Annons

Mellanformat.

Produkter
(logga in för att koppla)

regn

Ny medlem
Hej!
Jag undrar om nån har nått tips om vart man kan vända sig för att få mellanformatsfilm framkallad och även papperskopior till en överkomlig summa pengar? Är det lika dyrt överallt? Jag har nämligen tänkt att
införskaffa en "Holga" kamera,där man använder sig av mellanformat.

Tacksam för svar./MVH M
 
Scandinavianphoto har påsar som kostar 32-37:- / st + porto

Papperskopior går och så att få påsar till. men de kostar 229:- + porto för 8 st 15x15 eller 4 st 20x20 eller 2 st 25x25.. Ganska mycket pengar, med tanke på att Fujilabbet här i stan (bäst i test i senaste nummret av FOTO ;)) tar 20:- / st för en 15x15. Men då måste du scanna själv.
 
framkalla själv och gå med i fotoklubbb

Hej Maria

Vill Du göra bilder i svart vitt så kommer detta tips:

För cirka 300 kr kan du köpa
1 st framkallningsdosa 129 kr, på Clas Ohlson
D76 filmframkallare 3,7 l, 89 kr,på Clas Ohlson
ättika att blanda till eget stoppbad med 2 %-ig styrka, 10 kr för en flaska i en livmedelsaffär
filmfix 2 liter 69 kr, på Clas Ohlson
2 st filmklämmor, 39 kr på Clas Ohlsson.

Med detta kan du själv framkalla dina filmer i framtiden och ovanstående kemikalier räcker till cirka 10 - 15 st 120 filmer.

Undersök sedan om det finns någon fotoklubb i närheten, där du för en ringa medlemsavgift och "timavgift" kan få du sedan tillgång till deras förstorningsutrustning och där du själv kan göra dina bilder. Kemikalierna kostar ungefär som ovan och papper med måtten 18 x 24 cm cirka 4 kr styck.

Mycket roligare, och därtill väsentligt ökade möjligheter till eget bildskapande.

Vill Du göra i färg så får du lämna in och tyvärr är det mycket dyrare i 120 format (6 x 6 cm).

Hälsningar Svante
 
jag läste någonstans att japanphoto framkallar och kopierar 120-film på en vecka för 29:-, och ja, det stämmer. vet ej om det är 10x10, 12x12 el 15x15-printar då. 19:- för framkallningen.
 
Med tanke på att du nästan aldrig vet vad som kommer ur Holgan så kan jag bara rekommendera Svantes förslag.
 
Om du vill ha bra kopior på dina färgfullar (120) rekommenderar jag dig Kvisslebyfoto i Njurunda utanför sundsvall.
Den ägs av Fotograf Hans Hagman som för 6 månader sedan byggde om sin framkallningsmaskin så den både framkallar och kopierar 120 film.
Nu snackar vi ingen snabbframkallning, utan han e noga och gör bra kopior. Du kan få kopior från 9X9 till 18X18 cm.
Du kan även få din film pressad både 1 o 2 steg.

För pris mm kontakta honom :

Hans Hagman (kvisslebyfoto)
060-56 21 77 eller mobil 070-373 16 47

Jag rekommenderar verkligen Hasswe o har aldrig fått
dåliga negativ eller kopior från honom.
Vet dock inte om han även framkallar "riktig" svart-vit film,
men det kan du fråga honom.

Lycka till

Niklas, kund hos Hasse hagman
 
Excellera i Malmö tar 45kr för framkallning av dia, svart/vit, neg, soppad film, pushprocessad osv.

Det är ett Pro labb och jag är mycket nöjd med dom. Det går även att skicka film till dom.

Är det svart/vit så framkallar man det själv med fördel.
 
Dox bildstudio (Kameradoktorn) är skapligt billiga och på framkallning+råkopior av 120-film. Kvalitetsmässigt är jag helnöjd med dem, det går att skicka film om man inte bor i närheten. Kanske funkar websidan www.dox.se i någon annans browser? Vet inte varför de sjabblat till den så att inte jag lyckas få upp prislistan eller något annat..
 
Patrik falk skrev
Excellera i Malmö tar 45kr för framkallning av dia, svart/vit, neg, soppad film, pushprocessad osv.

De inkluderar även en kostnadsfri REPNING av dina dia och eller negativ. Den servicen har jag upplevt många gånger, även så ett flertal av mina kollegor.


Niklas, numera är det VSFL som gäller
 
Detta är inget svar på din fråga, det har du redan fått.
Men jag blir nyfiken på varför du vill fotografera i mellanformat med en så urusel kameraattrapp som Holga.
Du kan få samma usla resultat om du håller en flaskbotten framför en billig kompaktkamera och sedan ser till att ljusskada filmen litet grand.
"Optiken" på Holgan är inte så mycket att göra åt men om du vill undvika ljusskadorna så ladda den i mörkrum och tejpa alla springor mellan "bakstycke" och "kamerahus" med gaffatejp.
Detta skall också göras i mörkrum.
Lycka till
Us
 
"Skåningen" skrev:
De inkluderar även en kostnadsfri REPNING av dina dia och eller negativ. Den servicen har jag upplevt många gånger, även så ett flertal av mina kollegor.

Niklas, numera är det VSFL som gäller [/B]

Jag har lämnat in ca 177-178 rullar hos Excellera och aldrig haft en repa. Alla andra som jag har rekomenderat har inte heller haft några problem. Tycker det låter konstigt att ett PRO labb skulle inte vara mer noga, det skulle ju kosta deras kundunderlag.

Jag har dock haft sådana problem med "vanliga" konsumentlabb.

Men säger du det så....
 
fotokungen

fotokungen ska enligt uppgift ta 59 pix för framkallning och kontaktkarta av s/v 120-film. jag har inte testat just det filmformatet hos dem tidigare, brukar dock lämna all s/v 135-film till dem och hittills har misstagen varit få.

/fredrik
 
Sonnaren skrev:
Detta är inget svar på din fråga, det har du redan fått.
Men jag blir nyfiken på varför du vill fotografera i mellanformat med en så urusel kameraattrapp som Holga.
Du kan få samma usla resultat om du håller en flaskbotten framför en billig kompaktkamera och sedan ser till att ljusskada filmen litet grand.
"Optiken" på Holgan är inte så mycket att göra åt men om du vill undvika ljusskadorna så ladda den i mörkrum och tejpa alla springor mellan "bakstycke" och "kamerahus" med gaffatejp.
Detta skall också göras i mörkrum.
Lycka till
Us

Men Ulf..
Nu är du ju sådär elitistisk.. =)
Är det inte just en del av charmen att alla holgor är olika och att du kan vara säker på att resultatet sällan blir bra.. =)

Däremot finns det ju någon enstaka holgabild som blir lyckad.. tror tom jag sett någon här på FS.
 
Det är inte "elitism". Men varför skall man krångla till saker och ting så f.rb...at och ödsla tid på något som aldrig kan bli annat än slumpmässigt. Och om man nu skall vara så experimentell, varför inte spotta på frontlinsen på sin vanliga 135-kamera (en klick niveakräm kanske också kan tillsättas) och sedan använda denna setup? Eller använda flaskbotten som jag skrev tidigare? Kanke alltihop gör det hela mera konstnärligt och skapande???
Då blir det inga problem med framkallning eller annat när man nu inte har möjligheten att göra mörkrumsjobbet själv.........?.
Tänk dock på att i mörkrummet kan man lägga ytterligare dimensioner till skapandeprocessen, ljusskador, för litet/ingen fixering, skrapa bildemulsionen med pincett (eller sandpapper!!).
Felframkallning och besynnerliga exponeringstider kan åstadkomma storverk!
Ujujuj vad som går att göra.......
Us
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.