objernulf
Aktiv medlem
Jag har testat nya Fujichrome Velvia 100F mot gamla Velvia 50 och Kodak Ektachrome E100VS.
Min nya favoritfilm heter Velvia 100F!
Mitt test innebar fotografering av samma motiv med samma kamera och samma objektiv. Serier om 7 bilder +/-1 steg i 1/3 steg. Mycket tillbakaspolande och blindexponerande blev det! Alla filmerna framkallades samtidigt av Proffskopia.
Tre motiv användes i solsken, skugga och kallt kvällsljus.
Färgåtergivning
V50 har rödstick i grått medan de andra är neutrala. E100VS drar mycket åt blått i kallt ljus. V50 drar åt magenta i kallt kvällsljus. Enligt mina tidigare tester blir E100VS väldigt gul i varmgult ljus medan V50 blir rödare. V100F är överlag ganska neutral jämfört med de andra.
Färgmättnad
Ungefär lika.
Kornighet
V100F är finkornigast följd av V50.
Skärpa ("sting")
V50 snäppet bättre än V100F. E100VS något sämre.
Upplösning/detaljåtergivning
Min lupp är inte tillräckligt bra men E100VS är sämre än de andra.
Känslighet
Exponering enligt ISO-värdet gör att medelgrått blir "bra" med V100F, något lite mörkt (1/6 steg) med V50 och något lite ljust (1/6 steg) med E100VS. För att få lågdagrarna lika får jag V50 = EI 40, V100F = EI 100 och E100VS = EI 125.
Min slutsats
Nya V100F blir nog min nya standardfilm. Finast korn, mättade "bra" färger utan "överdrivna" färgstick och mycket bra upplösning/skärpa. För kvälls/nattbilder kanske dock E100VS kan vara något - mer test med V100F behövs. Jag förstår dock att vissa tycker bäst om gamla Velvia. Den ger extra rött i kvälls- och morgonsol.
Min nya favoritfilm heter Velvia 100F!
Mitt test innebar fotografering av samma motiv med samma kamera och samma objektiv. Serier om 7 bilder +/-1 steg i 1/3 steg. Mycket tillbakaspolande och blindexponerande blev det! Alla filmerna framkallades samtidigt av Proffskopia.
Tre motiv användes i solsken, skugga och kallt kvällsljus.
Färgåtergivning
V50 har rödstick i grått medan de andra är neutrala. E100VS drar mycket åt blått i kallt ljus. V50 drar åt magenta i kallt kvällsljus. Enligt mina tidigare tester blir E100VS väldigt gul i varmgult ljus medan V50 blir rödare. V100F är överlag ganska neutral jämfört med de andra.
Färgmättnad
Ungefär lika.
Kornighet
V100F är finkornigast följd av V50.
Skärpa ("sting")
V50 snäppet bättre än V100F. E100VS något sämre.
Upplösning/detaljåtergivning
Min lupp är inte tillräckligt bra men E100VS är sämre än de andra.
Känslighet
Exponering enligt ISO-värdet gör att medelgrått blir "bra" med V100F, något lite mörkt (1/6 steg) med V50 och något lite ljust (1/6 steg) med E100VS. För att få lågdagrarna lika får jag V50 = EI 40, V100F = EI 100 och E100VS = EI 125.
Min slutsats
Nya V100F blir nog min nya standardfilm. Finast korn, mättade "bra" färger utan "överdrivna" färgstick och mycket bra upplösning/skärpa. För kvälls/nattbilder kanske dock E100VS kan vara något - mer test med V100F behövs. Jag förstår dock att vissa tycker bäst om gamla Velvia. Den ger extra rött i kvälls- och morgonsol.