Annons

Använda gammal blixt på ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Bara lite funderingar om att använda pappas gamla blixt (Chinon 280) på min Nikon F65. Antagligen går det väl inte, men tänkte höra om det finns någon chans? Kameran har ingen blixtsynkutgång.

Bara lite bmå funderingar som skulle varit roligt att få svar på!

MVH/ Marcus Lindh
 
Har du en multimeter? Mät då upp spänningen över polerna på blixten. Jag vet inte vad F65 tål men personligen skulle jag nog undvika det om den överstiger 30 volt eller nåt sånt (fast det kan nog bli riskabelt tidigare än så).

Är det låg spänning är det bara att köra på. Har blixten kontakter i skon bör det gå att köra i kamerans sko. Annars behöver du en adapter från blixtsko till pc-kontakt. Finns hos alla kameranasare för en dryg hundring. Brukar hänga i den där hörnan med objektivlock och dylikt från Hama och liknande tillverkare, du vet.
 
Det där lediga stiftet skulle jag tejpa för om jag skulle testa blixten med en modern kamera via blixtskon.
 
Tack för svaret! Ska prova med att mäta spänningen, multimetern har jag inte hemma utan i verkstaden så jag får ta det imorgon! Ska kolla på Chinonkameran om det är någon speciellt med det lilla stiftet.

Om detta inte skulle gå, kan man då köpa en sko som man kan koppla en blixtsynkkabel till. Genom det går väl inte samma sorts spänning?

/Marcus
 
Ja och nej. En enkel Hamasko för en hundring reducerar inte spänningen. Men det finns prylar som gör det, från ett par amerikanska blixtföretag. De är ganska dyra dock, i nivå med en ny TTL-blixt till din Nikon från en tredjepartstillverkare.

Är du svängd med lödkolven vill jag minnas att det är någon här på fotosidan som har konstruerat en dylik manick och lagt ut ritningarna i forumet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.