Annons

Velvia 100F testad!

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Jag har testat nya Fujichrome Velvia 100F mot gamla Velvia 50 och Kodak Ektachrome E100VS.

Min nya favoritfilm heter Velvia 100F!

Mitt test innebar fotografering av samma motiv med samma kamera och samma objektiv. Serier om 7 bilder +/-1 steg i 1/3 steg. Mycket tillbakaspolande och blindexponerande blev det! Alla filmerna framkallades samtidigt av Proffskopia.
Tre motiv användes i solsken, skugga och kallt kvällsljus.

Färgåtergivning
V50 har rödstick i grått medan de andra är neutrala. E100VS drar mycket åt blått i kallt ljus. V50 drar åt magenta i kallt kvällsljus. Enligt mina tidigare tester blir E100VS väldigt gul i varmgult ljus medan V50 blir rödare. V100F är överlag ganska neutral jämfört med de andra.

Färgmättnad
Ungefär lika.

Kornighet
V100F är finkornigast följd av V50.

Skärpa ("sting")
V50 snäppet bättre än V100F. E100VS något sämre.

Upplösning/detaljåtergivning
Min lupp är inte tillräckligt bra men E100VS är sämre än de andra.

Känslighet
Exponering enligt ISO-värdet gör att medelgrått blir "bra" med V100F, något lite mörkt (1/6 steg) med V50 och något lite ljust (1/6 steg) med E100VS. För att få lågdagrarna lika får jag V50 = EI 40, V100F = EI 100 och E100VS = EI 125.

Min slutsats
Nya V100F blir nog min nya standardfilm. Finast korn, mättade "bra" färger utan "överdrivna" färgstick och mycket bra upplösning/skärpa. För kvälls/nattbilder kanske dock E100VS kan vara något - mer test med V100F behövs. Jag förstår dock att vissa tycker bäst om gamla Velvia. Den ger extra rött i kvälls- och morgonsol.

Verkar vara en riktigt bra film. Fotar med Kodak VS för tillfället som man får för ca 30 kr mindre per rulle. Så jag hoppas att priset går ner lite för Velvia 100F. Fotar man mycket som jag gör så skiljer det många tusenlappar per år.

Hur är den jämfört med Provia F?

Jag har använt mycket Velvia ända sedan den kom, men har mer och mer gått över till Provia F för det extra bländarsteget och för att människor ser litet mindre ut som grisar med den. Jag saknar dock det bett som jag tycker Velvian har i färgåtergivningen. Jag fotade t ex ett knallgrönt hav i somras som blev dassigt matt olivgrönt med Provia F. Kanske Velvia 100 F är en bra medelväg?

Bra jobbat

Härligt Olle!

Det verkar som Du varit nogran med detta.
Har inte hunnit att testa den ännu, men det är nog dags för det.
Ha en bra helg / Sten

Man blir inte annat än imponerad av en test som denna. Snyggt jobbat! Själv har jag kört mycket med Velvia 50, men nu kanske man kan gå vidare till Velvia 100F.

Skulle vara kul att veta hur den ter sig när den blir pressad ;-)

/Joakim

Nu har jag skannat. Alla bilderna råskannade med Nikon LS4000 med 4000 dpi och obehandlade vad gäller ljus, kontrast och färg. Oskarp mask 80% radie 0.4 pålagd sist efter nedskalning. Kornbilderna är utsnitt ur 4000 dpi, ej nedskalade och ej skärpa.

Noterat

Bra jobbat, Olle!

Du får gärna ta med Dig rutorna till BioFoto's möte på fredag. Vi är många som är nyfikna!

Väl mött!
Sture

Hej Olle
Det var en väl genomtänkt test som du har gjort, och den nya Velvian ser verkligen intressant ut.

Mvh
Lars-Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar