Annons

Nikon F100 D

Produkter
(logga in för att koppla)

K.M.J.

Ny medlem
Planerar att investera i ett digitalt Nikon system. Har en analog Nikon F90x men behöver en bra billig digital kamera som kan användas till pressbilder. Är det någon som har en D100 eller en annan digital Nikon som skulle kunna hjälpa mig med att berätta lite om den? Egna erfarenheter av digital användning och tips? Jätte tacksam för all hjälp och alla tips!
 
Hej Johan, många mycket bra bilder på din sida. Fråga: D100 accepterar som det verkar alla Nikkorobjektiv - även om man förlorar en del funktioner med de äldre. Vet du hur det är med Fujin, tar den också all Nikkoroptik av äldre datum? Intressant för mig som även använder Hasselbladsgluggar med adapter (som inte överför någon info) till min F5.
Us
 
D100 och S2 funkar på samma sätt med manuella objektiv. Ingen ljusmätning alls (jo, ttl-blixtmätningen skall funka), men med extern ljusmätare går det bra.
 
Hej Johan.

Innan jag bestämmer mig för ett köp ville jag ta reda på så mycket som möjligt om själva kameran från fotografer som just använder digitala nikon systemet. Som tex alla nackdelar och fördelar.

Hur funkar D100 med SB-26 blixten?

Tack för hjälpen!
 
Hej

Nikon D100 tar ej blixar utan DX modell.. dvs din SB26 fungerar ej i TTL men det gör den på S2. Det är dock enkelt att använda blixtar manuellt med D100 - jag använder min SB28 utan problem.

S2 har aningen bättre detaljupplösning o mindre brus men Nikon kameran är ett bättre hus med avsevärt bättre programvara för digital framkallning av raw-filerna.

D100 har mycket bättre färger ur kameran, S2 krävde en hel del korrigering då visst grön-stick förekom i princip alla bilder. Detta fenomen ser man också på testcharts på andra testsiter.

D100 har mycket bra batterilösning, S2 har sämre. D100 har vissa kontroller gemensamt med F100, S2 är identisk med F80 (förutom digitaldelen naturligtvis)

D100 har möjlighet till vertikalt avtryck o anslutningsmöjlighet till avancerad fjärrstyrning.

S2 har firewire o pc-sync direkt på kameran. D100 har usb o pc-synk som tillbehör. Firewire krävs tillsammans med S2 då raw-filerna är på 12mb, Nikons är på ca 6mb.

S2 har ett snabbare gränssnitt, D100 är mer utvecklat med bl a möjlighet att ha dubbla banker för inställningar.

Välj Fujin om du står ut med batterilösningen och vill ha maximal upplösning.. välj D100 om du vill ha en bättre helhetslösning.

Med vänlig hälsning
Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.