Annons

Rajala, märklig annons

Produkter
(logga in för att koppla)

durable

Medlem
I flera annonser i DN nu i helgen annonserar Rajala pro shop om sin "Manic M@nday".

Ett erbjudande är Canon EOS 5d Mark II för 15.999. Enligt annonsen sparar man hela 19.000 kr, eftersom normalpriset är 34.999.
I mina ögon känns det som bondfångeri, eftersom kameran aldrig sålts till det priset, inte ens av Rajala själva.
Får man frisera siffrorna fritt i annonser undras...

Stefan

jag har en känsla av att tryckfelsnisse varit framme och lekt. Eller att någon tabbat sig rejält när de satte ihop reklamen. De kanske menade 1D mark iv istället.

jag har en känsla av att tryckfelsnisse varit framme och lekt. Eller att någon tabbat sig rejält när de satte ihop reklamen. De kanske menade 1D mark iv istället.

är säker på att de gjorde reklamen fullt ut med mening..
deras försäljning på canon 70-200 2,8 is II säljs nu för "endast
19799 Kr
ord. pris 26990 Kr

"ordinarie pris ligger på runt 21-22 000 kr" och det är i de dyraste affärerna detta priset finns i.. så de fifflar med priserna en hel del

KOllade länken från fotosidan och även på deras web så anger de ordinarie pris till 34999:-
Ett solklart fall för den som orkar anmäla till KO.

Jag arbetade på en av de stora säljladorna en gång i tiden. Den som numera inte finns. Vi hade rätt ofta kvällsöppet, readagar etc och visst justerades priset ner en aning från gängse butikspris men ordinariepriset sattes alltid till det som produkten indroducerades på marknaden för. Så en tre år gammal video som egentligen var omodern rabatterades på detta sätt med 50% fast det i verkligheten var kanske 10%

Enligt min mening har "ordinarie pris" för länge sedan spelat ut sin roll. Konsumenter av idag använder prisjakt och andra sajter för att hitta referenspunkter för priser.

Petter ...

Det är 5D Mrk II plus 24-105 som har det priset. Vem är det vi ska anmäla tll KO egentligen?

Rajala för vilseledande marknadsföring.
Ordinariepris är inte det samma som introduktionspris eller riktpris. utan det pris en vara har normalt eller har haft den senaste 10 veckors (?) perioden.

Minns när mc Donalds sänkte priset på Big Mac när det var prisstopp i Sverige och sen försökte höja priset till det som det var innan sänkningen. Men fick tvärnobben eftrsom kamapnjen varit så länga att det sänkta priset blivit ordinarie...

Det är inte riktpriset jag syftar på utan att ditt påstående saknar grund eftersom du har blandat ihop två annonser. Deras riktpriser är en annan historia och där argumenterar jag inte emot.

Det är inte riktpriset jag syftar på utan att ditt påstående saknar grund eftersom du har blandat ihop två annonser. Deras riktpriser är en annan historia och där argumenterar jag inte emot.

Ahh, jag läste krokigt på deras hemsida... 15 999 nu och 24 999 ord pris. fast det är väl också fel eftersom det de kallar ordinarie pris snarare är listpris....

Tycker själv att det ser knepigt ut med ordinarieprisreferenser som är helt tagna ur luften. Rajala är bra på det men är å andra sidan inte ensamma och sannolikt inte värst heller.

Å andra sidan har jag för länge sen slutat intressera mig för vilket pris man inte behöver betala för en produkt - det enda som är intressant är vilket pris man faktiskt behöver betala om man vill köpa den. Vill jag sen göra prisjämförelser så finns det ju betydligt mer relevant information att jämföra med än imaginära "ordinariepriser" - jag tror att det skulle vara svårt att hitta nån som faktiskt går att lura på det här sättet.

Egentligen är väl alla före detta-priser, eller s.k. riktpriser. m.m. oväsentliga? Det viktigaste är: vad ska jag betala?

Jo, det kan tyckas så.
Men faktum kvarstår att människans garde sänks lite när det luktar bra affär. Om då butiker ger sken av att affären är bättre än den är så luras några att inte kolla upp fakta.
I det hrä fallet gör man två saker som jag personligen ogillar.
1. Sätt en kort tid på erbjudandet dvs låt inte kunden tänka efter för noga
2. Man sätter ett ord. pris som inte stämmer (det är mer listpris)

Sen kan man tycka att en del är *idioter* som inte kollar fakta och att de kan skylla sig själva. Men i åtminstone en del bryter de mot marknasdföringslagen.

Det fanns ju vissa grejer till grymt bra priser iofs har cyberphoto 5d också för 15999kr idag och även 7d för 10999kr så det är väl lugnt?

Epson 2880 för 4.780:-, "ord. pris 7.990:-". De har ju haft en stor stapel av sådana i butiken och sålt ända sedan i våras för 4.890:- eller 4.990:- om jag inte minns fel...

Så trött jag blir...

Hej!

Så trött jag blir på alla säljknep, typ: Ordinarie pris - Du tjänar - Du sparar - Rabatt - Procent, os.v...

Jag tycker Rajala är lite trista i sin "säljteknik", tror de verkligen att den som är ute efter en Canon EOS 5D Mark II inte vet vad de köper? - Det är lite som att dumförklara köparen...

Okey, köper man en instegskamera eller kompakt "går säkert" många på mördande marknadsföring, men knappast när det gäller kamerahus i det här segmentet! - Då är man påläst både vad gäller, pris, prestanda m.m.

Eftersom Cyberphoto har samma erbjudanden idag, är det förmodligen Canon som ligger bakom. Jämför man Rajala v/s Cyberphoto´s sajter på just den här produkten så känns den senare oerhört seriösare, där är f.ö. ordinarie pris 18 990:- såg jag.

Avslutningsvis, synd man inte har 15 990:- i madrassen idag... *Ha-Ha*

Ha det gott /Lasse

I flera annonser i DN nu i helgen annonserar Rajala pro shop om sin "Manic M@nday".

Ett erbjudande är Canon EOS 5d Mark II för 15.999. Enligt annonsen sparar man hela 19.000 kr, eftersom normalpriset är 34.999.
I mina ögon känns det som bondfångeri, eftersom kameran aldrig sålts till det priset, inte ens av Rajala själva.
Får man frisera siffrorna fritt i annonser undras...

Stefan

var hittar du den billigare än 15.999? samma sak med ord pris är likadant överallt. vill du lägga tid o energi på sådant så ska du kolla in hemtex. Det intressanta är priset man betalar i SLUTÄNDAN INTE VAD DEN SKA HA KOSTAT TILL ORD PRIS.

Jaja, OK vi är byråkrater, men vi tycker i alla fall att Rajala ska följa gällande lagar och förordningar...

I konsumentverkets vägledning (beskriver och tolkar innehållet i gällande lagar och förordningar) för prisinformation står:

"”Ordinarie pris” är det pris som produkten har haft i affären under en längre tid."

Vägledningen är inte rättsligt bindande men kan vara till hjälp vid bedömning och tillämpning och presenterar Konsumentverkets uppfattning.

Tror Rajala skulle åkt dit på det här om vi haft tillgång till butikens priser innan denna måndag...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar