nybörjare som jag. Om någon vecka hoppas jag istället kunna be om råd kring nytagna foton ;0)

//Robert

Du har säkert rätt, jag slår till =0). Måste passa på att tacka alla här för hjälpen, helt ovärderligt för en total nybörjare som jag. Om någon vecka hoppas jag istället kunna be om råd kring nytagna foton ;0)

//Robert

Jag tänka mig att det blir problem om man fotar många RAW-bilder/sek. JAg gör aldig det, min kamera klarar bara 3,5bilder/sek. Och jag kör bara jpg, och det funkar då bra.

//Benny

De uppgifter jag hittat på diverse forum är att Canon 40D har en ungefärlig skrivhastighet på runt 10MB/s.

Flaskhalsen är alltså kameran, inte minneskortet (detta är väl ungefär vad Anders Persson tidigt i tråden pekade ut).

Det minneskort TS planerar köpa ska klara runt 35MB/s, fast TS's kamera klarar bara runt 10MB/s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar