Hehe, inte riktigt. Det här skulle förstås också ha varit med:
"Något jag för MIN del skulle prioritera mycket HÖGRE vore ett smart "trasch-filter" här på Fotoidan!"
Gunnar: På tal om trash-filter - hur vore det att hålla sig till trådämnet, dvs utbyggbara operativsystem i kameror (till exempel Android)?
För att återgå till ämnet: Ofta i sådana här diskussioner, dvs när någon är nyfiken på effekterna av en ny typ eller kategori av kamera som dyker upp, så känns det som om en del debattörer genast utgår från att plötsligt skall
alla kameror vara byggda på det här nya sättet
Jag tror det här med utbyggbara telefoner är en mycket smart idé. Inte i alla kameror, men i en hel del kameratyper. Och i varierande grad ("helt öppen", delvis öppen", "begränast öppen").
Flera fördelar har redan nämnts, men för min del lockar möjligheterna att på ett smidigt sätt kunna bearbeta och skicka bilder direkt från kameran. Och framför allt:
Att få göra det på ett sätt som passar just mig och mitt arbetsflöde. Inte på det sätt en grupp japanska ingenjörer gissat att genomsnittsfotografen nog vill göra. Många kameror har redan möjlighet att redira bilder direkt i kameran. Men inte sällan med en plågsam frånvaro av användarvänlighet. Nu kan jag välja bland flera olika redigeringsprogram. Flera olika verktyg för att skicka bilder, direktpublicera dem eller program för att skriva korta captions i bilderna direkt i kameran.
Visst blir det rörigare när var och en kan konfigurera sin kamera på ett eget sätt - lägga in sitt navigeringsprogram, eller ett program som känner igen och spårar stjärnor, visar var solen går upp (sådana appar finns ju redan för både Ios och Android). Tänk hantverkaren som kan ta bilder av något, spara anteckningar ihop med bilden och skicka det till en kollega, chefen på kontoret eller som fråga till uppdragsgivaren ("Var det verkligen den här bänken vi skulle ta bort?") Allt det här går ju med en mobilkamera, men nu kan man göra det med bättre kameror. Ljusstarkare kameror. Snabbare kameror. Kameror med vettig zoom.
Visst blir det rörigare och som både AFE och Sten-Åke varit inne på, det blir säkert en hel del trams och lul-lull mitt ibland de vettiga funktionerna. Men så blir det när man låter användare styra själva.
Men, huvudpunkten för mig är att nu kanske vi kan få kameror som dels är bra rent kameramässigt, men som kan anpassas efter hur var och vill ha sin kamera.
Jag tycker det här är en kul utveckling